Data

Bonnier får millionbøde

Brugere skal ikke forvente, at deres adfærdsdata bliver brugt uden samtykke, lyder det fra det svenske datatilsyn. Bonnier overvejer nu at anke. Opdateret 29. juni med svar fra Bonnier

Den svenskejede mediekoncern Bonnier, der har omfattende aktiviteter på det danske mediemarked, har fået en bøde på 13 millioner svenske kroner af de svenske myndigheder. Det svarer til godt 8,2 millioner danske kroner.

Det skriver datatilsynsmyndigheden Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) i en pressemeddelelse.

Konkret har Bonnier ifølge IMY benyttet brugernes data uden samtykke med henblik på at udsætte brugerne for yderligere markedsføring på nettet, via fysisk post og gennem telefonsalg.

Lavede brugerprofiler ud fra data

For eksempel har Bonnier gjort brug af data om brugeres indkøb hos Bonnier-koncernen samt brugernes vaner under browsning på Bonniers’ hjemmesider.

I nogle tilfælde er dataen ifølge IMY også blevet kombineret med anden persondata, der er indkøbt fra eksterne virksomheder. Det kan for eksempel være demografisk data, der kan sige mere om de enkelte brugeres rådighedsbeløb, adresse og bilejerskab.

Over for IMY har Bonnier gjort det klart, at de har afvejet hensynene til personlige oplysninger med virksomhedens egne interesser i at markedsføre. Her har Bonnier vurderet, at virksomhedens egne muligheder for at markedsføre produkter vejer tungere.

Kræver accept

Men det kan Bonnier altså ikke forvente, at brugere bare skal acceptere, lyder det fra IMY:

”Brugerne, som data kommer fra, kan ikke forvente, at deres adfærdsdata indsamles til markedsføring bare fordi de besøger en hjemmeside,” udtaler Ulrika Bergström, som ledte undersøgelsen for IMY.

”Derudover kan de heller ikke forvente, at deres adfærdsdata kombineres med data fra andre eksterne tjenester eller data indsamlet fra andre steder med henblik på at blive kontaktet via telemarketing eller direkte markedsføring,” fortsætter hun og fremhæver, at så udtalt profilering af kunder kræver accept fra brugeren.

Overvejer at anke

Bonnier overvejer nu at anke bøden. Det oplyser kommunikationsdirektør i Bonnier Elsa Falk i et skriftligt svar til Journalisten.

Tilsynet har givet en bøde til Bonnier for at benytte brugernes adfærdsdata til markedsføring uden samtykke.

”Tilsynet refererer til et tidligere samarbejde mellem en række virksomheder i Bonnier Group, hvor Bonnier News vurderede, at den fælles behandling af kunde- og brugerdata kunne udføres ud fra et hensyn til en “interesseafvejning” i forhold til GDPR-reglerne,” lyder det i det skriftlige svar.

”Vi mener, at vi under samarbejdet har truffet omfattende foranstaltninger for at sikre en rimelig og afbalanceret behandling af personoplysninger, og vi er ikke enige i IMY’s vurdering,” lyder det videre.

Ifølge Elsa Falk har det primært været Bonniers svenske magasiner, der har været involveret i brugen af den omtalte data. De danske udgivelser under Bonnier var en del af samarbejdet, men kun magasiner rettet mod det svenske marked har været direkte involveret, forklarer hun videre.

”Det koncerndækkende samarbejde eksisterer ikke længere. Og da vi ikke er enige i IMYs afgørelse, overvejer vi at anke denne.”

I IMY’s redegørelse nævnes det også, at myndigheder i andre lande er blevet kontaktet i forbindelse med undersøgelsen af Bonnier.

I Danmark driver Bonnier-koncernen blandt andre medier som Bo Bedre, Bil Magasinet, Illustreret Videnskab og Costume.

Opdateret 29. juni klokken 08:42 med svar fra Bonniers kommunikationsdirektør.

0 Kommentarer