search

Webavis afslører en stribe skandaler midt i valgkamp

Præsident Sarkozy har tidligere omtalt sit forhold til fransk presse som: »et gammelt ægtepar«. Men den blot fire år gamle internativ Médiapart har vendt op og ned på det billede med et hav af afsløringer. Og det går ikke stille for sig.

Præsident Sarkozy har tidligere omtalt sit forhold til fransk presse som: »et gammelt ægtepar«. Men den blot fire år gamle internativ Médiapart har vendt op og ned på det billede med et hav af afsløringer. Og det går ikke stille for sig.

De franske medier er ellers kendt for at være notorisk svage, skriver Weekendavisen i dag. Og derfor har Nicolas Sarkozy i mange år kunnet prale af et fremsommeligt forhold til pressen.

Men i de senere år er der blevet boret i Sarkozys omgang med magten på en måde, som fuldstændig har ændret på billedet.

Skeletterne er væltet ud af skabet. Og i langt de fleste tilfælde skyldes det den kun fire år gamle webavis, Médiapart, som står bag afsløringerne. Det være sig om alt fra ulovlig kampagnestøtte til  ulovlige returkommissioner fra salg af franske kamp-ubåde og præsidentens køb af en luksuslejlighed i Paris for uforklarlige penge.

Dagens udgave af Weekendavisen gennemgår de mange eksempler og har besøgt Médiaparts redaktionslokaler i Pars. Herfra fortæller avisens grundlægger, Edwy Plenel, der tidligere var chefredaktør for Le Mondes, hvordan de øvrige franske medier ikke lever op til deres ansvar:

»Vi er de små fisk, der går imod hajen. Men i stedet for at rose os – de små fisk – for vores mod, burde man se på, at hele havet omkring os er forurenet.«

Og Weekendavisen fortæller, at en væsentlig del af forklaringen på de franske mediers elendige renommé skyldes de nære forbindelser mellem ejerne af de fleste nationale dagblade, magasiner, forlag, radio- og tv-stationer og så landets præsident, Nicolas Sarkozy.

For uanset om der er tale om store landsdækkende blade som Le Figaro, Libération, Les Echos, PAris Match, Le Journal du Dimanche eller landets største tv-station TF1 eller radiostationen Europe1, så ejes de alle af rigmænd som Serge Dassualt, Arnaud Lagardère, Vincent Bolloré, Martine Bouygues, Edourd de Rotschild og Bernard Arnault.

Flere journalister på andre franske medier er i øvrigt også begyndt at sige fra, som omtalt tidligere her på Journalisten.dk: Franske journalister gør oprør mod Sarkozys mediekontrol.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen