Opmuntringer

Forskningsprojekt: Hvorfor er vi så glade for at give kage i mediebranchen?

I mediebranchen elsker vi at give hinanden gaver, når vi har gjort noget godt. Professor skal undersøge, hvorfor det er så unikt på journalistfaget

Klik-kage, seertals-kage, citatøl og et åbent slikskab, fordi man er gået i breaking mode.

Ingen branche er så god til at fejre store og små triumfer som mediebranchen. Laver man en fed forside, afvikler et vellykket tv-show, eller er man en god kollega, kan det udløse gaver i form af for eksempel kage.

Professor i journalistik på SDU Peter Bro er i disse dage i gang med sin karrieres sjoveste forskningsprojekt: Hvorfor er vi i mediebranchen egentlig så flittige med at fejre vores succeser med at give øl, vin, spiritus – og kage.

”Journalistfaget er et fag, hvor vi har travlt med at fejre succeserne med en gave. Der er mange fantastiske historier om ting, der bliver udvekslet,” siger Peter Bro.

Den interessante ved gaveregnen set med forskerbriller er, at gaverne viser, hvilke værdier der styrer branchen.

Belønning og straf

Nogle gaver bliver uddelt, fordi en journalist eller fotograf har gjort noget godt.

”Fra B.T. kender man dagens cigar. Nogle steder var taxabonner i mange år en form for gave,” siger Peter Bro.

Men der findes også gaver, der uddeles som straf til journalister, der har gjort noget uønsket.

For eksempel har Peter Bro hørt om en redaktion, hvor det kostede en kasse øl, hvis man som journalist ringede til en bestemt kilde, der optrådte lidt for ofte i spalterne.

På andre medier kan det udløse en straf, når journalisten ved en fejl kommer med på fotografens billede.

”Det koster nogle steder kvajebajer,” siger Peter Bro.

Peter Bro har også hørt om en redaktion, hvor straffen for at lave dagens dårligste historie var at købe det dårligste måltid i arbejdspladsens madautomat.

”Det var tomatsuppe – men jeg ved ikke, om det var et krav, at man rent faktisk skulle spise suppen,” siger Peter Bro, der ikke har fået anekdoten verificeret endnu.

Mellemlederslik

De positive gaver er dog klart i overtal – og der er mange af dem.

”På TV 2 er der for eksempel et skab med mellemlederslik, der bliver uddelt, når man går i breaking mode,” siger Peter Bro.

Nogle steder er gaverne fortsat øl, vin, champagne og hård spiritus, men de senere år er alkohol trådt lidt i baggrunden til fordel for slik og kage, der til gengæld stormer frem.

Fordelen ved en kage er, at man kan skrive på kagen, hvad den bliver uddelt for – og så kan chefen dele billedet på sociale medier, forklarer Peter Bro. Det giver synlighed internt og eksternt på samme måde, som når man indstiller medarbejdere til en af de officielle journalistpriser.

”Lederne kan indstille medarbejderne til Cavlingprisen eller en af de utallige andre priser i branchen og samtidig vise omverden, at man har gjort det,” siger Peter Bro.

Unikt for journalistfaget

Peter Bro ser en tydelig sammenhæng mellem den omfattende gaveregn og vilkårene i journalistfaget.

”I andre fag har man ikke samme behov for at bruge gaver til at disciplinere medarbejderne. Jo, man har en årlig mus-samtale. Men det er noget særligt ved journalistfaget, at man giver gaver til hinanden hele tiden,” forklarer Peter Bro.

Den positive udlægning er, at cheferne uddeler gaver, fordi de ønsker at anerkende medarbejderne for en særlig indsats, for eksempel for at tage overarbejde.

”Så hvis der bliver udskrevet valg, bliver der uddelt valgkage, fordi journalisterne skal arbejde to timer ekstra. Hvis man skal arbejde over for at færdiggøre en historie, der kan fælde en minister, kommer der sodavand på banen. Mønsteret er ofte, at når medarbejderne skal arbejde mere, uddeles der gaver,” fortæller Peter Bro.

Det interessante er, at det forholder sig helt anderledes inden for andre fagområder.

”Jeg kender ikke andre brancher, hvor der er så mange gaver.”

Peter Bro er fortsat i gang med at finde gode eksempler på gaver, og han regner med, at forskningsprojektet bliver publiceret som en videnskabelig artikel næste år.

1 Kommentar

Torsten Raagaard
6. DECEMBER 2023
'Den omvendte Cavling,' som hver uge uddeles af DR-programmet 'Tæt på Sandheden,' bør indgå i Peter Bros arbejde.