»En mand i dametøj er det ældste trick i comedy-bogen«

»Fortæl mig, om dengang du oplyste forkerte fangetal til Folketinget om Irak-krigen. Det ville gøre mig så liderlig!«

»Åh ja, det kunne du godt tænke dig, hva?«

Radiovært Frederik Cilius sidder roligt og upåvirket bag mikrofonen i Radio24syvs hovedstudie, mens han med en dyb prusten spiller Søren Gade, der har sex med en kvindelig vælger på et hotel i Kolding. Hans medvært, Rasmus Bruun, ligger derimod kælent ind over sendepulten, banker i bordet og stønner med en skinger kvindestemme i en form for method acting. Dialogen skal forestille en hemmelig samtale mellem den tidligere forsvarsminister Søren Gade og en kvindelig fan, som kun ’Den Korte Radioavis’ har fået adgang til.

»Hvor ligger ansvaret?!« stønner Rasmus Bruuns kvindelige karakter.

»Hos far her!« lyder det fra Frederik Cilius i rollen som Søren Gade.

»Åhh, sig det igen!«

»Hos far her!«

En kvinde i en mandekrop og en skvattet ung nyhedsredaktør har indtaget mediedanmark. I satireprogrammet ’Den Korte Radioavis’ optræder Frederik Cilius i skikkelse af det tresårige journalistiske ikon Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm.

Måske fordi Kirsten Birgit siger alt det, en objektiv nyhedsjournalist aldrig ville sige, har den danske mediestand taget godt imod programmets excentriske hovedkarakter – og det selv om hun egentlig er en parodi på medierne selv. Information har omtalt Kirsten Birgit som ”en bombastisk repræsentant for den form for dannelse, man kan slå andre i hovedet med”, og Politiken bringer hendes ugentlige kulturanmeldelser ’Kulturkanylen’ på bagsiden af avisen.

Kirsten Birgit er en helstøbt person, og det gør det lettere for Frederik Cilius at spille hende – og lettere for lytterne at forholde sig til hende.

»Kvinderne i den generation går ind i folk med træsko på og forventer, at folk skal tage stilling til deres person hele tiden. Der er mange, der kan kende Kirsten Birgit i deres moster, men det er ikke, fordi hun er en, jeg kender. Hun er journalisten, der blev større end historien,« forklarer Frederik Cilius.


 

Et erotisk hørespil

Vi spoler tiden fem timer tilbage. Frederik Cilius og Rasmus Bruun, duoen bag ’Den Korte Radioavis’, gnasker gulerødder og ostemadder, mens de gennemgår nyhedsstrømmen på de danske netmedier. 

De to voksne mænd er klemt ind ved ét skrivebord i Radio24syvs åbne kontorlandskab. Indtil videre er de alene på redaktionen. Klokken har netop passeret 7.00, og de to radioværter samarbejder om at opbygge dagens udsendelse, som går i luften hverdage klokken 12.05. 

Alle morgenens nyhedshistorier bliver kørt igennem et humoristisk filter, som sier de sjoveste frem af mængden. Programmet ’Reporterne’ har netop interviewet en kvinde, der har startet en facebookgruppe kaldet ”Statsminister Søren Gade”. Hun er helt vild i varmen, griner de to radioværter. Søren Gade er åbenbart direkte tiltrækkende for de kvindelige vælgere.

»Der er potentiale her til at lave en liderlig historie. Jeg skriver et hørespil om ”Erotiske Søren Gade”,« siger Frederik Cilius og lukker sig inde bag et par sorte hørebøffer, mens han taster løs. 

’Den Korte Radioavis’ gik for første gang i æteren den 2. februar i år. I programmet oplæser seniorkorrespondent Kirsten Birgit hvert kvarter de holdningsprægede nyheder med tilstræbt objektivitet. Ved sin side har hun den unge nyhedsredaktør Rasmus Bruun, som har sit hyr med den viljestærke og selvbevidste Kirsten Birgit alias Frederik Cilius.
 

Transformationen begynder. Inde bag skægstubbene gemmer sig et kvindeligt journalistisk monster.
Foto: Tuala Hjarnø

Inspireret af store journalistiske foregangskvinder

Frederik Cilius er oprindeligt uddannet klassisk klarinettist i Danmark og USA. Han gjorde dog op med »15 års dårlig samvittighed over ikke at øve nok« og søgte ind på DR’s Talenthold. Her blev han udklækket og lavede efterfølgende satire i DR-regi, inden han kom til Radio24syv i sommeren 2013. 

Her lavede han i samarbejde med Rasmus Bruun programmet ’Damernes Magazine’, hvor de to mænd ville hjælpe de danske kvinder med at lave et intelligent dameblad på en måned. Følgende sommer lavede duoen programmet ’AntiDemokratisk Festival’ – modsætningen til Folkemødet.

