search

Web-tv på Journalisten.dk truet

Bevillingen til at lave web-tv på Journalisten.dk skal stoppes, mener DJ's ledelse. Journalisten.dk må gerne lave web-tv, hvis de finder pengene ved at skære ned på noget andet, mener næstformand Fred Jacobsen. (Opdateret 14.09)

Bevillingen til at lave web-tv på Journalisten.dk skal stoppes, mener DJ's ledelse. Journalisten.dk må gerne lave web-tv, hvis de finder pengene ved at skære ned på noget andet, mener næstformand Fred Jacobsen. (Opdateret 14.09)

Skal Journalisten.dk fortsat have en særlig bevilling til web-tv? Det spørgsmål skal drøftes på hovedbestyrelsesmødet i Dansk Journalistforbund (DJ) i næste uge.

På forhånd har DJ's forretningsudvalg foreslået, at forbundet afviser ansøgningen fra fagbladet Journalisten.

For indeværende år fik Journalisten.dk en bevilling på 440.000 kroner til at lave web-tv, hvoraf der kun er brugt en mindre del. Denne gang har Journalisten derfor ansøgt om 350.000 kroner. I ansøgningen står, at det vil være mere realistisk med et lidt lavere antal web-tv-indslag, og derfor ansøges om at fortsætte bevillingen, men med et mindre beløb.

Forretningsudvalget (FU) anbefaler, at ansøgningen afvises af hovedbestyrelsen (HB). Men det betyder ikke, at der ikke kan laves web-tv, mener næstformand Fred Jacobsen.

»Der er ikke nogen naturlov i antallet af sider eller antallet af udgivelser. Vi er meget omkostningsbevidste her i forbundet, og det skal alle være, også Journalisten. Derfor siger vi: Lad os ikke bare hælde på, lad os se, om der kan gøres noget fornuftigt inden for de rammer, der er,« siger Fred Jacobsen til Journalisten.dk. 

Journalisten har et samlet budget på cirka 10,7 millioner kroner i alt til magasin og web i 2010. Det vil sige, at budgettet er på 10,3 millioner kroner i 2011, hvis HB beslutter ikke at forlænge bevillingen.

Se eksempler på Journalisten.dk's tv-indslag her.

På det kommende hovedbestyrelsesmøde skal det desuden diskuteres, om Dansk Journalistforbund skal etablere et 'mediehus'.  

(Opdatering 14.09: Kommentar fra Fred Jacobsen tilføjet) 

Kommentarer
19
Niels Riis Ebbesen
29.10.10 19:14
Re: Web-tv på Journalisten.dk truet

Hvad er problemet, web-TV kan laves med uhyggelig få og simple midler, man behøver faktisk ikke mere end en iPhone mobiltelefon, og et lille videoredigeringsprogram.

Når man laver web-TV så er det vigtigste, at man har god og interessant historie at fortælle, et gabende kedeligt interview bliver jo ikke et hit, bare fordi det er lavet i den bedste broadcast kvalitet.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen 

Fremhævet af Journalisten
Michael Nielsen
29.10.10 22:24
Re: Web-tv på Journalisten.dk truet
Det koster ikke mange ører at lave web-tv. Ser dagligt freelance fotografer som leverer både fotos, video og baggrund til redaktionerne. Så kan journalistens.dk's fine journalister vel også. Lad vær at pive, lav noget i stedet,.
Fremhævet af Journalisten
Henrik Lind Jørgensen
30.10.10 12:01
Re: Web-tv på Journalisten.dk truet

Web-tv kræver - som nævnt oven for - ikke særligt mange ressourcer og med lidt god vilje kan en pony omskoles til det. Min egen web-tv-produktion - ja, det er ikke kunst, men det kræver det heller ikke - giver til gengæld en stor personlig tilfredsstillelse.

Hvis bi-medialitet ikke var opfundet, var jeg blev brøndgraver for længst.

Fremhævet af Journalisten
Peter Møller
30.10.10 13:27
Re: Web-tv på Journalisten.dk truet

Hold da helt fast - hvad er det lige jeg har fået for mine 440.000 kroner i år?

 Jeg stemmer for at I skærer beløbet ned med 96 procent og forærer en iPhone til jeres journalister. 

Fremhævet af Journalisten
Hans Lauring
31.10.10 06:43
Re: Web-tv på Journalisten.dk truet

Der er for mange mantraer, for lidt viden og for lidt mod i webjournalistik her i landet.

"Folk gider ikke læse lange tekster på nettet", så derfor er nyhederne telegramkorte.

"Folk kan ikke læse", så derfor mener alle medier, hvis styrke traditionelt er på skrift, at de skal bruge ressourcer på web-tv.

"Billederne behøver ikke være interessante, bare der er mennesker", så derfor er 99% af egenproduceret web-tv folk der stiller og besvarer spørgsmål.

Jeg gider ikke dårligt tv. Ikke engang i den udvidede sendeflade og på alle de ekstra kanaler mit tv flyder over med. Hvorfor skulle jeg gide det her?
Web er et fremragende medie til skrift. Journalistens målgruppe må forventes at kunne både læse og holde koncentrationen samlet over længere tekster. 

Hvis I ikke kan tilbyde mig interaktivitet, rammerne for en god debat, eller andet af det, der er unikt for netmediet, så giv mig gerne lange gennemarbejdede tekster. Net-tv, virtuelle udgaver af papirbladet eller andre efterligninger af andre medier, behøver jeg ikke.

For min skyld kunne Journalisten helt spare papirudgaven og bruge de ekstra ressourcer på mere/bedre indhold, der så fint kunne præsenteres online... og nej, med mindre man lever af bannerannoncer og ethvert klik er lige meget værd, så er der ikke deadline hvert 5. minut. 

 

Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
31.10.10 09:20
Re: Web-tv på Journalisten.dk truet

 

Hej Hans, meget langt hen ad vejen, der er jeg enig i dine holdninger til web-mediet, men jeg er også uenig på en række punkter.

Mange journalister har en tilbøjelighed til den vildfarelse, at alt kan formidles med det skrevne ord, og nogle journalister mener ligefrem, at det skrevne ord er meget vigtigere og mere betydningsfuldt, end en visualiseret formidling af et budskab.

Det er efter min bedste overbevisning en eklatant fejlvurdering af de mulighedder, som web-midet giver for formidling af informationer og budskaber.

Der er jo et gammelt og meget rigtigt ordsprog som siger, at et godt billede kan sige mere end tusind ord, og det vil jeg udbygge med den påstand, at et godt videoklip kan sige mere end titusinde ord.

Men det vigtige er, at man ikke bruger videomediet til noget, hvor det skrevne ord er lige så godt eller bedre, et nyhedsindslag, hvor journalisten blot står foran kameraet og læser op af et manuskript er meget dårligt web-TV. Og interviews behøver jo slet ikke billederne, der vil en ren lydfil faktisk være det mest interessante.

Hvis målet er at lave et interessant web-medie, så skal der være et fornuftigt og afballanceret mix af tekster, lyd, billeder og videoklip, og på en måde, så de enkelte formidlingsplatforme bruges lige netop til det, som de hver i sær er bedst til.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

 

Fremhævet af Journalisten
Heine Jørgensen
31.10.10 14:44
Web-tv kræver vilje og visioner - hvor er de henne, DJ?

Webtv er en platform for journalistik. Webtv er ikke journalistikken.

Når det er skrevet, så viser beslutningen om at skære i netop denne platform en mangel på visioner hos DJ-folkene bag beslutningen. For hvis ikke journalisternes eget fagorgan går foran, tester og viser mulighederne i de nye platforme, hvem skulle så?

Set fra chefstolen på et af Danmarks mest brugte webtv-platforme - ekstrabladet.tv - har Journalisten.dk gjort det endog meget godt. Pengene er givet godt ud til gennemarbejdede og målrettede webtv-indslag, der også rent håndværksmæssigt burde inspirere andre.

Økonomisk er 440.000 kroner et 'voksent' beløb - men set i forhold til, hvad det ellers koster at drive og vedligeholde nye platforme, så er det ikke et overdrevent beløb.

Og endelig: Hvis visionen rækker til at stikke en iPhone i hånden på journalisterne og give fanden i resten, så hellere lade være. Webtv er nemlig mere end blot et spørgsmål om udstyr - det handler lige så meget om holdninger og vilje til at bruge mediet. Og den vilje kan ligge på et meget lille sted med de manglende visioner, DJ har lagt på bordet her. 

Fremhævet af Journalisten
Lars B. Jørgensen
31.10.10 16:01
Re: Web-tv på Journalisten.dk truet
Web.-tv er plat form. Så ti gange hellere læse JJ Madsens indsigtsfulde medieundersøgende pen.
Fremhævet af Journalisten
Fred Jacobsen
31.10.10 17:33
Re: Web-tv kræver vilje og visioner - hvor er de henne, DJ?

Kære Heine

Det er da ret interessant, at chefer fra landets medier detaljeret begynder at interessere sig for DJs visioner på bestemte områder. Det kunne i den forbindelse være interessant at finde ud af, hvad du vil sige til, at jeg, altså set fra min stol som næstformand for DJ, begynder at udtale mig skråsikkert om visionerne for dele af den virksomhed, som du er ansvarlig for.

Det afholder jeg mig naturligvis fra. Til gengæld kniber det åbenbart med researchen: Derfor oplyser jeg gerne, at der ikke er taget beslutning om noget endnu, som du skriver. 

Mange hilsner

Fred Jacobsen  

 

Fremhævet af Journalisten
Thomas Pallesen
31.10.10 20:44
Re: Web-tv kræver vilje og visioner - hvor er de henne, DJ?

Fred, hvorfor dog reagere så voldsomt på Heine Jørgensens rosende ord til Journalistens web-tv? Det er vel en ærlig sag, at Heine som bruger, kollega (og måske stadig medlem?) har en mening om, hvorvidt og hvordan Journalisten bør lave web-tv. Især når kommentaren som her kommer fra en særdeles kvalificeret side.

 vh. Thomas Pallesen

Fremhævet af Journalisten
Heine Jørgensen
31.10.10 21:07
Gå nu efter bolden, Fred!

@ Fred: Gå nu efter bolden i stedet for manden - at du får ondt over, at en chef også kan mene noget om journalistik, siger mest om dig.

Ellers må I jo deklarere, at chefer ikke skal kommentere eller bidrage med noget på Journalisten.dk? At chefer er uvelkomne?

Jeg kommenterer som journalistisk menneske med en ærlig interesse for vores fag - men deklarerer i dette særlige tilfælde, hvilken stol jeg sender roserne fra, nemlig med erfaring fra Danmarks mest brugte webtv-medie.

På samme måde møder jeg op på på Fagfestivalen i november og bidrage som journalistisk menneske, der blot har den rolle, at jeg for tiden arbejder som chef.

Journalist er man hele livet, ikke sandt?

@ Thomas Pallesen: Takker! 

Fremhævet af Journalisten
Mads Ahrenskjær
01.11.10 08:59
Re: Web-tv på Journalisten.dk truet

Nu er jeg et ganske almindeligt medlem, der gerne vil have mest muligt value for money.

Kan jeg få oplyst, hvor mange gange et "typisk" indslag bliver set?

Alternativt noget mere uddybende statistik om de fem mest/mindst sete indslag.

At jeg dybst set er fuldstændig enig med Hans Lauring, skal ikke afholde mig fra at danne min mening baseret på et faktuelt grundlag.

