Websitet WeFeelFine.org, som blev præsenteret på New Media Days i denne uge, var en øjenåbner for mange. Det indsamler hver dag 15-20.000 følelser fra blogs kloden rundt og skaber verdens største følelsesmedie.
Waarw!
Der gik et sug igennem de fleste på New Media Days i denne uge, da de som noget af det første på festivalen blev udsat for Jonathan Harris imponerende medieprojekt We Feel Fine.
På en kæmpe storskærm fik de i lækker grafisk fortolkning smækket alverdens følelser op, der var indsamlet fra alverdens blogs og komprimeret til en elektronisk stemnings-terning. Vel at mærke de følelser, der lige nu gennemstrømmer hele kloden.
Websitet er alt andet end et traditionelt mediesite – snarere kunst.
Men det var alligevel en øjenåbner for mange, for det viste, hvordan eksisterende indhold på nettet kan udnyttes til at skabe helt nye medier.
WeFeelFine.org scanner således hvert andet-tredje minut alle nye blogindlæg på hele nettet for sætningerne "I feel" og "I am feeling", hvorefter det omsættes til det største her-og-nu-følelsesbarometer.
Og ikke nok med det; WeFeelFine.org optager de registrerede følelses-udbrud i alverdens blogs og identificerer og kategoriserer herefter de enkelte følelser.
Resultatet er en database med flere millioner menneskelige følelser, som siden august 2005 er blevet forøget med 15-20.000 nye følelser hver eneste dag.
Ved at kombinere det hele med poetisk grafik, legefulde virkemidler og drømmeagtige webuniverser, så kan man søge og sortere i hele verdens følelser efter alt fra køn, alder, demografi, vejrforhold og mange mange flere aspekter.
Hvordan har folk det for eksempel lige nu i København? Hvilken virkning har regnvejr på folks følelser? Og er europæerne generelt mere triste end amerikanerne?
Alt det kan man få svar på, ved at klikke sig ind på We Feel Fine.
Det tager lidt tid at blive fortrolig med mulighederne på hjemmesiden, men hvis du vil give dig selv en ekstraordinær weboplevelse, så var det måske værd at prøve i weekenden.
Læs flere artikler fra New Media Days 08 her.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.