Vrede på Sjællandske Medier: Vores nye system svarer til Sundhedsplatformen og IC4

”Det tager 10 år at opbygge godt omdømme og 10 minutter at ødelægge det,” siger tillidsrepræsentant på Sjællandske Medier, efter at et nyt it-system fik sn.dk til at crashe på valgnatten

Der bliver ikke lagt fingre imellem, når fællestillidsrepræsentant på Sjællandske Medier Nina Lise skal beskrive forløbet omkring det nye it-system, som de kort inden kommunalvalget i sidste uge gik i luften med.

”Internt er det blevet sammenlignet med Sundhedsplatformen og IC4-togene,” siger Nina Lise med henvisning til de to skandaleramte offentlige projekter.

Hun taler på vegne af sine kolleger, der er oprørte over, at Sjællandske Medier ifølge dem hastede det nye system igennem, som journalisterne skal udgive deres historier online og opsætte artikler til papiravisen i.

”Folk er virkelig vrede. Man havde så travlt med at presse det nye system igennem med den begrundelse, at det gamle ikke ville kunne overleve valgnatten. Og så crashede det nye på valgnatten,” siger Nina Lise.

”Valget kommer lige så sikkert som juleaften – så er det ren kamikaze at flyve direkte ind i det uden et system, der virker.”

Føler sig ikke lyttet til

Konkret er medarbejderne utilfredse med, at de ikke i tilstrækkelig grad er blevet taget med på råd, inden det nye system blev taget i brug.

”Folk er sure, fordi de ikke føler sig lyttet til,” siger Nina Lise og forklarer:

”Der sidder masser af dygtige kolleger, der kunne have givet et ret godt indblik i, hvad et nyt system som minimum burde kunne for at kunne fungere i en journalistisk hverdag. Det gjorde man ikke, da det spidsede til. Når det så ikke virker, efterlader det en ret dårlig stemning.”

Ifølge tillidsrepræsentanten var ledelsen godt klar over problemerne med systemet. Der blev også arbejdet på højtryk for at løse dem, men til sidst kom der en mail om, at de bare blev nødt til at drosle ned for ambitionerne på valgaftenen.

”Vi er indstillede på, at et systemskifte koster tid og frustrationer, men vi havde ikke i vores vildeste fantasi forestillet os, at man ville gå i luften med noget, der ikke virkede,” siger Nina Lise og understreger, at det ikke er et udtryk for bagstræberi, når medarbejderne lufter deres vrede.

”Vi er bare helt grundlæggende bekymrede for Sjællandske Medier. Det tager 10 år at opbygge et godt omdømme og 10 minutter at ødelægge det,” siger hun.

”Lad os se, hvor galt det går”

Sjællandske Mediers ansvarshavende chefredaktør, Bente Johannesen, deler medarbejdernes ærgrelse over, at systemet ikke virkede på valgnatten. Men hun er forundret over at høre, at de ikke føler sig inddraget i processen.

”Vi har haft mange møder og mange drøftelser, så jeg undres over, at de ikke føler sig informeret undervejs,” siger hun.

Bente Johannesen understreger, at beslutningen om at gå i luften før kommunalvalget langtfra var uovervejet.

”Det var en beslutning truffet ud fra en overbevisning om, at vi ville være bedre stillet på en valgnat med det nye system.”

Men havde I taget de journalister med på råd, der sidder med fingrene nede i systemet i det daglige?

”Der har jo ikke været holdt store medarbejdermøder om indretningen af it-systemet, men der har været dialog mellem ledelsen, leverandørerne og den digitale redaktion. Og jeg skulle da mene, at den digitale redaktion har fingrene ret godt nede i det,” siger Bente Johannesen.

Om sammenligningen med skandaleramte Sundhedsplatformen og IC4 siger hun:

”Nu er det en måned siden, vi lancerede sn.dk. Både sundhedsplatformen og IC4 har været trukket ud i årevis, så lad os lige se, hvor galt det går.”

Chefredaktøren tilføjer, at systemet allerede er blevet bedre siden valgnatten, og at de arbejder på hurtigst muligt at få sn.dk til at virke som tiltænkt.

0 Kommentarer

Læs også

”Øv”: Lokaljournalister måtte tænke kreativt, da hjemmesiden gik ned midt i valget

”Øv”: Lokaljournalister måtte tænke kreativt, da hjemmeside gik ned midt i valget

17. NOVEMBER 2021