Weekendavisen skifter layout efter mere end 20 år

Ny typografi og et lidt lysere look præger den ny udgave af Weekendavisen, som kom på gaden i fredags.

Ny typografi og et lidt lysere look præger den ny udgave af Weekendavisen, som kom på gaden i fredags.

Umiddelbart ser det ikke ud som gennemgribende og store forandringer, men kigger man efter, så er hele avisen dog blevet frisket op og nytænkt.

»Alle designs lider den tort, at de skrider med tiden. Nye redaktionelle behov fremelsker nyt layout, og mange små unoder støder til. Det er det, vi har st os for at rydde op i, så avisen igennem alle fire sektioner fremstår gennemtænkt, æstetisk og logisk,« forklarer redaktionschef Lili Ochsner over for læserne med tilføjelsen:

»Det er vores redaktionelle mål, at give Weekendavisens læsere en smuk, klassisk avis, hvor intet spærrer for læsningen af det skrevne ord.«

Weekendavisen fik i slutningen af 1980'erne nyt layout, som blev tegnet af grafiker Erik Ellegaard Frederiksen.

Dette layout var stærkt inspireret af den italienske avis Il Messaggero, og ifølge Weekendavisens redaktionschef var det "så perfekt", at avisen ikke har haft behov for at ændre på det i mere end 20 år.

Det var også Erik Ellegaard Frederiksen, der tegnede bogstaverne i det velkendte bladhoved til Weekendavisen. Og med udgangspunkt i de få velkendte bogstaver har Weekendavisen nu fået tegnet hele alfabetet og alle tal af den danske designer Henrik Kubel.

Det betyder, at avisen nu gør brug af denne specialtegnede typografi i blandt andet avisens overskrifter.

For at give avisen et lysere udseende og for at gøre den nemmere at læse, har Weekendavisen tillige ændret i brødskriften. Før anvendte man Century Old Style. Nu benyttes den klassiske Adobe Garamond Pro kombineret med Franklin skrift-familien.