“We need more fonts”

ANMELDELSE. “TYPE er en lækker sag om typografi og skrift, trykt på godt, glittet papir lidt under A4-format,“ skriver Lars Pryds, som anmelder magasinet 
14.06.2018 · 11:40

Af: Lars Pryds

Magasin: TYPE

Redaktør: Roger Black

Udgiver: TYPE magazine (100 sider, årsabonnement $59 for fire numre)

Anmelder: Lars Pryds, grafisk designer MD

I en tid, hvor de trykte medier er i frit fald, er det forfriskende at se nye initiativer blive søsat. TYPE er et sådant – en lækker sag om typografi og skrift, trykt på godt, glittet papir lidt under A4-format. Nr. 1 udkom som et gratis introduktionsnummer i efteråret 2017, nr. 2 er udsendt til betalende abonnenter i begyndelsen af juni.

Den første forside, et close-up af et S i bly (Caslon Antique Shaded), kunne få en til at opfatte TYPE som gammeldags og tilbageskuende. Men indholdet dækker også de nyeste skriftteknologier, for eksempel de såkaldte variable fonte, hvis muligheder forklares, så man kan forstå dem.


Indholdsfortegnelsen til TYPE no. 2 – og en af bladets elegante annoncer for nye skriftdesigns.

I en artikel kommer vi bag om Microsofts arbejde med skrift – bl.a. med teknologier til at hjælpe folk med læsevanskeligheder. “We need more fonts” er en af konklusionerne – selv om Bill Gates oprindelig syntes, at fire skrifter var rigeligt. “The Story of YATRA” handler om skrift med indiske bogstavformer – et signal om, at TYPE også kigger mod dele af verden, der ikke benytter vores latinske alfabet.


Bag designet af den indiske skrift Yatra ligger et stort researcharbejde – bl.a. til togstationer i Mumbai. "Yatra" betyder i øvrigt "rejse" på hindi. 

Der er i det hele taget en stor bredde i artiklerne: En fortæller om Cipe Pineles – en kvindelig designer, der brød konventionerne i midten af det 20. århundrede; “Sleight of Hand” præsenterer 13 kalligrafer fra hele verden; og seks art directors fra Rolling Stone viser eksperimenterende forsidetypografi på det legendariske magasin.


Artiklen om Cipe Pineles illustreres med forsider og (tv) håndtegnede dummy-oversigter.

Indimellem er der portrætter af designere, illustratorer m.fl. Dermed lever magasinet op til redaktørens målsætning i debut-nummeret: At TYPE skal have “fokus på menneskene bag bogstavformerne”, og magasinet henvender sig således også til andre end de allermest nørdede skriftentusiaster.

Vekselvirkningen mellem stort og småt gør læsningen til en levende, men også lidt urolig oplevelse – understreget af et flydende design, hvor skrifttyper og -formater skifter fra artikel til artikel. Men variation er jo en dyd i magasinbranchen, og så kan man se mange forskellige skriftsnit i aktion.


Et magasin om skrift bruger naturligvis skrifttyper af mange slags – rubrikken her er holdt i farvetoner, der matcher &-tegnet fra blyets tid. 

På TYPEs hjemmeside typemag.org blandes indhold fra det trykte magasin med aktuelt nyt fra typografiens verden – enkelt og elegant præsenteret.

Redaktør Roger Black er et navn i avis- og magasinbranchen, med en fortid på bl.a. Los Angeles Times, Rolling Stone og Bloomberg. Han var med til at redesigne Jyllands-Posten i begyndelsen af 00’erne og er medstifter af Font Bureau, et af verdens mest veletablerede skriftfirmaer. Gennem årene har han opbygget et stort netværk og har derfor fingeren på den typografiske puls, hvilket lover godt for de kommende numre.


Rolling Stone-forsider gennem tiden – en eksplosion af inspiration. Og der er endnu flere på typemag.org.



Flere opslag i TYPE er dedikeret til fotos, der får hele pladsen – som i dette tilfælde et close-up af håndkalligrafi med bredpen.


 

Kommentar

CAPTCHA
Dette er en test for at sikre at du ikke er en robot der blot spammer kommentarsporet.

Seneste jobopslag

Kommunikationsmedarbejder/ journalist til Danske Erhvervsakademier

Danske Erhvervsakademier
Ansøgningsfrist: 20.01

Ugeskrift for Læger søger erfaren og ambitiøs journalist

Lægeforeningen
Ansøgningsfrist: 07.01

Bliv pressekonsulent på Københavns Professionshøjskole

Københavns Professionshøjskole
Ansøgningsfrist: 21.12

Initiativrig presserådgiver til spritny enhed

Ejendomsforeningen Danmark
Ansøgningsfrist: 06.01

Områdechef for Forskning og Viden på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 02.01

SoMe-stærk kommunikatør med talent for video

ARKIL HOLDING A/S
Ansøgningsfrist: 02.01

Fordelingsansvarlig til Dansk Journalistforbund

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 10.01

Egnsredaktør

Mediehuset Herning Folkeblad
Ansøgningsfrist: 12.12

Erhvervsjournalist

Mediehuset Herning Folkeblad
Ansøgningsfrist: 12.12

Content specialist

Zoologisk Have København
Ansøgningsfrist: 13.01

Bladredaktør søges til barselsvikariat

Astma-Allergi Danmark
Ansøgningsfrist: 02.01

Studentermedarbejder til digital markedsføring

Statens Museum for Kunst
Ansøgningsfrist: 09.12

Journalist

SOS International
Ansøgningsfrist: 14.12

Samvirke søger Danmarks bedste madredaktør

COOP
Ansøgningsfrist: 28.12

P3 Nyheder søger nyhedsvært

DR
Ansøgningsfrist: 14.12

Datajournalist til digital redaktion

DR
Ansøgningsfrist: 10.12

Digital redaktør

Planetarium
Ansøgningsfrist: 12.12

Kommunikationskonsulent

Aalborg Kommune
Ansøgningsfrist: 09.12

Presse- og kommunikationsrådgiver til Finans Danmark

Finans Danmark
Ansøgningsfrist: 13.12

Pressechef til Finans Danmark

Finans Danmark
Ansøgningsfrist: 13.12

I FORM søger journalist fuld af ideer

Bonnier Publications A/S
Ansøgningsfrist: 09.12

Web-ansvarlig

Amnesty International Danmark
Ansøgningsfrist: 09.12

Vi søger en erfaren kommunikationskonsulent

GULDBORGSUND KOMMUNE
Ansøgningsfrist: 12.12

Datajournalist til digital redaktion

DR
Ansøgningsfrist: 10.12

Er du vores nye kommunikationskonsulent?

Landsforeningen af Menighedsråd
Ansøgningsfrist: 10.12