Prisuddeling

Her er vinderne af Danske Mediers designpriser

Danske Medier har lagt årets digitale priser og Årets Avisside sammen til en prisuddeling. I dag blev Danske Mediers designpriser uddelt for første gang ved et arrangement i København

I dag uddelte Danske Medier årets designpriser ved et arrangement på restaurant SULT i København.

Designpriserne er en sammenlægning af Danske Mediers digitale priser og Årets Avisside og afvikles for første gang i det nuværende format.

I alt blev der uddelt fem priser inden for nytænkende design, dataformidling, kommerciel kreativitet, anvendelse af formater og samlet formidling af den journalistiske fortælling. Flere af priserne uddeles både til nationale og lokal- eller regionalmedier. Derudover bliver der også uddelt en særpris.

Her er årets vindere:

 

Innovativt design – nationale medier: Klimamonitor for ’Sankey-projektet og klimaplakaten’

Juryens begrundelse: ”Klimamonitors Sankey-projekt og klimaplakaten er en virkelig god idé, som ikke er set før i det danske mediebillede. Med inddragelse fra læserne forener Klimamonitor deres kommercielle og publicistiske ambitioner, pakket ind på vellykket vis i formidlende farver og form.”

 

Innovativt design – lokale/regionale: Det Nordjyske Mediehus for projektet ’Vigeur – livet over bundlinjen’

Juryens begrundelse: ”Det Nordjyske Mediehus har med sit nye erhvervsmedie Vigeur skabt et friskt koncept fyldt med gode historier om erhvervslivet i respekt for såvel det kommercielle som det publicistiske. De udviser en stor forståelse for både marked og bruger, og Vigeur får begge verdener til at mødes på en virkelig velfungerende måde. Designet er originalt, gennemført og taler klart, samtidig med at eksperimentelle greb adskiller mediet fra sine konkurrenter.”

 

Dataformidling: Morgenavisen Jyllands-Posten for ’Her blev der klappet højest og længst’

Juryens begrundelse: ”Med Jyllands-Postens klap-o-meter formidles kompleks journalistik på en yderst kompakt og tilmed visuel måde. Læseren får på fornem vis indsigt i, hvilke budskaber der optager partierne på landsmøderne og udløser de mest markante klapsalver. Det er et stærkt og kreativt eksempel på, hvordan man kan gøre brug af data på noget uventet som politiske landsmødetaler. Det er på en og samme tid originalt, nemt aflæseligt og fængende.”

 

Kommerciel kreativitet – nationale medier: Teknologiens Mediehus for udvikling af klip, som giver adgang på kryds af abonnementer

Juryens begrundelse: ”At gentænke brugeroplevelsen og skabe fleksible produkter kan gøre forskellen i de kommende år. Teknologiens Mediehus har skabt en brugercentreret løsning med konceptet om at udvikle klip, som tildeles abonnenter og allerede indloggede læsere. Det er en fremragende idé, som har brugeren i fokus og fjerner barrierer for fede oplevelser.”

 

Kommerciel kreativitet – lokale/regionale: Sjællandske Medier Magasin

Juryens begrundelse: ”Sjællandske Medier har med udgivelserne af ’Magasin’ formået at skabe et perfekt samspil mellem det kommercielle indhold på magasinerne. ’Magasin’ udmærker sig ved lækkert design, der indbyder til fordybelse, og ved fornem eksekvering, der kommercielt afspejles i omsætningsfremgang i abonnement og positivt dækningsbidrag annoncemæssigt.”

 

Formidlende formater – nationale medier: DR Nyheder på Instagram

Juryens begrundelse: ”Med deres Instagram-profil formår DR Nyheder at udnytte platformens særlige egenskaber til at lave ’spot on public service’ til den yngre målgruppe. Der bliver lavet quizzer, Q&A’s minikampagner og sammenhængende historier gennem story-formatet. Her går kreativitet og pædagogik op i en højere enhed, og vigtige historier om alt fra sygeplejerske-konflikten til faren ved hestehuller formidles på en lettilgængelig måde, der får brugeren til at blive hængende.”

 

Formidlende formater – lokale/regionale: TV Syd – De døde gadehunde

Juryens begrundelse: ”TV Syd har skabt et moderne og fedt format til YouTube med deres video-serie om den danske gadehundebranche. De Døde Gadehunde er et eksempel på, hvad man kan opnå ved at gentænke historiefortælling på et bestemt formats principper. Det er visuelt gennemført, og YouTubes særlige egenskaber udnyttes, blandt andet gennem mulighed for tovejskommunikation med journalisten i kommentarsporet.”

 

Årets fortælling – nationale medier: Kødædende bakterier

Juryens begrundelse: ”DR har med den digitale fortælling ’Kødædende bakterier’ sat alle sejl ind på at afdække sundhedsvæsenets manglende opmærksomhed på problemet om kødædende bakterier. Fortællingen udmærker sig ved den enorme effekt, den har haft, og ved den stærke strategiske indsats, man har anlagt på tværs af platforme.”

 

Danske Mediers Designsærpris: Politiken – blandt andet for projekterne ’Dronningen i lyd og data’, ’Københavns Festkrigere’ og ’Covid-19 tegninger fra hele verden’

Juryens begrundelse: ”Politikens samlede bidrag udmærker sig ved en stærk vision og knivskarp prioritering af samspillet mellem formidling og design. Det er overskuddet og evnen til at forny sig, men samtidig at være tro mod Politikens identitet både i forhold til journalistisk faglighed og visuelt udtryk. Fortællingerne er altid gennemtænkt og elegant formidlet på tværs af alle platforme. Designniveauet sprænger loftet, når indhold, form og formater på fornemste vis spiller sammen. Det er nyhedsæstetik og aviskunst, når det er allerbedst.”

 

Juryen bestod i år af:

  • Aslak Gottlieb, Iværksætter, freelancer
  • Cathrine Ertmann, freelance fotograf
  • Jan Birkemose, medietrends.dk
  • Kamilla Harritsø, Harritsø
  • Kasper Saugmann, Den Uafhængige
  • Marcus Møller Bitsch, fotograf, animator og illustrator
  • Marianne Bahl, Bahl Visuel Strategi (forperson)
  • Rikke Bekker, Fyns Amts Avis

0 Kommentarer