Sommerprogrammerne på Radio24syv gav den 29-årige Frederik Cilius smag for den samfundskritiske og ikke mindst mediekritiske satire. Så da der skulle udvikles på et nyt middagsprogram på taleradioen, var han og Rasmus Bruun på pletten. De ville lave en parodi på Karen Jespersen og Ralf Pittelkows omdiskuterede netmedie Den Korte Avis. Under idéudviklingen fik programchef Mads Brügger den idé, at Frederik Cilius skulle være en kvinde.

»Det ville jeg virkelig ikke. En mand i dametøj er det ældste trick i comedy-bogen, og jeg kunne ikke holde tanken ud om, at jeg skulle sidde og spille hver dag. Men vi lavede en dummy, hvor jeg var mig selv, og en hvor jeg var Kirsten Birgit. Jeg troede ikke på, at det ville fungere, men det gjorde det,« fortæller Frederik Cilius. 

Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm var født. Som »et Frankensteins monster« af alle de mest irriterende kvinder, Frederik Cilius har mødt. Men også stærkt inspireret af store journalistiske foregangskvinder som Ulla Terkelsen, Mette Fugl og Dorte Toft. 

»Ulla Terkelsen har en tendens til at forklare alting. Det har Kirsten Birgit fået fra hende. Kirsten Birgit forklarer vittigheder, referencer og gør opmærksom på, når hun bruger metaforer. Det kommer ikke noget ondt sted fra, men er bare sindssygt provokerende for den, hun taler til,« forklarer Frederik Cilius. 

Under dagens idéudvikling bliver Kirsten Birgit – i folkemunde Kisser – flere gange taget med på råd.

»Kirsten Birgit vil ikke synes, det rager andre mennesker. Det må man selv om, vil hun sige,« ræsonnerer Frederik Cilius, da idéudviklingen falder over en historie om dyre konfirmationer.

Og Kirsten Birgit sætter heller ikke lys i vinduet den 4. maj, konkluderer han, mens stemmen i glimt slår over i ’Kirsten Birgitsk’ – en dyb, højtidelig og autoritativ klang.

Undervejs får Frederik Cilius ros for sin sin professionelle atitude i sminken. Han mener dog det er Kirsten Birgit der skal have æren.
Foto: Tuala Hjarnø

Svært at finde sjov vinkel på terror

Nyhedshistorierne bliver pumpet ud stort set uden kontakt med omverdenen. De bygger på en blanding af virkelige citater fra andre medier og fiktive udtalelser fra politikere, ’manden på gaden’ og eksperter som DR’s politiske kommentator Ask Rostrup og livsstilseksperten Henrik Byager. Gnidningen i programmet er mødet mellem den populistiske Rasmus Bruun og Kirsten Birgit, der gerne vil det hårde stof. Mødet mellem to generationer af journalister. 

»Det vigtigste kriterium, når vi udvælger historier, er helt klart, om vi kan finde på en sjov drejning. Selvfølgelig er der nogle historier, som ville råbe til himlen, hvis de ikke var med. For eksempel efter terrorangrebet. Vi kunne have valgt ikke at tage det med, men det ville simpelthen være så underligt, når ’Den Korte Radioavis’ skal forestille at være et nyhedsprogram,« fortæller Frederik Cilius.

Den dag var det ikke let at finde den sjove drejning. Men i sådan en situation skal man bare finde ud af, hvem man skal sparke på, mener Frederik Cilius. 

»Vi var meget nervøse, da vi skulle i studiet. Vi lavede nogle jokes med, at ham, der skød, blev kaldt en enlig galning. Det er sådan en fortælling, man lavede, som betyder, at han ikke var en repræsentant for et had mod Vesten. Vi lavede en historie om, at Foreningen for Enlige Galninge var blevet sure over at være sat i bås med en terrorist,« fortæller Frederik Cilius.

Der er sjældent lavet en aftale på forhånd, når Kirsten Birgit ringer ud i virkeligheden og interviewer kilder. Hun giver sig blot til kende som journalist. Men det er også mere radioværterne selv, der bliver udstillet, når de ringer ud, mener Frederik Cilius.

»Når man siger til folk, at det er satire, prøver de at være sjove. Det skal de ikke være.«

Da parykken er på plads sker den endelige transformation.
Foto: Tuala Hjarnø

»En joke dør altid, hvis man skal forklare den«

Det sker da også nogle gange, at kilderne ikke kan gennemskue, at der er tale om satire. Eller at lyttere eller Politikens læsere af ’Kulturkanylen’ tror, at Kirsten Birgit er en virkelig person. Men det er kun godt, mener Frederik Cilius.

»Jeg har generelt et problem med at fortælle folk, at noget er satire. Det er noget pjat. Man skal lade modtageren afgøre, om det er sjovt. En joke dør altid, hvis man skal forklare den.«

Men med tiden er Kirsten Birgit blevet mere end bare et satirisk indslag. Hun er drengen i ’Kejserens nye klæder’. Bag det grå pagehår gemmer sig et sandhedsvidne, som taler lige ud af posen og siger ting, der ville få almindelige journalister i karambolage med injurielovgivningen.

