search

Her er vinderne af Årets Avisside og Årets Digitale Priser

Skarpt forfulgt af Politiken vinder Ekstra Bladet og Børsen i Årets Avisside. DR og Jyllands-Posten henter guld hjem i Digitale Priser

”I år har der været rekordmange indstillinger, og de to juryer har været på overarbejde,” lyder det fra Louise Brincker, der er administrerende direktør i Danske Medier og præsenterer eftermiddagens prisuddeling for Årets Avisside og Årets Digitale Priser i Den Sorte Diamant.

Juryerne har modtaget over 100 bud på Årets Avisside, mens mere end 50 projekter er blevet indstillet til Årets Digitale Priser. Nu er vinderne fundet, og mediernes bedrifter gennem 2019 hyldes med priserne guld, sølv og hædrende omtale.

Årets Digitale Priser:

I Årets Digitale Priser bliver DR den store vinder med to guldpriser: Én i kategorien Årets Digitale Idé for webfeaturen med titlen ”Sømandskongen inderst inde” og én i Årets Digitale Historie for webfeaturen ”Mytisk rekord står for fald”. I sidstnævnte kategori blev der uddelt endnu en guldpris. Den gik til Jyllands-Posten for artikelserien ”Under masterne”.

Juryens forklaring til DR’s ”Mytisk rekord står for fald”:

”Guld gives for en digital historie, hvor alle elementerne understøtter hinanden og spiller sammen på forbilledlig vis fra tekst til grafik til video. Som læser har man fået en afsluttet fortælling, når man når bunden, alt overflødigt – selv farver på nær den National Geographic-gule – er fjernet. Der er en klar struktur og et stramt narrativ, som bliver understøttet af de digitale virkemidler. Ikke omvendt.”

Juryens forklaring til DR’s ”Sømandskongen inderst inde”:

”Med en digital tredimensionel påklædningsdukke af ingen ringere end Kong Frederik d. 9 får DR skabt en original rød tråd igennem den fascinerende fortælling om sømandskongen og hans tatoveringer. Brugen af 3D giver fortællingen det ekstra, som kun kan opnås digitalt. Samt naturligvis med talent og sikre hænder.”

Juryens forklaring til Jyllands-Postens ”Under masterne”:

”Under masterne” er en artikelserie, der udmærker sig i særlig grad og derfor fortjener guld. Artikelserien blander traditionel formidling med digitale elementer uden at miste grebet om historien. Dertil er ”Under masterne” et fremragende eksempel på, hvordan undersøgende journalistik kan formidles digitalt og i øjenhøjde med læserne.”

”Jeg skal da ikke lyve. Jeg er mega glad”

Søren Dalager Ditlevsen er historisk journalist og med på det DR-hold, der vinder guld for ”Sømandskongen inderst inde”. Ved hjælp af en lang række gamle fotografier og dokumentarfilm har DR i samarbejde med både tatovører og kongehuset genskabt Frederik d. 9.’s tatoverede krop. Søren Dalager Ditlevsen er ”vildt stolt” over prisen, siger han til Journalisten:

”Jeg skal da ikke lyve. Jeg er mega glad. Især når man ser, hvad der ellers er på tapetet. Hvad folk ikke finder på af fantastiske ting. Nu glæder jeg mig til at komme hjem og se nærmere på de andre nominerede. Det er jo en af de vigtigste grunde til, at vi er her: For at lære af hinanden,” siger han.

Priser i Årets Digitale Niche- eller Fagmedie og Årets Digitale Landsdækkende Nyhedsmedie blev også uddelt i Årets Digitale Priser. Både Børsen, Heartbeats, Videncentret Bolius, Teknologiens mediehus, TV 2, Politiken, Nordjyske, Kristeligt Dagblad og B.T. bliver ud over DR og Jyllands-Posten hyldet på skift i de forskellige kategorier i Årets Digitale Priser.

Årets Avisside:

I Årets Avisside uddeles der i år guld i kategorierne Årets Forside og Årets Temaside under folketingsvalget. Vinderne er Børsen med en forside af Lars Larsen i forbindelse med hans død i  2019 og Ekstra Bladet med en temaforside fra valget, der – ud over at have teksten ”Forsiden er reserveret til politikere, som ikke holder, hvad de lover under valgkampen” – er fuldstændigt tom.

Juryens forklaring til Børsens forside:

”Forsiden er et fornemt eksempel på, at princippet om, at ’et billede siger mere end tusind’ ord, holder vand. I hvert fald når det skal formidles, at en kendt erhvervsleder er gået til ’de evige handelsmarker’. Der er brugt kreative ressourcer på at vælge et fotografi fra arkivet, som på eleganteste vis fortæller og kondenserer historien om Lars Larsens eventyr fra fattig ung mand til en af Danmarks rigeste. Det er visuel story telling, så det basker. Og når man kommer til selve historien på side 16, er niveauet bibeholdt med et foto, der understreger imperiets udvikling og omfang ved hjælp af en enkelt ’dyne-undsluppet’ fjer på forsiden til en stor mængde inde i avisen. Det er en visuel metafor, der er til at tage og føle på, men den holder. Bravo.”

Juryens forklaring til Ekstra Bladets temaside:

”Den næsten blanke forside, som skyder Ekstra Bladets dækning af folketingsvalget i gang, er superenkel, overraskende og knivskarp. Det er næsten, som nogen har slukket for lyden og givet os en tiltrængt pause, et øjebliks ro, inden den forventelige råben, skrigen og overbudspolitik fra politikerne sættes i gang. Det er godt tænkt. Man glæder sig til at se, hvad EB folder ud af historier den kommende tid. Rubrikken antyder, at tilliden til politikerne er til at overskue, og at man forventer at smide hele banden på forsiden, når valgkampen er forbi. Ekstra Bladet har lavet en enkel, overraskende, teasende og anderledes forside. Tillykke med guldet.”

I Årets Avisside lyder de andre kategorier: Åben Klasse, Årets Featuresider og Årets Sektionsforsider. Ud over Børsen og Ekstra Bladet er både Jyllands-Posten, Avisen Danmark, Kommunen.dk og Politiken på scenen for at modtage priser. Politiken vinder hele fire gange.

Du kan se alle vinderne samt læse juryens begrundelser af Årets Avisside her og Årets Digitale Priser her.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen