search

Vores tv-forbrug er steget 35 pct.

På blot tre år har danskerne skruet gevaldigt op for tv-forbruget. En analyse, som DR Medieforskning har lavet, viser, at hver dansker nu ser 35 pct. mere fjernsyn end i 2007.

På blot tre år har danskerne skruet gevaldigt op for tv-forbruget. En analyse, som DR Medieforskning har lavet, viser, at hver dansker nu ser 35 pct. mere fjernsyn end i 2007.

Det er især de unge i alderen 15-24 år, der har sat tv-forbruget i vejret.

I gennemsnit ser hver dansker nu tre timer og 26 minutters fjernsyn hver evig eneste dag. Tilbage i 2007 var det blot to timer og 32 minutter om dagen.

"Selv om flere eksperter for nogle år siden havde travlt med at erklære fjernsynet for dødt blandt de yngste danskere, er det faktisk i gruppen af 15-24-årige, at vi ser den allerstørste stigning. Her er tv-forbruget røget i vejret med 59 pct. siden 2007," siger medieforsker Niels Marslev fra DR Medieforskning i en pressemeddelelse fra DR.

Blandt de lidt ældre er colourtossen også tændt i længere tid end hidtil. Blandt de 35-54-årige er tv-forbruget således steget med 47 pct. på tre år, mens de 3-14-årige ser 39 pct. mere tv.

Den mindste vækst finder man blandt de modne seere over 55 år. De har "blot" sat tv-forbruget i vejret med 23 pct. siden 2007.
I forvejen havde den ældre del af befolkningen dog allerede fjernsynet kørende i langt flere timer end de unge. Og med et dagligt forbrug på nu fire timer og 18 minutter ser de dermed over dobbelt så meget tv som deres børn.

Ifølge DRs Medieforskning er der mange forklaringer på det øgede tv-forbrug. Fremvæksten af nye, danske kanaler er en af dem. Derudover har flere husstande fået adgang til kanaler som TV 2 Zulu, TV3 og Kanal 5. Og endelig betød sidste års slukning af det analoge tv-signal, at endnu flere fik adgang til tv-kanaler, de ikke hidtil havde adgang til.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen