search

Win win!

... hedder det, når to samarbejdspartnere begge har fordele af et samarbejde. En øvelse, der kan iagttages på Ekstra Bladet.

… hedder det, når to samarbejdspartnere begge har fordele af et samarbejde. En øvelse, der kan iagttages på Ekstra Bladet.

Når journalister på Ekstra Bladet er nervøse over den aftale, Ekstra Bladet har indgået med TvDanmark om dækningen af Big Brother, skyldes det ikke mindst, at den journalistiske del af Ekstra Bladet på det seneste er blevet udfordret af den forretningsmæssige del af Ekstra Bladet.

"Det strider mod udgivelsesgrundlaget. Der bliver mere og mere af det, synes jeg," siger en journalist.

Et af eksemplerne drejer sig om Ekstra Bladets forlag, der udgør et såkaldt resultatcenter i den samlede virksomhed. Forlaget udgiver en slankebog skrevet af redaktøren for Ekstra Bladets hjemmeside for kvinder – ‘http://www.oestrogen.dk./ Redaktøren – Pernille Aalund – interviewes i Ekstra Bladet. Bogen omtales som: "… en bog om, hvordan man realiserer drømmen."

Er ovenstående journalistik – eller smart forretning? Flere journalister på Ekstra Bladet er ikke i tvivl.

"Det er en harmløs lille bog, som ikke fortjener alle de spalter den har fået i en lørdags-avis. Det går ud over kvaliteten af bladet," som en Ekstra Blads-journalist siger:

"Det handler dybest set om at tjene penge!", konkluderer han videre.

Anmeldelsen strider da også mod Ekstra Bladets nyligt reviderede udgivelsesgrundlag, hvor det om boganmeldelser hedder:

"Boganmeldelser reduceres til store forfattere, nye stortalenter og enkelte debatbøger."

"Det er selvfølgelig harmløst, at slankebogen alligevel får så meget plads," siger en journalist – "Men engang var den slags utænkeligt."

På gangene på Ekstra Bladet taler man også om en anden lille sag. Mads Christensen, der blandt andet er kendt for sine hurtige og mundrette menin-ger om mode, sex og kvinder, var blevet interviewet af en Ekstra Blads-journalist. Da journalisten kom tilbage til bladet, var det med klare tilkendegivelser om, at ham Mads Christensen, "bare var for meget!".

Umiddelbart inden journalisten satte sig til tasterne, ringede ansvarshavende chefredaktør Bent Falbert til journalisten og påpegede:

"Nu tager vi den lige lidt med ro. Husk nu vi forhandler med Mads Christensen om en søndagsklumme!"

"Engang kaldte man det luderjournalistik. Nu hedder det pludselig synergieffekt," siger en Ekstra Blads-journalist til JOURNALISTEN.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen