Det store kludetæppe

Logoerne i forbundets kredse og grupper er et visuelt virvar af farver, fonte og former. Og mange skilter slet ikke med tilhørsforholdet til DJ. Det frustrerer stadig manden, der i 2006 forsøgte at lave en fælles DJ-identitet: ”Vi forestillede os ikke, at man ville sætte sin egen identitet over Dansk Journalistforbunds,” siger Esben Ørberg. En designer fælder denne dom: ”Det er en rodebutik” (Rettet 23. maj 2018)
  • Collage: Journalisten
    Disse otte logoer viser tydeligt forskelligheden i det visuelle udtryk hos DJ's kredse og grupper. Se alle logoerne i artiklen.
22.05.2018 · 14:00

I 2006 fik Dansk Journalistforbund lavet et nyt visuelt design med to citationstegn, der ligner et ”D” og et ”J” – ligesom forbogstaverne i Dansk Journalistforbund.

Det nye design blev lavet efter en medlemsundersøgelse, der viste, at medlemmerne ønskede et mere synligt og markant forbund.

”Det er ikke nok, at budskabet er i orden – påklædningen skal også være det,” sagde daværende informationschef Esben Ørberg dengang optimistisk.

Designet blev lavet af Per Mollerup. Enkelhed var opskriften: Fire farver. Én skrifttype. Et stramt design. Og farverne sort, Pantone 484 og Pantone 565. Pris: 200.000 kroner.

En sejrsstund

”Der var klapsalver i hovedbestyrelsen, da Per Mollerup præsenterede designet. Det var en sejrsstund,” husker Esben Ørberg, der i dag ikke længere arbejder i DJ.

Det strømlinede udtryk skulle give DJ en visuel fordel.

”Man lytter mere til en interesseorganisation med en veltilrettelagt iscenesættelse,” siger Esben Ørberg. Han var derfor med egne ord ”meget nidkær” med, at designmanualen blev overholdt på forbundsplan.

Det var tanken, at de geografiske kredse og faglige grupper og foreninger skulle inkorporere logoet i deres visuelle udtryk. Det var dog ikke en direkte ordre.

”Vores opfattelse var, at designet var så suverænt, at man decentralt selv ønskede at integrere designmanualen 100 procent,” husker Esben Ørberg.

Sådan gik det ikke. Mildt sagt.

Dansk Journalistforbunds logo med D- og J-citationstegn, som det ser ud lige nu i DJ's designmanual.

 

I dag et kludetæppe af logoer

Logoerne i DJ’s kredse og grupper fremstår i dag i et utal af farver, forme og fonte. Og et samlet visuelt udtryk kan man ikke tale om.

Kreds 5 bruger ifølge formanden Thue Grum-Schwensen for eksempel hele to forskellige logoer.

”Det er selvfølgelig lidt rodet,” erkender han.

Per Mollerups stramme designmanual har kort sagt ramt DJ’s demokrati, der ofte kaldes et ”kludetæppe”.

Nogle logoer i kredse og grupper er lavet af professionelle. Andre af ikke-grafikere.

For eksempel har formand for DJ:Fotograferne Peter Thornvig egenhændigt i 2008 lavet DJ:Fotografernes logo. Det er baseret på de tre grundfarver rød, grøn og blå. Men associerer også til en stribet zebra, fordi mange fotografer arbejder med sort/hvid.

”Det kan godt være, at nogle grafikere synes, det ser ud ad helvede til, og hvis medlemmerne brokker sig, så laver vi bare et nyt,” forklarer Peter Thornvig.

Mens DJ:Fotograferne refererer til zebraen, er der (frie) fugle i FreelanceGruppens logo. Kreds 2’s bomærke er en tegning af Lars Refn inspireret af sangen ’Alle mand til pumpen” – og Danske Bladtegneres logo er en vignet, ‘Vågn op Hr. Folket’ fra satirebladet Corsaren fra 1841.

Der står ikke ’Danske Bladtegnere’ i logoet, og det fremgår heller ikke, at gruppen er en del af DJ. Heller ikke Kreds 1, Visuelt Forum eller Forum for Billedmedieoversættere skilter med deres tilknytning til DJ.

Kreds 1: Logoet er lavet af Karina Bjerregaard i 2006. Kredsen har for nylig fået et andet logo tilbudt af DJ. Men det er ikke taget i brug endnu. ”Bestyrelsen har sådan set besluttet, at vi vil bruge det nye logo. Men vi har bare glemt det, hvis jeg skal være helt ærlig,” siger formand Frederik M. Juel.

Kreds 3, 4, 5 og 7: Logoerne er lavet af Mette Secher på vegne af Dansk Journalistforbund. Det er en del af en serie af logoer, hvor cirklen og citationstegnene går igen. Kreds 5 bruger forskellige logoer. På Facebook og hjemmesiden er der ét logo, mens femtallet i cirklen optræder i for eksempel annoncer fra Kreds 5. ”Det er selvfølgelig lidt rodet,” forklarer kredsformand Thue Grum-Schwensen. ”Fordelen ved begge er, at de bruger samme skrifter som DJ centralt og dermed viser os som en del af DJ.”

FreelanceGruppens logo med fuglen blev tegnet til 25-års jubilæet og afsløret på generalforsamlingen 7. november 2002. 

 

Uenighed om forbundets navn

Og de logoer, der i deres tagline forklarer tilhørsforholdet til Dansk Journalistforbund, er ikke enige om, hvad ”vi” egentlig hedder.

Logoet fra Kreds 4 i Østjylland har for eksempel taglinen ”Dansk Journalistforbund”, men Kreds 6 i Nordjylland har en længere tagline: ”Dansk Journalistforbund – Medier og kommunikation”, hvorimod FreelanceGruppen bruger ”DJ – medier og kommunikation”.

Esben Ørberg: Journalister er ikke efterrettelige

Esben Ørberg synes, det er ”pinligt og en skam for DJ”, at logoerne er så forskellige.

”Vi forestillede os ikke, at man ville sætte sin egen identitet over Dansk Journalistforbunds,” siger Esben Ørberg.

Esben Ørberg mener ganske enkelt, at DJ’s medlemmer er svære at bestemme over.

”Vi er enorme individualister. Journalister er jo ikke efterrettelige. De vil ikke ledes. I det her tilfælde er det en skam, fordi det svækkede DJ,” siger han.

Danske Mediestuderende fik deres logo i 2016. Det er lavet af grafiker Mette Secher. Det var blandt andet vigtigt for Danske Mediestuderende, at logoet viste, at det var en samarbejdsforening, oplyser formand Thilde Høybye.

Kreds 2: Lars Refn lavede Kreds 2’s bomærke for et par år siden. Dengang befandt kredsen sig i en slags 'overlevelseskamp' med formanden som 'kaptajn', forklarer formand Dorte Kildegaard. På tegningen er nogle af bestyrelsesmedlemmerne skildret som ”skibbrudne”. Tegningen er inspireret af sangen ’Alle mand til pumpen’ af Bror Kalles Kapel fra 1945.

Pressefotografforbundet: PF-emblemet er så gammelt, at Pressefotografforbundet ikke kan spore dets oprindelse. ”Vi undersøgte det flittigt op til 100-års jubilæet i 2012 – uden held,” forklarer formand Lars Lindskov. På hjemmesiden er logoet brugt med en opdateret tagline ”Visuelle journalister i Dansk Journalistforbund”, som bestyrelsesmedlem Johnny Frederiksen har fundet på.

Logoet for Journalisterne i DJ er lavet af Lise Grønvald Nielsen. Oplægget fra bestyrelsen var: ”Der er fuld metodefrihed i forhold til farver og udtryk.”

Danske Bloggere i DJ: Logoet for den nye specialgruppe Danske Bloggere er lavet af bestyrelsesmedlem Toke Hanghøj og visuel storyteller og næstformand for Danske Bloggere Dorte Bak.

 

Rasmus Mark Pedersen: Forskelligheden er en styrke

Esben Ørberg undrer sig for eksempel over logoet fra specialforeningen Journalisterne i DJ.

”Logoets ’J’ ligner jo næsten det ’J’, I bruger i bladhovedet på Journalisten,” siger han.

Formand i Journalisterne i DJ Rasmus Mark Pedersen mener, at forskellen mellem fagbladet Journalistens bladhoved og foreningens logo er stor nok.

”Det tog lang tid at finde det rigtige ’J’. Jeres ’J’ er mere krumt, mens vores har et lille buk. Vi har ikke brugt det for at træde Journalisten over tæerne,” siger han.

Journalisterne i DJ udskrev en logokonkurrence. Ingen bød ind med et logo, der lagde sig op ad DJ’s design, siger Rasmus Mark Pedersen.

”Jeg tror, det er, fordi DJ’s design med citationstegnene er for ufleksibelt til, at man kan tilpasse det decentralt,” forklarer han.

Rasmus Mark Pedersen ser det som en styrke, at kredse, grupper og foreninger fremstår forskellige – også visuelt.

”Vi knækker over som forbund, hvis beslutninger skal træffes for centralt. Det kan godt være, at nogen synes, der mangler en fælles grafisk identitet, men jeg synes, det er vigtigere, at folk, der arbejder frivilligt, har et sted, hvor de føler sig hjemme,” siger han.

Karina Bjerregaard: Strømlining er kedeligt

Karina Bjerregaard er grafisk designer og formand for Visuelt Forum, specialgruppen for de visuelle formidlere i DJ.

Hun mener, forskelligheden afspejler DJ som organisation.

”Det viser, at DJ er et kludetæppe af knopskydninger.” 

Hun ville ærgre sig, hvis alle logoer skulle strømlines.

”Det ville blive lidt for kedeligt og ensformigt,” siger hun. 

Karina Bjerregaard har selv bidraget til mangfoldigheden. Hun lavede i 2006 logoet for Kreds 1, der forestiller et ettal formet som et udråbstegn.

”Jeg ville med udråbstegnet ramme et udtryk, som alle medlemmer i DJ har til fælles i deres kommunikation,” siger hun om logoet.

Det er lavet i bordeaux, som i 2006 var en af DJ’s farver.

Men der står ikke noget med DJ i Kreds 1’s logo?

”Når man laver et logo, skraber man så meget ned som muligt. Det skal kunne pisses i sne. Derfor,” siger Karina Bjerregaard.

Danske Bladtegneres logo er en tegning fra satirebladet Corsaren 1841 lavet af Peter Klæstrup, Danmarks første professionelle blad- og karikaturtegner. Tegningen hedder ‘Vågn op Hr. Folket’, og den sovende figur personificerer danskeren.

DJ:Fotograferne: Formand Peter Thornvig lavede logoet omkring 2008, kort efter at Fotograferne skiftede navn til DJ:Fotograferne. ”Det kan godt være, at nogle grafikere synes, det ser ud ad helvede til, og hvis medlemmerne brokker sig, så laver vi bare et nyt,” siger han i dag. 

Distriktsbladsgruppen rummer medlemmer fra distrikts- og ugeaviser. Idéen bag foreningens logo fortaber sig i tågerne. ”Jeg er bange for, at de grafiske overvejelser er gået fløjten,” siger formand Henrik Rath.

Kreds 6 har fortsat sit eget logo. Det er ikke lykkedes Journalisten at finde logoets historie. Kreds 6 har fået tilbudt et nyt logo af DJ. ”I skrivende stund er der ingen planer om at sige ja til tilbuddet. Emnet skal op på et bestyrelsesmøde i maj måned,” skriver formand Allan Gregersen.

TVGRUPPEN skiftede for cirka tre år siden navn til FILM&TVGRUPPEN. I samme forbindelse fik specialgruppen et nyt logo med dybdevirkning lavet af grafiker Mathias Wohlert.

 

Tobias Røder: Det er en rodebutik

Grafisk designer Tobias Røder har blandt andet arbejdet med grafiske identiteter for Tuborg, Circle K, Radio24syv og dagbladet Information. Han siger, at et strømlinet grafisk design giver ro og orden i udtrykket. Men for de implicerede i organisationen kan det opleves som det rene diktatur.

”De vil føle det som et overgreb. Ingen skal komme og fortælle dem, hvordan de skal se ud,” siger han.

Journalisten har forelagt Tobias Røder 21 af logoerne i Dansk Journalistforbunds kredse og grupper.

Han kan på den ene side godt lide det anarkistiske ved Danske Bladtegneres vignet.

”Den viser, at det handler om at fange folks opmærksomhed,” siger han.

Men omvendt siger han om logoernes samlede udtryk:

”Det er en rodebutik, hvor alle mulige forskellige strategier er på færde. Nogle logoer er en del af samme paraply. Andre fortæller en helt anden historie,” siger han.

Svært at få øje på slægskabet

Mange af logoerne dyrker mere deres egen identitet end fællesskabet.

”At DJ:Fotograferne er en del af Dansk Journalistforbund, ville man ikke ane, hvis man ikke vidste det i forvejen,” siger han.

Udtrykket mellem de geografiske kredse er også så forskellige, at man ikke skulle tro, at der var et slægtskab.

”Det er tydeligt, at Kreds 1 har en identitet, de tager seriøst. Kreds 3 er mere et system, der taler,” siger han.

Tobias Røder mener, der er en del mindre vellykkede logoer. For eksempel logoet fra Forum for Billedmedieoversættere.

”Det er gråt og fortæller ingenting. Det er ikke et forum, jeg gad være en del af.”

Logoet skal vise en cursor på en computerskærm. Er det ikke meget godt fundet på?

”Jo, men den blinker jo ikke,” siger Tobias Røder.

Organisationsgruppens logo er lavet af Bymusen Digital Kommunikation.

Visuelt Forum blev stiftet i 1998. Få år senere vandt Rina Kjeldgaard fra Jyllands-Posten Visuelt Forums logo-konkurrence med et logo, hvor der indgår en “øje-lignende” form. ”Vi synes, det giver en god identitet og genkendelighed,” siger Karen Hedegaard, kasserer i Visuelt Forum.

K-gruppen: I 2014 tilbød Esben Ørberg K-gruppen et logo lavet af Mette Secher. Det sagde bestyrelsen i DJ Kommunikation ja tak til. ”Vi valgte at være loyale over for den designlinje, forbundet havde lagt, for at styrke det fælles brand,” forklarer formand Per Roholt.

Fælles for medlemmerne i FBO er, at de har to linjer til rådighed nederst i billedet på for eksempel tv-skærmen. Logoet fra 2003 er lavet af AD’er John Berndt Hansen, og den tynde, lodrette streg skal forestille cursoren på en skærm.

Kreds Fyn: ”Vi valgte Mette Secher, fordi hun havde lavet logoer for DJ. Vi ville gerne signalere, at vi er en del af forbundet, samtidig med at vi er vores egne,” forklarer formand for Kreds Fyn Silja Smith.

 

Ørberg: ”En absurd frihedskamp”

Tobias Røder undrer sig over, at Dansk Journalistforbund for over 10 år siden brugte penge på at købe et design uden at lægge en plan for, hvordan det skulle implementeres decentralt.

”Hvis man siger til de her kredse og grupper, at de selv kan bestemme, om de vil være med eller ej – det er lidt svagt, ikke? For hvorfor brugte man så penge på at udvikle det?” spørger han.

Esben Ørberg siger, at han i dag ville have droppet frivilligheden.

”Jeg ville have foreslået ledelsen at beslutte en restriktiv politik, som vi kunne have anvendt fra starten. Da vi senere så, hvordan det begyndte at stritte i alle retninger, var det for sent,” siger han.

Esben Ørberg lægger i dag ikke skjul på, at han ærgrer sig over de mest vrangvillige grupper og kredse.

”Jeg oplevede det som en trodsreaktion fra decentrale enheder, hvor der måske kom otte mand til generalforsamlingen. Det var et lidt absurd teater, hvor de skulle hævde deres suverænitet,” siger han og kalder det ”en absurd frihedskamp”.

Deres egen identitet gik forud for fællesskabets interesser, og det duer ikke, mener han.

”Hvis man ikke samles om branding, så bliver man mindre attraktiv for medlemmerne og for de målgrupper, der skal købe medlemmernes synspunkter, for eksempel det politiske system,” siger han.

Tendens til, at flere 'retter ind'

Men måske er logo-modstanden decentralt på retur.

I hvert fald har DJ lavet logoer for flere kredse den seneste tid.

For eksempel har Kreds 3, 4 og 7 fået et logo betalt af DJ, der stemmer overens med DJ’s opdaterede designlinje.

I 2014-2015 fik nogle af studenterorganisationerne og Kreds Fyn også nye logoer.

”Vi ville gerne signalere, at vi er en del af forbundet, samtidig med at vi er vores egne,” siger Silja Smith, formand i Kreds Fyn.

Det er designer Mette Secher, der har lavet logoerne på vegne af DJ. Hun var med til at lave DJ’s opdaterede designmanual i 2017.

Den røde tråd i de nye logoer er blandt andet citattegnet og cirkel-formen.

Det er ikke tanken, at alle gruppe- og specialforenings-logoer skal følge samme grafiske linje som kredsene, forsikrer hun.

”Kredsene kan godt tåle at blive mere ensrettede, fordi de ikke har behov for at fremstå individuelle og markedsføre sig selvstændigt,” siger hun.

Specialforeninger som for eksempel FreelanceGruppen, Film & TV Gruppen eller Danske Bladtegnere har større behov i den retning.

”Og derfor skal der være plads til større differentiering,” siger hun. 

-

Research: Maria Brus Pedersen

Rettelse 23. maj 2018: Det har tidligere fremgået, at det nuværende logo for Journalisterne i DJ er lavet af Karina Bjerregaard. Logoet er lavet af Lise Grønvald Nielsen.

 

 

 

 

 

Magasin: 

Kommentar

22/05/2018 - 14:30

Lars Refn

Da jeg læste artiklen på papir, tænkte jeg om min tegning fra kreds 2, hvor der står: "Tegningen er inspireret af sangen ’Alle mand til pumpen’ af Bror Kalles Kapel fra 1945." – hvor fan' har de det fra? Jeg har lavet tegningen og kender på ingen måde den sang. Men det betyder selvfølgeligt mindre, mere betyder det når Esben Ørberg siger at man lytter mere til "veltilrettelagt iscenesættelse,” Tja bom bom – det må du nok bevise – vi har først for nyligt fået et logo, og har ikke i nyere tid haft problemer med at blive hørt.

22/05/2018 - 15:35

David Wedege

Jeg tegnede et gruppelogo i DJ i 2009. Nej, jeg satte logo og standardtyper sammen i et grafisk brugerprogram. Til min store forbavselse eksisterer gruppelogoet endnu. Jeg husker, at jeg faktisk gennemlæste Esben Ørbergs skattede designmanual og traf en beslutning i strid med den.

Det er sådan et anarki, jeg godt kan lide, og jeg synes, at græsrødderne har formået at forvalte. Jeg synes, anarkiet klæder. Det uskønne kludetæppe giver forbundet en græsrodslegitimitet og viser en demokratisk myriade fra neden. At man gerne må fravælge logoet, viser, at der er en vigtig frihed. En plads til at være sær.

Jeg medgiver klart Esben Ørberg, at det er et godt logo. At det er anvendeligt og fortjener at blive brugt. Det er så placérbart, at det tåler at blive vredet, farvet og strakt - og at det tåler at blive fravalgt. Jeg håber, forbundet i fremtiden vil se igennem tidens designluner og bevare logoet også om 30 år.

22/05/2018 - 16:32

Karina Bjerregaard

Rettelse til artiklen:
Jeg rentegnede den første version af Journalisternes logo efter formandens meget præcise anvisninger, ikke den nuværende version, som ses her.
Til gengæld tegnede jeg en serie bidske vagthunde til Journalisterne.

23/05/2018 - 22:10

Christina Fromberg

Ja, det er en visuel rodebutik!!!
En af udfordringerne er, at Esben Ørberg, daværende kommunikationsansvarlig i Dansk Journalistforbund, da vist aldrig fik hverken sine egne/ forbundets ambitioner eller Per Mollerups designmanual kommunikeret ud til underskoven af kredse og specialgrupper?

Citat Esben Ørberg: "Vi forestillede os ikke, at man ville sætte sin egen identitet over Dansk Journalistforbunds".

Jeg var i 2006 webmaster på Visuelt Forums hjemmeside, med en dengang visuel identitet, som var fuldstændig løsrevet fra forbundets visuelle retningslinjer.
Visuelt Forums daværende webmaster (mig) rettede nænsomt ind, og fik da integreret dele af den absolut ikke officielt kommunikerede designmanual...

Så min kommentar: Kludetæppe + minus-visuelt sammenhænge beror helt og aldeles på, at Dansk Journalist Forbund ikke har kommunikeret hverken hensigter eller retningslinjer ud + ISÆR har glemt, at spørge/ kommunikere med os "kunder": Hvordan kan jeres visuelle identitet fremadrettet kombineres med forbundets?

Fra mig uddeles en vaske-ægte "tude-kiks" til Esben Ø + DJ!

Jeg har selv - mere end en gang - stået over for udfordringen: Sprit-ny design-linje skal integreres i gammel organisation + alverdens underafdelinger.
... Og vil sige, at Dansk Journalistforbund IKKE har mestret denne opgave. Måske fordi der i dagligdagen på Gammel Strand er for lidt fokus på, hvad professionel visuel formidling, håndværk + fælles udtryk kunne give... Og at I vist har glemt, at der skal sættes ressourcer af til en implementering af en visuel reform!

Håb for at Dansk Journalistforbund i nær fremtid sætter fagligt fokus på vores visuelle udtryk og profil! Og gerne inden for rammer, som vi allesammen kan bruge. Både som novice og visuel prof.
Og håb om, at Journalistforbundets Kommunikationsafdeling fremover vil både kommunikere + gå i dialog med os, der både skal implementere via Mollerups designmanual + evt skal/ bør redesigne vores logo og visuelle profil, så vi alle er i visuel familie.

30/05/2018 - 15:02

Malene Hald

Hep, Christina Fromberg, det var nøjagtigt hvad jeg forestillede mig, at der var foregået bag scenerne, da jeg læste artiklen. Jeg er også grafisk designer, og har siddet i de situationer du beskriver. Esben Ø er sikkert en flink fyr, men han ved vist ikke det fjerneste om, hvordan man implementerer en visuel identitet så den faktisk bliver brugt.

04/06/2018 - 14:41

Michael Bager

PF’s logo er fra 1943 og har dermed 75 år på bagen http://old.pressefotografforbundet.dk/news/forbund/15091/med-pressekortet-gennem-politiets-afspaerringer

CAPTCHA
Dette er en test for at sikre at du ikke er en robot der blot spammer kommentarsporet.

Seneste jobopslag

CRM konsulent i Børnecancerfonden - bliv en styrke for børnene

Børnecancerfonden
Ansøgningsfrist: 08.05

SoMe-redaktør til Vi Unge

Aller Media
Ansøgningsfrist: 25.04

Udviklingsorienteret redaktør til Mandag Morgen

Mandag Morgen
Ansøgningsfrist: 10.05

Nyhedsjournalist til DR Fyn

DR
Ansøgningsfrist: 22.04

DR Østjylland søger reporter

DR
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp til kommunikation

Grundejerforeningssekretariatet Ørestad
Ansøgningsfrist: 25.04

KVINFO søger presse- og kommunikationsansvarlig

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 23.04

Nyhedsvært til DR Nordjylland

DR
Ansøgningsfrist: 25.04

Chef til B&U

DR
Ansøgningsfrist: 29.04

Chefkonsulent og teamleder for seks kommunikationsrådgivere

Region Syddanmark
Ansøgningsfrist: 05.05

Kommunikatør i Greenpeace

Greenpeace Norden
Ansøgningsfrist: 25.04

Er du en skarp kommunikator med bundlinjefokus?

Mødrehjælpen
Ansøgningsfrist: 23.04

Pressekonsulent til Rigshospitalet

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 23.04

Udlandsreporter til Kristeligt Dagblad

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp med flair for kommunikation

Ankestyrelsen
Ansøgningsfrist: 22.04

JOURNALIST TIL UGEAVISEN MIDTSYD

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 06.05

Forlagschef til Informations Forlag

Information A/S
Ansøgningsfrist: 22.04

Redaktionschef Printcentralen

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 22.04

Vil du svømme med på nyt succesmedie om vand?

Ingeniøren
Ansøgningsfrist: 23.04