@ Heine Jørgensen - jeg forventer, at DJ leverer historier og nyheder om mit felt, da der ikke er nogen andre medier, der kan forventes at gøre det.
Jeg forventer lige så lidt, at Lægeforeningen er i spidsen for medicinsk forskning, som jeg forventer, at mit forbund driver den faglige udvikling inden for web-tv.
Det er der nogle mediekoncerner, der gør så glimrende (for dem der gider at se web-tv).

Med venlig hilsen

Mads Rolf Ahrenskjær

Fremhævet af Journalisten
Fred Jacobsen
01.11.10 10:22
Re: Gå nu efter bolden, Fred!

Jøsses dog!

Selvfølgelig er der ytringsfrihed også for chefer. Alle steder. Også her. Og selvfølgelig hører man ikke nødvendigvis op med at være journalist, fordi man får et chefjob. Det er vi helt enige om.

Min pointe er den simple, at man fra sin aktuelle position skal vurdere, hvornår og hvordan man blander sig. Og i hvad. Min pointe er såmænd også, at man selvfølgelig skal gøre det på et rigtigt grundlag.

Her er der ikke tale om en beslutning, der er taget, men et forslag, som skal behandles i et for DJ, DJ's medlemmer samt Journalisten og journalisten.dk's brugere relevant forum, nemlig DJ's hovedbestyrelse.

I øvrigt kan jeg oplyse, at vi har en lang tradition for at invitere chefer til Fagfestival, så selvfølgelig er du velkommen der, Heine. Det har jo intet med denne diskussion at gøre.

Mange hilsner

Fred

Fremhævet af Journalisten
Michael Sørensen-Bech
01.11.10 13:08
Re: Web-tv på Journalisten.dk truet

Er jeg den eneste, der kan blive lidt glad over den nyhed? Det er mit spinkle håb, at der fremover ikke vil være webtv på journalisten, da jeg ikke finder det relevant at se videoer på siden. Ofte har jeg set et spændende indlæg, og tænkt, at det ville jeg læse for så at komme ind til en video uden ret meget tekst til. Så bliver jeg lidt skuffet. Der kunne i det mindste være en udskrift af videoen, som dem, af os, der ikke vil se videoen (eller har plugins med videre installeret) kan nyde godt af.

 Så vil jeg hellere have, at pengene og resurserne bliver brugt på at skrive flere indlæg/artikler i stedet for at rende rundt og lave video.

 

Fremhævet af Journalisten
Hans Lauring
02.11.10 07:15
Re: Web-tv på Journalisten.dk truet

Ros fra eb.tv er vist det man på engelsk kalder 'damming with faint praise'. Ikke at der er noget galt med eb.tv. Jeg er sikker på at de har en masse analyser, der med al tydelighed viser, at det er det "læserne" og annoncørene vil have. Men voxpop, interviews, YouTube-klip i ny indpakning og lidt håndholdt fra elektronikmesser er ikke just nyskabende for hverken web eller tv.

Absolut på højde med de nye 24-timers tv-stationer, men ikke noget et medie som Journalisten med en helt anden profil og en forhåbentlig anderledes målgruppe skal prøve at efterligne. Journalisten skal netop ikke deltage i jagten på klik, som har fået selv broadsheet-aviserne til at plastre deres hjemmesider over med Sidney Lee interviews og 'Det er en skør skør verden'-klip til dem, der ikke engang kan finde ud af at skrive YouTube i deres browser. 

Med mindre den interviewede foretager sig et eller andet ekstraordinært, så vil jeg til enhver en tid hellere læse et velskrevet og redigeret interview. Og for 440.000 kunne man ansætte en journalist mere.

Fremhævet af Journalisten
Thomas Behrndtz
03.11.10 22:01
Web-tv skal udvikles og Journalisten bør gå forrest

Web-tv skal have et kvalitetsløft, for her i den spæde fase for det nye medie skal der ikke spares på babyføden. Ellers vokser det sig aldrig stort. 

Der er alt for meget mobiltelefons-web-tv, der ligner, undskyld mig, lort, er sløset lavet og i en grim kvalitet. F.eks. er sportsjournalistikkens web-tv decideret pinligt, hvor et stående interview med en fodboldspiller, der svarer på bøvede spørgsmål, intet har med fjernsynsmediet at gøre.

Fjernsyn er fascination, og det skaber man med flid og investering.

Journalisten kan være med til at gøre en forskel og inspirere branchen ved at satse på web-tv.  Mediet skal udvikles, trænes og udfordres, og det skal ske indenfor branchen. Ellers bliver vi overhalet af pruttende geder på youtube, som blot vil kvæle barnet, inden det overhovedet har lært at tale.

- Thomas Behrndtz
tv- & medietilrettelæggerstuderende
Danmarks Journalist- & Mediehøjskole, Emdrup 

Fremhævet af Journalisten
Andreas Bense
03.11.10 23:42
Spar fotograferne væk!

Er top-enig med de 4-5 første debattører i denne tråd. Man kan lave web-tv med mobilen! Men hvorfor standse besparelserne her?

Hvad skal vi med fotografer? Herre Jemini! Dem og deres dyre fotoudstyr!

I dag har alle et kamera i deres mobil - også journalister! Så kan man hurtigt tage et snapshot af the crime scene, de royale på den røde løber, den dopede cykelrytter, ministre i klemme og whatnot.

 EB og TV2 har haft stor succes med billeder læserne og seerne har haft sendt ind. Endnu billigere - brug dem og deres billeder i stedet! 

Nu hvor vi er ved det - hvad skal vi i det hele taget med billeder, form og farver? Vi kan jo beskrive alt med ord! Ord som vi lige så godt kan lade Nationen! skrive for os. Det er meget billigere. Og puha! 350.000 ud af 10,7 millioner kroner er da godt nok en grim slat penge hva'. Flere penge til de trykte medier!

Jeg havde kort en hjerneblødning hvor jeg rent faktisk tænkte det var en go' idé, at tage den nye teknologi til os, omfavne og udvikle den. Men nah, lad os i stedet afvikle den så vi om fem år kan fortælle os selv, at vi hele tiden har vidst at journalistisk web-tv var en dødssejler og at web-tv udelukkende dur til Thomas Behrndtz' føromtalte pruttende geder. Men for at blive i den stokkonservative erkendelse skal vi nok ikke skele til web-tv fra udlandet eller de faldende salgstal på de trykte medier.

 - Andreas Bense

 

 

 

 

Fremhævet af Journalisten
Thomas Behrndtz
04.11.10 14:45
Lyden er vigtigere end billedet

Ja, en mobiltelefon optager mere og mere imponerende billeder. Min dejlige iPhone skyder endda i en udmærket HD, og jeg er da helt op at køre over, at jeg kan kaste sådan en billedside ud på nettet med lethed. 

Men lyden er vigtigere end billedet, når det handler om den digitale kvalitet. Så vidt jeg husker, så korrelerer antallet af flygtige seere med dårlig lydkvalitet i højere grad med ditto billedet, fortalte en fra eb.dk engang. Og det nikker jeg da selv genkendende til. 

Mobiltelefoners mikrofoner er meget langt fra samme kvalitet som billederne, og derfor er mobiltelefonen som teknisk udstyr ikke nok til at sikre en ordentlig etablering at web-tv.

Kvantitet trumfer ikke kvalitet i denne fase, hvor ordentlig tilrettelæggelse og hæderligt teknisk udstyr skal sikre en fremtid for web-tv. Man skal kunne vide sig sikker på at få et produkt af rimelig kvalitet, når man rent faktisk giver noget nyt en chance. 

Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
05.11.10 10:24
Re: Lyden er vigtigere end billedet

Det meste web-TV er jo kun levende billeder, som der bliver speaket hen over, men hvis reallyd er vigtig, så køb en digital soundrecorder, de er faldet så meget i pris, at man kan få noget rimelig godt for under en tusse.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen 

Fremhævet af Journalisten