
Foto: PR-foto
TV 2 Lorrys sendeområde med 34 kommuner bliver nu til TV 2 Kosmopol, og i en storstilet kampagne spiller TV 2 Kosmopol på jyder og fynboers fordomme om borgerne i sendeområdet.
Blandt andet kan man med et glimt i øjet læse, at TV 2 Kosmopol er til dem, der vil betale 65 kroner for en fastelavnsbolle.
Et af bagerierne i TV 2 Kosmopols sendeområde er Thorups Bageri i Gilleleje, og her siger indehaver Peter Thorup, at en pris på 65 kroner for en fastelavnsbolle ville være fuldstændigt vanvittigt.
”Sidste år stak det helt af og blev virkelig hypet med fastelavnsboller, men vi tager 28 kroner for sådan en med flødeskum i. Det er meget områdebelagt, hvad man kan tage for den, og jeg ville aldrig kunne få mine kunder til at betale 65 kroner for en fastelavnsbolle,” siger han.

Kampagnen fra TV 2 Kosmopol spiller blandt andet på jyder og fynboers fordomme om københavnere, og han er faktisk selv opdraget i den jyske muld i Herning.
”Det er en fordom, men den passer også godt på københavnere. Fra Hillerød og indad vil jeg sige, at den passer godt,” siger han.
En anden verden i København
I Gilleleje ville man kun kunne tage så høje priser i sommermånederne, hvor der er turister fra København, siger han.
”Det er en helt anden verden derinde i København. Jeg kender også nogle af de unge derinde, og det er hypet på en helt anden måde. Jeg kunne heller ikke drømme om at give 25 kroner for en croissant, men jeg ved jo også, hvad det koster at lave dem,” siger Peter Thorup.
Samme toner lyder fra Hammershus Bageri i Herfølge, som også er en del af TV 2 Kosmopols sendeområde.
Her fortæller ejer Lars Deleuran, at smertegrænsen ligger på 30 kroner for en fastelavnsbolle i området. Selv tog han sidste år 28 kroner for en fastelavnsbolle med flødeskum i.
TV 2 Kosmopol vil vise nuancerne
På TV 2 Kosmopol siger direktør Morten Kjær Petersen, at han heller ikke selv kunne drømme om at give så meget for bagværk, selv om han arbejder i København.
Og derfor skal kampagnen ifølge ham heller ikke tolkes så bogstaveligt, at TV 2 Kosmopol er forbeholdt dem, der vil betale meget for den slags bagværk.
”Men det er jo noget af den fortælling, der er om os i regionen. Der er også nogle, der siger, at vi herovre bare sidder med en gulerod i munden fra morgen til aften. Og ja, det er der sikkert nogen, der gør, men det er jo en grov generalisering,” siger han.
”Og det er jo det, vi gerne vil vise. Der er flere perspektiver og flere nuancer i den her region end den fortælling, der kører ude i landet.”
Med relanceringen og det nye navn vil TV 2 Kosmopol fremover være en kanal, der afspejler, at hele sendeområdet er del af metropolen København.
Det betyder også med Morten Kjær Petersens ord, at man ikke kan være lige lokal for alle.
”Jeg tror ikke, at vi går ud og postulerer, at alle er kosmopolitter. Det, vi går ud og siger, er, at det bliver en del af den omlægning, vi kommer til at arbejde med. Og bor du i Gilleleje, så er du stadigvæk en del af det, der hedder Region Hovedstaden. Du er stadigvæk en del af det område, der er metropolen.”
Derfor har TV 2 Kosmopol også fejlet, hvis det føles som et københavnerprodukt, siger han:
”Vi skal ikke være TV 2 København. Vi skal være TV 2 Kosmopol, og vi skal dække hele metropolen. Og det er det, der er vores opgave. Vores public service-kontrakt er den samme, og det er den samme opgave, vi skal udføre.”
Relanceringen af kanalen betyder blandt andet også, at man redaktionelt går tilbage til at sende nyheder fra et nydesignet nyhedsstudie. Derudover har man lanceret en nydesignet hjemmeside.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.