Krisetider

Dagblad forsvinder fra kiosker og butikker – dropper al løssalg

Nordjyskes udgifter til at køre papiravisen ud til butikkerne står ikke længere mål med indtægterne fra det faldende løssalg, forklarer kommerciel direktør

De dage, hvor man kunne købe dagens avis med fra bageren eller kiosken, når man alligevel hentede morgenbrød eller cigaretter, er ovre.

I hvert fald, hvis man bor i Nordjylland og sværger til det lokale dagblad.

Siden december har Nordjyskes papiravis nemlig ikke længere været at finde i løssalg i de nordjyske kiosker og butikker.

Løssalget er simpelthen faldet så drastisk over årene, at det ikke længere kan betale sig at køre aviserne ud til regionens forretninger. Det forklarer Martin Sander, kommerciel direktør i Det Nordjyske Mediehus.

”Hver gang, du kører 10 aviser ud, kan du sagtens være ude for, at du skal køre ud og hente otte eller ni af dem igen. Vi kører med andre ord utroligt mange aviser ud for bare at hente dem igen – og det kan vi ikke fortsætte med. Det giver simpelthen ikke mening længere,” siger han.

Mister tæt på intet

Martin Sander har ikke tal på, præcis hvor meget løssalget er faldet.

Men på baggrund af mediehusets analyser er der ingen tvivl om, at indtægterne ikke længere står mål med distributionsomkostningerne.

”Vi mister nogen omsætning på det her, men det er ganske lidt. Det er ikke ret mange aviser, du sælger i løssalg i dag – og vi sælger i hvert fald slet ikke nok til at kunne forsvare det,” siger han.

Det er hans vurdering, at Nordjyske heller ikke mister noget særligt i forhold til branding og markedsføring ved ikke længere at være til stede i butikkerne.

”Tidligere havde man den opfattelse, at hvis printproduktet ikke var på standerne ude i butikkerne, så mistede du omsætning, fordi folk så glemte, at man kunne holde en avis. Men i en digital verden gælder det ikke mere. De kunder, vi skal have fat i, dem skal vi blive dygtigere til at motivere via det digitale distributionssystem,” siger Martin Sander.

Abonnementsprisen stiger

Ifølge Martin Sander koster Nordjyske i dag op mod 45 kroner i løssalg.

En pris, der med den kommercielle direktørs egne ord gør, at man som læser skal være ”voldsomt motiveret” for at impulskøbe avisen i en forretning.

Men det er ikke kun løssalgsprisen, der har været stigende. For nylig har Det Nordjyske Mediehus også justeret abonnementsprisen op med 25-30 procent.

Det skyldes blandt andet, at mediehusets omkostninger til blandt andet papir og brændstof har været stigende, samtidig med at en stor del af annoncemarkedet er faldet ud.

”Derfor er vi nødt til at sige: Det er simpelthen det, en printavis koster. Hvis vi skal blive ved med at køre ud til en postkasse med et stykke papir 365 dage om året, så er det altså det, det koster. Og hvis folk siger, at det ikke er det værd, så må vi tage bestik af det,” siger Martin Sander.

Han tilføjer, at Nordjyske formentlig bliver ramt lidt hårdere af de stigende distributionsomkostninger, fordi det område, mediet dækker, er så stort.

0 Kommentarer