Stor kortlægning afliver myte om, at kun sarte unge rammes af hadet på sociale medier

Den hidtil største kortlægning af danskernes møde med had på sociale medier viser, at vi langtfra er blevet hårde i filten og ligeglade med den rå tone

Det fylder mere og mere, men ingen synes egentlig, at det er specielt behageligt eller hensigtsmæssigt.

Det er en af hovedkonklusionerne om debatten på sociale medier, som en ny stor kortlægning af danskernes møde med had på netop de sociale medier sætter fokus på.

Bag undersøgelsen står professor Michael Bang Petersen og en forskningsgruppe tilknyttet Institut for Statskundskab på Aarhus Universitet. Han fortæller, at kortlægningen er den hidtil største af sin art.

”Tidligere undersøgelser har især haft fokus på dem, der selv modtager krænkende beskeder. Det nye her er, at vi har rigtig mange deltagere, og at vi også har fokus på, hvad det egentlig gør ved os at være vidne til had på sociale medier. For vi møder alle hadet, men vi møder det først og fremmest som vidner,” fortæller Michael Bang Petersen.

Og en af de vigtigste konklusioner på undersøgelsen knytter sig netop til den pointe.

”Som vidne reagerer man lige så negativt og får lige så meget lyst til at trække sig fra debatten, som hvis man udsættes for hadet personligt. Så folk er faktisk slet ikke blevet ligeglade og hårde i filten, som man måske kunne tro,” siger Michael Bang Petersen.

Ikke kun sarte unge trækker sig

Ifølge professoren har spørgsmålet været vigtigt at undersøge, fordi der stadig mangler masser af viden om de sociale medier, som bliver mere og mere vigtige som kanal for den offentlige debat.

Men det kræver en bestemt personlighed at være tiltrukket af debatter på sociale medier, og det forstærker de negative konsekvenser.

”Det er dem, der er mere aggressive og hårde i filten, som deltager, og det får dem, der ikke er sådan, til at trække sig. Dermed forsvinder alle mulige stemmer faktisk ud af debatten,” forklarer Michael Bang Petersen og uddyber:

”Det er ikke bare sarte, unge, venstreorienterede kvinder, der trækker sig fra debatten. Det er også den midaldrende hvide mand, som ikke bryder sig om det. Faktisk er der ikke nogen, som oplever debatten på sociale medier som specielt behagelig eller hensigtsmæssig.”

Facebook og Twitter er de største syndere

Kortlægningen siger ikke noget specifikt om, hvor meget af hadet på de sociale medier, der foregår i de etablerede mediers kommentarspor. Men den viser klart, at hadet især aktiveres af politiske diskussioner.

”Og det foregår i høj grad to steder: På de etablerede mediers facebooksider og på politikernes facebooksider. Det er ofte der, det virkelig slår gnister, så her er et særligt problem. Og Facebook og Twitter er de helt store syndere,” siger Michael Bang Petersen og tilføjer, at hadet er mindre på sociale medier som TikTok og Instagram.

Men selv om vi alle sammen møder hadet derude, mangler reaktionerne ofte.

”Folk er ikke ligeglade med det. Men det, de ikke gør, er at handle i situationen. De siger ikke fra, og de indrapporterer ikke de hadefulde kommentarer til platformen. Der mangler en ansvarliggørelse af, at det faktisk er vigtigt at gribe ind, og det er måske væsentligt for politikere og andre at gribe fat i,” siger Michael Bang Petersen.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage
chevron_left
chevron_right