
Sidse Babett Knudsen spiller rollen som Danmarks statsminister, Birgitte Nyborg, i DR’s dramaserie ’Borgen’. Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
En stribe nye profiler kunne ligne en del af markedsføringen for den kommende sæson af DR’s søndagsdrama ’Borgen’, der får premiere til februar.
Men det er det altså ikke, oplyser Sune Knudsen, pressechef i DR, til Journalisten:
”Det er ikke DR eller produktionen, som står bag disse Twitter-profiler. Vi har brugt en del energi det seneste døgn på at forklare netop dette i en række tråde på Twitter, så folk derinde er oplyst om dette,” lyder det fra pressechefen.
Blandt profilerne på Twitter er Birgitte Nyborg, der i ’Borgen’ er statsminister, Martin Laugesen, der er ansvarshavende chefredaktør på mediet Ekspressen samt Katrine Fønsmark og Ulrik Mørch, der er journalister på Ekspressen.
Ok, hvem har oprettet hele Borgen-karaktergalleriet på Twitter pic.twitter.com/yLaB2ZEfO9
— Mikkel Taxa (@mtcza) December 25, 2021
Twitter-profilerne er dukket op i løbet af julen i forbindelse med, at fjerde sæson blev annonceret den 25. december. Siden er der blevet udsendt flere tweets fra profilerne.
Glædelig jul, Danmark ????????
Jeg har nydt at kunne dedikere mere tid til min familie, men på mandag trækker @regeringDK igen i arbejdstøjet og fortsætter forhandlinger m Folketingets partier. Forhåbentligt snart nyt om et rigere, bedre Danmark #dkpol— Birgitte Nyborg (@BirgitteNybrg) December 25, 2021
Jeg kommenterer på Ekspress’ historie om @torbenfriistv1’s forhold til en elev, som han råsnavede foran alle medarbejdere for seks år siden.
Hvad sker der på TV1? #dkmedier #metoo https://t.co/2OahxU50iK pic.twitter.com/wOMAeFpG7n
— Michael Laugesen (@LaugesenM_) December 25, 2021
Men ingen af dem har afsløret indhold i den kommende sæson, understreger pressechefen.
”Vi kan se, at profilerne tager udgangspunkt i karakterer og historier, som er inspireret af gamle sæsoner. Uden at spoile, så ligger det, de foretager sig og skriver på Twitter, langt fra, hvad man kan vente i den kommende ’Borgen’,” lyder det fra Sune Knudsen.
Flere har på Twitter spekuleret i, hvem der står bag profilerne. Det ved DR sådan set ikke, og har anmeldt profilerne som falske.
”Det er skønt, at der er så stort engagement omkring ’Borgen’ – også på de sociale medier. Men der har været forvirring om, hvorvidt vi stod bag profilerne, hvilket en del antog eller gættede på. Så det er det, vi ønsker, at Twitter skal håndtere, hvilket nu ligger på deres bord,” siger Sune Knudsen.
Foruden de fire nævnte profiler er der også en række andre, som DR har bedt Twitter om at se nærmere på.
”Vi har henvendt os om de over 20 profiler, som der er tale om, på samme vis som alle andre brugere kan henvende sig til Twitter om profiler via platformens system,” slutter pressechefen.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.