“We need more fonts”

ANMELDELSE. “TYPE er en lækker sag om typografi og skrift, trykt på godt, glittet papir lidt under A4-format,“ skriver Lars Pryds, som anmelder magasinet 
14.06.2018 · 11:40

Af: Lars Pryds

Magasin: TYPE

Redaktør: Roger Black

Udgiver: TYPE magazine (100 sider, årsabonnement $59 for fire numre)

Anmelder: Lars Pryds, grafisk designer MD

I en tid, hvor de trykte medier er i frit fald, er det forfriskende at se nye initiativer blive søsat. TYPE er et sådant – en lækker sag om typografi og skrift, trykt på godt, glittet papir lidt under A4-format. Nr. 1 udkom som et gratis introduktionsnummer i efteråret 2017, nr. 2 er udsendt til betalende abonnenter i begyndelsen af juni.

Den første forside, et close-up af et S i bly (Caslon Antique Shaded), kunne få en til at opfatte TYPE som gammeldags og tilbageskuende. Men indholdet dækker også de nyeste skriftteknologier, for eksempel de såkaldte variable fonte, hvis muligheder forklares, så man kan forstå dem.


Indholdsfortegnelsen til TYPE no. 2 – og en af bladets elegante annoncer for nye skriftdesigns.

I en artikel kommer vi bag om Microsofts arbejde med skrift – bl.a. med teknologier til at hjælpe folk med læsevanskeligheder. “We need more fonts” er en af konklusionerne – selv om Bill Gates oprindelig syntes, at fire skrifter var rigeligt. “The Story of YATRA” handler om skrift med indiske bogstavformer – et signal om, at TYPE også kigger mod dele af verden, der ikke benytter vores latinske alfabet.


Bag designet af den indiske skrift Yatra ligger et stort researcharbejde – bl.a. til togstationer i Mumbai. "Yatra" betyder i øvrigt "rejse" på hindi. 

Der er i det hele taget en stor bredde i artiklerne: En fortæller om Cipe Pineles – en kvindelig designer, der brød konventionerne i midten af det 20. århundrede; “Sleight of Hand” præsenterer 13 kalligrafer fra hele verden; og seks art directors fra Rolling Stone viser eksperimenterende forsidetypografi på det legendariske magasin.


Artiklen om Cipe Pineles illustreres med forsider og (tv) håndtegnede dummy-oversigter.

Indimellem er der portrætter af designere, illustratorer m.fl. Dermed lever magasinet op til redaktørens målsætning i debut-nummeret: At TYPE skal have “fokus på menneskene bag bogstavformerne”, og magasinet henvender sig således også til andre end de allermest nørdede skriftentusiaster.

Vekselvirkningen mellem stort og småt gør læsningen til en levende, men også lidt urolig oplevelse – understreget af et flydende design, hvor skrifttyper og -formater skifter fra artikel til artikel. Men variation er jo en dyd i magasinbranchen, og så kan man se mange forskellige skriftsnit i aktion.


Et magasin om skrift bruger naturligvis skrifttyper af mange slags – rubrikken her er holdt i farvetoner, der matcher &-tegnet fra blyets tid. 

På TYPEs hjemmeside typemag.org blandes indhold fra det trykte magasin med aktuelt nyt fra typografiens verden – enkelt og elegant præsenteret.

Redaktør Roger Black er et navn i avis- og magasinbranchen, med en fortid på bl.a. Los Angeles Times, Rolling Stone og Bloomberg. Han var med til at redesigne Jyllands-Posten i begyndelsen af 00’erne og er medstifter af Font Bureau, et af verdens mest veletablerede skriftfirmaer. Gennem årene har han opbygget et stort netværk og har derfor fingeren på den typografiske puls, hvilket lover godt for de kommende numre.


Rolling Stone-forsider gennem tiden – en eksplosion af inspiration. Og der er endnu flere på typemag.org.



Flere opslag i TYPE er dedikeret til fotos, der får hele pladsen – som i dette tilfælde et close-up af håndkalligrafi med bredpen.


 

Kommentar

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Seneste jobopslag

Studentermedhjælp til presse, web & kommunikation

Roskilde Kommune
Ansøgningsfrist: 22.06

DELUCA DOKUMENTARisten søger tilrettelægger

DELUCA DOKUMENTARisten
Ansøgningsfrist: 22.06

Webredaktør til førende nyhedssite i København

Landbrugsmedierne
Ansøgningsfrist: 28.06

PRINTREDIGERENDE - PRINTCENTRALEN ESBJERG

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 29.06

Webskribent til TV 2 Vejret

TV 2
Ansøgningsfrist: 25.06

Visuel historiefortæller der vil ændre verden

Oxfam IBIS
Ansøgningsfrist: 24.06

Læger uden Grænser søger en erfaren Social Media medarbejder

Læger uden Grænser
Ansøgningsfrist: 25.06

Digital journalist til SoMe

Udenrigsministeriet
Ansøgningsfrist: 25.06

Presse- og kommunikationsrådgiver til Kræftens Bekæmpelse

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 21.06

Pressechef til Ledernes Hovedorganisation

Ledernes Hovedorganisation
Ansøgningsfrist: 01.08

DR Nyheder søger freelancejournalister

DR
Ansøgningsfrist: 20.06

Pressemedarbejder til Dansk Sygeplejeråd

Dansk Sygeplejeråd
Ansøgningsfrist: 22.06

Presse- og kommunikationsmedarbejder til HK HANDEL

HK Handel
Ansøgningsfrist: 24.06

Tandlægebladet søger journalist

Tandlægeforeningen
Ansøgningsfrist: 18.06

Dagsordensættende pressekonsulent

HK Privat
Ansøgningsfrist: 21.06

Corporate Visual Communicator

Grundfos Holding A/S
Ansøgningsfrist: 20.06

LEDENDE REDAKTØR TIL VICE.COM

VICE Danmark
Ansøgningsfrist: 19.06