Nyhedsoverblik

data_usage
chevron_left
chevron_right
09:38 27.03.2023 Anna Sol Jørgensen

’X Factor’-dommere stemmer i: Vil have betting-reklamer væk

’X Factor’-dommere stemmer i: Vil have betting-reklamer væk

Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

De tre dommere i TV 2’s ’X Factor’ stemmer nu i med kritik af, at kanalen viser betting-reklamer i programmets reklamepauser fredag aften.

”Jeg synes, at det er en underlig ting, at vi bare accepterer at reklamere for noget, hvor det videnskabeligt set er dokumenteret, at det giver afhængige mennesker i den anden ende – altså ludomaner,” sagde dommer Simon Kvamm til Ekstra Bladet fredag aften.

Heller ikke de to andre dommere, Kwamie Liv og Thomas Blachman, mener, at et underholdningprogram målrettet hele familien bør have betting-reklamer i pauserne. Thomas Blachman mener, der er brug for at blive strammet op, og Simon Kwamm opfordrer TV 2 til at droppe reklamerne.

Dommernes kritik kommer i kølvandet på, at Karna Bredahl, ungdomspolitiker hos Radikal Ungdom, og Center for Ludomani har opfordret TV 2 til at genoverveje betting-reklamerne i programmets pauser.

TV 2’s kommercielle direktør, Stig Møller Christensen, udtalte i et skriftligt svar til Journalisten i sidste uge, at ”virksomheder har ret og lov til at reklamere for deres produkter inden for rammerne af reklamelovgivningen”.

”Vi ved på den anden side også, at reklamer påvirker forbrugerne, og at vi som samfund står over for udfordringer, som alle bør være med til at løse. Det er et ansvar, vi er bevidste om,” sagde han.

Han henviste samtidig til, at der er brug for lovgivning og generelle retningslinjer, hvis der skal være begrænsninger i forhold til spilreklamer.

”Desuden er det et væsentligt spørgsmål, om forbud og begrænsninger på reklameområdet på for eksempel TV 2 er med til at løse problemerne,” lød det skriftlige svar fra Stig Møller Christensen.

 

 

 

SENESTE NYT

Flere nyheder