
Foto: Klaus Holsting/Collage: Jo
Der er udskiftning på endnu en af DJ’s ledende poster.
Efter at tidligere chefredaktør på Journalisten Øjvind Hesselager fik en fratrædelse, og daværende DJ-formand Lars Werge valgte at trække sig i slutningen af juni, og efter at DJ-direktør Elisabeth Geday blev afskediget i midten af september, stopper forbundets leder af kommunikationsafdelingen.
Det kom frem under debatten på det ekstraordinære delegeretmøde søndag.
Hovedpersonen i sagen blev ansat som kommunikationschef fra juni 2018. Hun er pt. sygemeldt, og fra 1. februar næste år ophører hendes ansættelse i DJ.
”Hvordan hænger det sammen?”
Tidligere hovedbestyrelsesmedlem Mathias Bay Lynggaard, nævnte sagen fra talerstolen på weekendens ekstraordinære delegeretmøde, efter at DJ-formand Tine Johansen havde afgivet sin beretning.
”Jeg undrer mig, når formand Tine Johansen i sin beretning siger, at en af de ting, hun har lært, er, at de i fremtiden skal ”bruge de ansatte og deres fagligheder mere” i den slags situationer, vi har været igennem. Derfor vil jeg spørge, hvordan det hænger sammen med det, der for nyligt er sket i forbundet – jeg tror, det var i forrige uge,” sagde Mathias Bay Lynggaard og fortsatte:
”For som jeg forstår det, så har man stoppet samarbejdet med lederen af kommunikationsafdelingen, som vel var den person, hvis faglighed man skulle bruge. Hvordan hænger det sammen med, at man vil bruge de ansattes fagligheder mere?”
Mathias Bay Lynggaard har ikke ønsket at uddybe over for Journalisten.
Ingen kommentarer fra DJ-formand
Hverken tillidsrepræsentant i DJ Marianne Molin eller DJ-formand Tine Johansen ønsker at kommentere sagen.
”En sygemelding er en både trist og privat sag. Det fortæller jeg selvfølgelig ikke om offentligt,” skriver Tine Johansen i en mail.
Den snart fratrådte kommunikationschef oplyser i en mail til Journalisten, at hun heller ikke har nogen kommentar til sagen.
Stillingen som kommunikationschef blev oprettet, da DJ efter krænkelsessagen i efteråret 2017 besluttede at indføre en ny struktur.
Strategien var, at den politiske kommunikation skulle varetages af et politisk sekretariat, mens kommunikationsafdelingen skulle fokusere på medlemskommunikation via nyhedsbreve, sociale medier og hjemmesiden. Andre opgaver i afdelingen er biz-kurser, facilitering af medlemsnetværk og events som fagfestival.
14