search

Vogue, Wired og Vanity Fair mærker kniven

Forleden meddelte magasin-giganten Time Inc., at 600 skal fyres. Nu følger forlaget Condé Nast efter. I første runde går det især ud over Men's Vogue og business-magasinet Portfolio.

Forleden meddelte magasin-giganten Time Inc., at 600 skal fyres. Nu følger forlaget Condé Nast efter. I første runde går det især ud over Men's Vogue og business-magasinet Portfolio.

Condé Nast Publications, der desuden udgiver velrenommerede magasiner som Wired, Vanity Fair, W, GQ, Glamour, Details, The New Yorker og Architectural Digest, vil gennemføre omfattende medarbejderreduktioner på særligt udvalgte magasiner, og over hele linjen skal der spares fem pct., skriver the New York Times.

Værst er situationen for Men's Vogue, der helt ophører med at eksistere som selvstændigt blad. Fremover bliver det blot en del af det store Vogue og skal kun udkomme to gange om året mod hidtil 10 gange. Konsekvensen bliver, at stort set alle medarbejdere på magasinet fyres.

Knap så slemt ser det ud for Portfolio. Magasinet fortsætter, men skæres dog ned fra 12 til 10 udgivelser om året. Dog ryger langt de fleste af de ansatte på Portfolios website, som samtidig reduceres.

Besparelserne er ifølge Condé Nast et udtryk for, at finanskrisen nu rammer hele det amerikanske magasin-marked, hvor magasiner – baseret på annoncer fra luksusvarer – ellers hidtil har været mindre ramt. Men nu går ingen fri.

De seneste ni måneder har samtlige magasiner i USA oplevet et gennemsnitligt fald i annonceindtægterne på 9,5 pct. i forhold til samme periode sidste år. De fleste af udgivelserne fra Condé Nast Publications har dog ikke været helt så hårdt ramt. Det gælder titler som Vogue, GQ og Wired, men da de er nogle af de dyreste magasiner at producere, betyder selv en svag nedgang mange dollar på bundlinjen.

Da Portfolio gik i luften sidste år, var det angiveligt det dyreste magasin-projekt, som Condé Nast har søsat i årevis. Topchefer meddelte dengang, at selskabet var parat til at køre med tab på over 100 mio. dollar. Det var dengang.

Bladet nåede godt nok op på et oplag på gennemsnitligt 415.000 eksemplarer i første halvår og 445 annoncesider i løbet af ni måneder. Tilsammen rigtige gode tal for et nyt magasin, men stadig ikke nok til at køre med overskud.

Men's Vogue, som altså nu helt ophører som selvstændigt magasin, havde et oplag på 370.000 og 449 annoncesider i løbet af ni måneder.

Selv om Condé Nast over en bred kam gør klar til at skære fem pct. af alle budgetter, så er det dog ikke sikkert, at det er nok. En del besparelser vil dog blive fundet ved ikke at ansætte nye medarbejdere til ubesatte stillinger.

Læs også: Time Inc. skal fyre 600 medarbejdere.

 

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen