Janus Friis, Peter Friis og Morten Wagner. Navne, der for få år siden aldrig kom på tale, når man talte om mediepersoner med indflydelse. Men de er med i mediemagtens top 50.
På Journalistens liste over danske mediemagthavere ligger disse repræsentanter for internet-medierne i dag side om side med de mest magtfulde chefredaktører og bestyrelsesformænd, og det er med fremtidsudsigt til en plads endnu højere i hierarkiet.
»Entreprenørerne bestemmer, hvordan vi bruger medierne, og på den måde former de vores dagligdag. Det kommer de til at gøre endnu mere, når vi med fibernettet får mulighed for at downloade vores tv og film, for eksempel fra Google,« siger Henrik Schultz, aktieanalytiker i Kaupthing Bank og medlem af Journalistens magtpanel.
I gode gamle dage kunne man klart skelne internet-tjenester som Skype, Google og Arto fra de traditionelle mediesites som Jp.dk. Her var ingen nyheder og journalistisk arbejdskraft involveret. Men så nemt er det ikke i dag.
Morten Wagner fra Freeway – der står bag sociale sites som Dating.dk, Arto.dk med videre – har annonceret sit indtog inden for nyhedsgenren, for også at kunne levere den service til sine brugere.
Morten Wagner ser selv virksomheden Free-way som et større mediehus i fremtiden.
Og således nedbrydes indholds-forskellene mellem de traditionelle og de nye medier.
»Grænserne mellem dem, der genererer nyheder, og dem, der formidler nyheder, bliver mere og mere flydende. Nyheder er et blandt flere indholdssegmenter, som enhver distributør må have. Nye medier vil få mere klassisk journalistik, mens medier med meget klassisk journalistik måske skal have mere underholdning,« siger Henrik Schultz.
TOP 5 NYE MEDIER
Janus Friis serial entrepreneur Joost, Skype, Kazaa 12
Peter Friis adm. direktør Google Danmark 21
Morten Wagner stifter Freeway 25
Jakob Nielsen ph.d., webguru nngroup 36
Peter Lundsgaard adm. direktør Jubii 64
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.