’Hvad fuck er en bælgfrugt’: Eksamensopgave på DMJX om kostråd bliver et viralt hit

Med musik, flotte farver og humor er Fødevarestyrelsens musikvideo om de nye kostråd kommet ud til et kæmpe publikum. Bag projektet står fire studerende

Videoen oser af 80’er-stemning, farverne er i pastel, og musikken er en ørehænger. Men det mest overraskende er nok omkvædet, hvor der bliver sunget ’Hvad fuck er en bælgfrugt?’

Bag kampagnevideoen fra Fødevarestyrelsen, som pludselig er blevet et viralt hit, står fire studerende fra 5. semester på kommunikationslinjen på DMJX.

Det er også de fire studerende Anders Hoppe, Jens Risom, Magnus Vad og Frederik Warming, der selv giver den som 80’er-popstjerner i videoen.

Den er lavet for at skabe opmærksomhed om Fødevarestyrelsens nye kostråd om at spise varieret, ikke for meget og skrue ned for kødforbruget af hensyn til klimaet.

Musik og humor

Da de fire studerende blev stillet opgaven at formidle kostrådene på DMJX sidste forår, var det første, de tænkte, at bruge humor, fortæller kommunikationsstuderende Frederik Warming.

”Når det handler om kostråd, skal man ikke fortælle folk, hvad de skal spise, men lægge op til en dialog, og der mente vi, at det var bedst at gøre det med humor,” siger han.

Og så ville de bruge musik.

”Magnus Vad, som er med i gruppen, er musiker og producer, så det kunne vi lige så godt benytte os af,” siger Frederik Warming.

Ifølge Fødevarestyrelsen er det en god idé at spise bælgfrugter, så da de fire studerende begyndte at researche på de nye anbefalinger, opstod spørgsmålet:

”Hvad fuck er en bælgfrugt?”

Det blev omkvædet i sangen.

Miami Vice

Musikvideoen har ifølge Frederik Warning en 80’er-vibe a la ’Miami Vice’.

Selv om han optræder i videoen med en guitar i hænderne, spiller hverken han eller de andre DMJX-studerende et instrument.

”Hvilket man godt kan se,” konstaterer han.

”Men det er med til at understrege det humoristiske, at det ser dumt ud,” forklarer Frederik Warming.

Gruppen var til eksamen i maj 2021, hvor videoen blev rost af censor fordi ”den lige så godt kunne være lavet af et professionelt bureau”.

Overrasket over succes

Siden blev Fødevarestyrelsen præsenteret for projektet, og en opdateret version af videoen er nu blevet en del af en kampagne fra Fødevarestyrelsen for de syv kostråd.

Videoen har allerede passeret 200.000 afspilninger og er på vej mod de 300.000.

”Vi er utroligt glade for det. Humøret er super højt. Og vi tror, at tallet nok skal blive endnu højere.”

På forhånd havde gruppen ikke nogen forventninger til interessen for videoen.

”Vi tænkte, at den nok ville blive modtaget godt, men vi vidste ikke, at den ville nå så bredt ud,” siger Frederik Warming.

I får mange afspilninger, men tror du, at folk lytter til budskabet om de nye kostråd?

”Jeg tror, at det starter en dialog om, hvad de nye kostråd er, og at det taler ind i den grønne omstilling at spise bælgfrugter. Så jeg håber, at vi åbner en samtale og ændrer nogle vaner,” siger han.

Kampagnevideoen understøttes af en kostrådskampagne på de sociale medier, i daginstitutioner, skoler og kantiner.