X

Branding-ekspert om nyt Twitter-navn: Umiddelbart ikke et genialt træk, men…

Twitter skifter navn, og noget kunne tyde på, at der med navneændringen også kommer store forandringer og nye produkter ind i appen

Farvel til navnet Twitter og det karakteristiske blå fuglelogo. Goddag til navnet X og et logo med det markante bogstav på en sort baggrund.

Det er i dag blevet bekræftet, at Twitter skifter navn og logo og dermed begiver sig ud i en større rebranding af det Elon Musk-ejede selskab.

Det nye navn bliver slet og ret ’X’, og allerede nu fører hjemmesiden x.com ind til Twitter. Det fremgår dog ikke endnu, hvornår logo, hjemmesidenavn og andet vil blive udskiftet.

Spørger man Sune Bang, der har mere end 20 års erfaring som reklame- og kommunikationsrådgiver, kan rebrandingen hænge sammen med, at der er ting, der klistrer til Twitter – specielt efter Elon Musk købte det sociale medie.

Hvad skal vi kalde at tweete nu?

Det gælder diskussionerne om ytringsfrihed, hadtale og negativitet, som folk knytter til Twitter.

”Der er behov for at gøre noget. Spørgsmålet rent brandingmæssigt er, om man skulle have kaldt det Twitter X – for mange har følelser i klemme, når det handler om logoet. Og hvad skal vi egentlig til at kalde det at tweete nu?,” spørger Sune Bang.

Da Frederik Preisler, der er partner i brandingbureauet Mensch, første gang hørte om Twitters forestående navneskift, var han ikke begejstret.

”Umiddelbart lyder det ikke som det mest geniale træk at smide Twitters navn og logo væk. Det lyder faktisk fuldstændig åndssvagt.”

”Man kan tænkte, at Twitter vil komme til at miste alt. Nu har vi vænnet os til at vide, hvad Twitter er, og at man tweeter,” siger Frederik Preisler og tilføjer:

”En rebranding af denne art skal man ikke lave, medmindre at produktet følger med på en eller anden måde.”

Galt eller genialt?

Faktisk har Twitters administrerende direktør Linda Yaccarino allerede løftet lidt af sløret for, hvad det nye X skal kunne. Det kunne nemlig tyde på, at der er nye produkter på vej.

”Det er meget sjældent – både i livet og i erhvervslivet – at man får en ny chance for at gøre endnu et stort indtryk. Twitter gjorde et massivt indtryk og forandrede måden, vi kommunikerer på. Nu vil X gå skridtet videre og transformere den globale markedsplads,” skriver Twitter-direktør Linda Yaccarino på Twitter og fortsætter:

”X er fremtiden for ubegrænset interaktivitet – centreret i lyd, video, beskeder og betalinger – hvor der bliver skabt en markedsplads for ideer, varer, tjenester og muligheder. Drevet af AI vil X forbinde os alle på måder, som vi først er ved at begynde at forstå.”

Det tyder altså på, at Twitter vil gøre X til en form for superapp, som man eksempelvis kender det fra kinesiske WeChat, hvor man kan en lang række ting i samme app.

Og så står rebrandingen i et nyt lys for Frederik Preisler.

”Med den dimension in mente giver det faktisk meget god mening. Det ville være sværere med Twitter, som du præcis ved hvad er, at få et budskab ud om, at det nu også kan det her og det her. Det bliver en kompliceret historie at fortælle.”

For X bliver det ifølge Sune Bang altafgørende, om de formår at lave nye produkter, som folk ikke kan undvære.

”Branding er kun overfladen, men hvis de nye produkter er gode, så går der ikke lang tid før Twitter bliver glemt,” siger han.

X: Et markant bogstav med muligheder

At Twitter skifter navn til X er fra et brandingmæssigt synspunkt slet ikke dumt ifølge Frederik Preisler.

”Vi ved, at Elon Musk har en besættelse af bogstavet ‘x’, men rent brandingmæssigt er det slet ikke dumt at forbinde sig med et så markant bogstav, fordi det grafisk kan en hel masse,” siger han.

”Den lille app-vignette – logoet på din mobil – er meget afgørende, og her kan man lave noget meget markant med et x. Så det skal de nok få noget godt ud af,” forudsiger Frederik Preisler.

Sune Bang kalder x’et ”cool og præcist”. Og selvom der allerede nu gøres grin med bogstavet med diverse memes, så kan det sagtens komme til at fungere, mener han.

”Vi bliver nødt til at vente og se, hvad der sker. Lige nu sidder vi og griner lidt, men lad se, hvem der griner sidst, når der er gået et år.”

0 Kommentarer