Danmark er det land i EU, hvor befolkningen bruger sociale medier mest. Sådan lyder det fra Danmarks Statistik i en pressemeddelelse.
91 procent af danskerne brugte sociale medier i starten af 2023. Det er seks procentpoint højere end i 2022, hvor andelen var på 85 procent.
Til sammenligning var gennemsnittet i EU-landene 58 procent i 2022.
Facebook er fortsat det foretrukne sociale medie blandt danskerne med 84 procent brugere. Det næstmest udbredte medie er Instagram med 56 procent brugere efterfulgt af Snapchat med 45 procent brugere.
Næsten lige mange kvinder og mænd bruger sociale medier i Danmark, men der er forskel på, hvilke de benytter.
33 procent af kvinderne bruger Pinterest mod 10 procent af mændene.
Instagram, Snapchat og TikTok har ligeledes flest kvindelige brugere i Danmark, mens der på X (som før hed Twitter) og LinkedIn er en overvægt af mandlige brugere.
Oplysningerne kommer fra undersøgelsen ’It-anvendelse i befolkningen 2023’, fremgår det af pressemeddelelsen.
Undersøgelsen er baseret på resultaterne fra 4.080 interviews i april til juni 2023 blandt et repræsentativt udsnit af befolkningen i alderen 16-74 år.