search

En stjerne på den digitale himmel?

Det nye medie Føljeton har med sine 4,4 millioner kroner fra innovationspuljen sat danmarksrekord. Men det er ikke nok, at journalistikken er god. Der SKAL tjenes penge

Da Medienævnet under Kulturstyrelsen uddelte sin anden portion etableringsstøtte i 2015, var der en stor vinder. Føljeton, der skal fortælle journalistiske historier på telefonen, satte ganske enkelt danmarksrekord og fik 4,4 millioner kroner fra innovationspuljen, der skal styrke den demokratiske debat i Danmark. Føljeton kan første gang hentes ned og bedømmes i begyndelsen af november 2015.

Lad os først slå fast, at det ikke er helt ligetil at komme i klejnekassen. Man skal selv rejse en del af det samlede budget. I Føljetons eksempel drejer det sig om flere millioner, som var tæt på at glippe, fordi millionstøtte fra en fond forduftede sent i forløbet. 

Men efter indtagelsen af en flaske whisky fik redaktionen den idé og kraft, der udløste, at startkapitalen samlet blev rejst i sidste øjeblik.

Det er en god historie, der vil indskrive sig i narrativet om mediet – men er det også baggrunden for en god forretning?

Føljeton skal fremme et alsidigt udbud af nyheder og være økonomisk selvbærende efter støtteperiodens udløb. Det vil sige om tre år. Det hedder i kriterierne for støtten, at Medienævnet har lavet en vurdering af mediets bæredygtighed.

Som jeg hører det, vil de fire erfarne avis- og mediefolk bag projektet især lave artikler, der hver dag klokken 12.00 frigives i kapitler via et nyhedsbrev, der kan hentes ned på en app. Prisen bliver 49 kroner om måneden, og målsætningen er 8.500 abonnenter, svarende til en årsomsætning på 5 millioner kroner. Der skal ikke være annoncer.

Jeg har prøvet at starte et blad op. Det er vi mange, der har. Ugeavisen København i 80’erne. Vi gik ned med et brag, ikke mindst fordi fokus alene var på – det skal indrømmes: Ikke altid særlig god – journalistik og ikke på administration og økonomi. Derpå fornøjede jeg mig på det etablerede Månedsbladet Press, der overlevede med en vis journalistisk succes i mange år, tilmed havde en stor og veldrevet administration, der talte med vægt – men reelt skabte bladet aldrig lønnede fuldtidsjobs. Heller ikke efter Cavlingprisen. Det er ikke nok, at journalistikken er god. Der SKAL tjenes penge.

Jeg er sikker på, at holdet bag Føljeton vil gøre alt, hvad de kan. Og jeg håber, håber, håber, det er nok – men … Her afbryder jeg min egen pessimisme og undertrykker fortidens erfaringer og eksempler. Jeg vil IKKE være en sur gammel mand. Jeg vil være optimistisk: Føljeton, kom nu!

Vi savner en lysende ledestjerne på den digitale himmel. 

 

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen