Bureau om influencers nabostrid: Vi burde have rådgivet vores klient bedre

Influencer-marketing er et nyt område, og det udvikler sig hele tiden, siger bureau bag influencer, der har lagt sin overbo for had på YouTube og Instagram

Influencere skal fremover tænke langt mere over, hvordan de bruger deres magt.

Det konstaterer bureauet bag influenceren Louise Madsen, som har brugt sine platforme med flere tusinde følgere til offentligt at omtale en nabostrid.

”Vi som bureau for Louise Madsen burde have været bedre til at rådgive vores klient om, at hendes deling af en ulykkelig nabostrid, der går hende på, kan få sit eget liv,” lyder det i en udtalelse fra bureauet AA Agency til TV 2 News-programmet ’News & Co’, der blev sendt tirsdag eftermiddag.

Samme svar har bureauet nu sendt til Journalisten, hvor man også oplyser, at man vil have større fokus på influenceres ansvar.

Overbo lagt for had

Baggrunden for konflikten er en historie i Ekstra Bladet om bloggeren og influenceren Louise Madsen, der har over 171.000 følgere på Instagram og lige under 100.000 på YouTube.

På profilerne kan man se hendes tøj, som ofte er sponsoreret af tøjvirksomheder som Zalando, Gina Tricot og Na-Kd, men også følge hendes hverdag, hvor hun spiser omelet til morgenmad, sætter ting i opvaskemaskinen og taler om løst og fast i sin hverdag. Her har hun også talt indgående om en strid med hendes overbo, som viser sig at være journalist og dokumentarist Steffen Hou.

Til Ekstra Bladet fortæller Steffen Hou, at han på baggrund af Louise Madsens videoer er blevet lagt for had af fremmede, der ikke bare skriver ubehagelige beskeder til ham, men også hans niårige datter og hans 80-årige far. Ekstra Bladet har også set dokumentation for, at flere af Louise Madsens påstande om Steffen Hous ageren i nabokonflikten ikke passer.

”Hendes ord bliver jo til 270.000 følgeres sandhed. De æder alt fuldstændigt ukritisk. Jeg er den emsige nabo, der er konstant efter hende. Det er jo skidegodt content. Hun har omtalt mig som ’en gnom’, og folk skriver til mig, at jeg er et gammelt svin, der forfølger en ung pige,” siger han til Ekstra Bladet.

Bureau: Vi har et medansvar

Tirsdag aften lagde Louise Madsen en skriftlig kommentar ud på Instagram, hvor hun opfordrer sine følgere til at lade være med at chikanere Steffen Hou:

”Jeg deler min hverdag med glæder og frustrationer med mine følgere, men jeg har aldrig ønsket nogen noget ondt. Jeg vil gerne tage klar afstand fra, at man direkte kontakter og truer min nabo på mine vegne,” skriver hun blandt andet i opslaget. Journalisten har spurgt AA Agency, om hun har yderligere kommentarer til forløbet, men de har i stedet fremsendt et skriftligt svar på bureauets vegne:

”Dette handler om en ulykkelig nabostrid, som nu er blevet gjort til en offentlig debat om influenceres magt kontra ansvar. En interessant debat – men unægtelig en debat, som vi havde foretrukket at kaste os ud i på et andet grundlag,” lyder det i svaret, der underskrives af Anton Bendtsen, der er en af stifterne af bureauet.

Bureauet har også en del af ansvaret, skriver man:

”Influencer-marketing er stadig et nyt fænomen, som er kommet for at blive. Det udvikler sig hele tiden, og vi skal alle lære at navigere i denne nye virkelighed. Vi har som influencermarketing-bureau helt klart et medansvar for, at denne nabostrid er endt som en offentlig debat,” lyder det.

Derfor skriver bureauet, at man nu vil tage en konkret snak med de forskellige influencere om, hvordan man forvalter sin magt:

”Vi som bureau for Louise Madsen burde have været bedre til at rådgive vores klient om, at hendes deling af en ulykkelig nabostrid, der går hende på, kan få sit eget liv. Det er denne sag et skoleeksempel på, og det kan vi alle lære af. Som bureau vil vi nu sammen med vores influencere have større fokus på det ansvar, der følger med indflydelse,” lyder det i det skriftlige svar.

Journalisten har også anmodet om et interview med Louise Madsen, men har endnu ikke modtaget svar på den del af henvendelsen.

0 Kommentarer