»Som almindelig journalist kan du ikke sige, at en minister er korrupt eller kendte til tortur. Vandene er så mudrede, at der sjældent er rigtige journalister, som vil kunne dokumentere sådanne påstande. Kirsten Birgit siger nogle helt vanvittige ting, men nogle gange er det, hun siger, rigtigt. Det er befriende og vigtigt.«  

Frederik Cilius beskylder ikke de danske journalister for at være ukritiske eller inkompetente. ’Den Korte Radioavis’ bygger jo sine historier på skuldrene af rigtige journalister, som han siger. Men han ser i stigende grad, at medierne forsøger at tilpasse nyhedsstoffet efter, hvad brugerne tror de vil have.

»Der er meget af det, som folk vælger at se, der er ukritisk. Hvis man hele tiden forestiller sig, at der er en kernelytter, man skal tale til, så vil man også hele tiden give den kernelytter det, personen gerne vil høre. Jeg synes, man har et ansvar for at give dem mere end det, de selv tror de vil have,« siger Frederik Cilius og tilføjer:

»Hvis Rasmus og jeg kan levere det tunge stof på en underholdende måde, som sætter tanker i gang hos folk, så synes jeg, vi har et ansvar for det.«

Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm er på vej ind i ”the zone”.
Foto: Tuala Hjarnø

Vil helst skabe røre

Mediesatiren er sjov, fordi alle har referencen. Og så sker der hele tiden noget nyt, man kan gøre grin med. Selv griner Frederik Cilius af opstyltetheden i de store nyhedsudsendelser, hvor værten hiver nyhederne ud af en enorm fjernsynsskærm.

»Og så er det meget hurtige nyheder, vi har i dag. Modtagerne gider ikke sætte sig ind i de tunge historier, så det er ikke dem, man satser på. De mere konspiratoriske nyheder, som nogle gange godt kan have noget hold i sig, bliver ikke rigtig rapporteret.«

Frederik Cilius mener selv, det er helt legitimt for ham at gøre grin med medierne.

»Ja, for jeg er mediebruger, så selvfølgelig har jeg ret til at forholde mig kritisk til det. Den der ’kan du gøre det bedre selv’-argumentation er en børnehave-argumentation, som ikke rigtig holder i virkeligheden.«

Intet er fredet fra Kirsten Birgits ublu behandling. Både anmelderiet, nyhedsmotoren og facebookjournalisterne får en tur. Satire bør ikke bare være at falde i en bananskræl, mener Frederik Cilius.

»Jeg synes ikke, der er nogen grund til at lave noget, der bare er underholdning. Det kan være skide sjovt, men man kan lige så godt lade være, hvis ikke man spidder nogle ting eller provokerer nogen. Jeg vil helst have, at det skaber noget røre.«

Tilbage på redaktionen er den liderlige historie om Søren Gade blevet til et erotisk hørespil, som Kirsten Birgit og Rasmus Bruun skal opføre i radioen som en del af programmets ugentlige parodi på P1’s ’Selvsving’, ’Helt hen i vejret’. Frederik Cilius har skrevet det på 30 minutter. 

»Det bliver fandme dumt i dag,« konstaterer Frederik Cilius og prutter med armhulen. Et grin bryder hjerteligt frem af det underspillede smil, han bærer under sit kraftige rødbrune overskæg.

Et par timer senere sætter Frederik Cilius sig til rette foran mikrofonen og klapper hørebøfferne om hovedet. Kirsten Birgit lægger ud med en stemmeprøve, før første nyhedsudsendelse går i luften.

»Brrr, Gade gad godt gå gak gak gennem gågaden grundlovsdag,« begynder hun. 

Jørgen Ramskov, chefredaktør og direktør på Radio24syv:
”’Den Korte Radioavis’ er primært tænkt som et program, der skulle forsøge at hente lidt lyttere i den hårde time mellem klokken 12 og 13, og et program, der skal være populært på podcast. Og begge dele er lykkedes. Programmet er indtil dato downloadet 
270.000 gange.”

––

Inspirationskilder for Den Korte Radioavis: 

Ulla Terkelsen, korrespondent
”Jeg bor fast i Paris,
 så jeg kender slet ikke Radio24syv eller udsendelserne. Jeg er sikker på, de er fantastiske. At jeg bliver parodieret, kan kun være med til at højne niveauet.”

Henrik Byager, livsstilsekspert
”Ha! Jeg anede ikke, at de bruger mig som ekspert. Nu har jeg hørt ét program og ét indslag med mig selv. Jeg synes, det er sjovt og begavet og derfor lidt en ære at blive "citeret". Ingen ved deres fulde fem vil tro, det faktisk er mig.”

Ask Rostrup, politisk kommentator
”Jeg har hørt ’Den Korte Radioavis’ fem-seks gange, tror jeg, og det er sgu noget af det vittigste og mest underholdende radio, jeg har hørt i mange år. At jeg – godt nok på det fiktive og ufrivillige plan – har en rolle i det, får mig da kun til at ranke ryggen.”

 

Kopier link
data_usage
chevron_left
chevron_right