Her er Berlingske-layouternes nye arbejdsplads

Det er den tidligere BT-chefredaktør Anders-Peter Landert, der overtager 32 medarbejdere i Berlingske Media og deres opgaver med at layoute Berlingske og BT. ”For alle aviser og mediehuse handler det om at skabe fokus på det digitale,” siger han

Det bliver en vækst, der er til at tage og føle på, når firmaet Wunderkind til sommer overtager opgaven med at layoute avissiderne i Berlingske og BT og samtidig 32 medarbejdere. Det lille mediebureau har i dag syv-otte fastansatte medarbejdere i kontorerne på Sankt Peders Stræde.

”Jeg tror ikke, vi kan være 40 personer. Så det er sandsynligt, vi skal ud og finde nye lokaler. Men det er en del af den proces, vi skal sætte gang i nu, og vi har stadig lidt tid at løbe på,” fortæller Wunderkinds direktør, Anders-Peter Landert.

Arbejder i forvejen for Berlingske

At lave Berlingske Medias avissider bliver ikke en ny opgave for Landert. I 2012 afløste han Peter Brüchmann som chefredaktør for BT. En stilling, han havde frem til efteråret 2014, hvor han stoppede for at realisere ”et personligt eventyr”, som han kaldte det i Journalisten.

Eventyret var bureauet Wunderkind, som laver pakkeløsninger inden for journalistik, redigering og layout. Berlingske Media er i forvejen en af bureauets store kunder, og Wunderkind står blandt andet bag produktionen af tillæggene Rejseliv, Bolig og Business Ejendomme – både layout og indhold, som typisk bliver skrevet af freelancejournalister.

Forudså udflytning

Allerede da Journalisten interviewede Anders-Peter Landert i 2014, spåede han, at flere medier ville lægge printopgaver med layout og redigering ud til eksterne leverandører, i takt med at det digitale indhold bliver vigtigere.
Den forudsigelse kommer han nu selv til at gøre til virkelighed, og det er også sådan, han forklarer Berlingske Medias valg med at udlicitere layout-opgaverne til Wunderkind.

”Først og fremmest skal du jo spørge Berlingske Media, hvorfor de gør det. Set med vores øjne er det jo bare rart at have kunder i butikken. Men set udefra tror jeg, at det for alle aviser og mediehuse handler om at skabe fokus på det digitale, og derfor kan det være godt at have et hus, der udelukkende arbejder digitalt.”

Netop det snævre fokus gør, at han i Wunderkind har kunnet fokusere mere på kvalitet, end han gjorde som avismand på BT.

”Jeg tror, forskellen er, at jo mere specialist, jo bedre. Her er vi meget specialiserede i de kunder og produkter, vi har, og derfor er vi virkelig dedikerede. Som stort mediehus har man mange kanaler, og det kan være svært at holde samme tryk alle steder. Her er det nemmere at lave god kvalitet hver eneste dag. Og det er noget af det, der gør en glad for at gå på arbejde,” siger Anders-Peter Landert.

Overtager kun layout

Der bliver tale om 32 medarbejdere, der bliver virksomhedsoverdraget fra Berlingske Media til Wunderkind, sandsynligvis den 1. juni. Ifølge Landert er det kun layout-opgaver og altså ikke indholdsproduktion, bureauet overtager.

Reglerne for virksomhedsoverdragelse er, at den nye arbejdsgiver kan vælge at tegne en ny overenskomst med medarbejderne. Dog vil personlige rettigheder som eksempelvis opsigelsesvarsel og genetillæg fortsætte i hele den resterende overenskomstperiode – hvilket for Berlingske Medias medarbejdere er frem til 2020.

Anders-Peter Landert kan ikke sige noget om, hvorvidt hans nye medarbejdere kan beholde deres nuværende overenskomst.

”Det skal jeg sætte mig ned og kigge på nu. Jeg har en idé om, hvordan det skal stykkes sammen. Men det vil jeg vende med medarbejderne.”

0 Kommentarer