Virksomheder vil helst nøjes med et “undskyld”

Forbrugerprogrammet Basta på TV2 er blevet mindre konfronterende. Det gør det ikke nemmere at lave programmet. Tværtimod.

Forbrugerprogrammet Basta på TV2 er blevet mindre konfronterende. Det gør det ikke nemmere at lave programmet. Tværtimod.
Nogle af de mest researchtunge og tidskrævende programmer på tv er konfronterende forbrugerprogrammer som Kontant på DR1, Operation X og Basta på TV2. I den kommende sæson ændrer Basta imidlertid profil i retning af mere løsningsorienterede programmer. Men til redaktionens store overraskelse er den form for journalistik faktisk endnu mere tidskrævende, fortæller redaktionschef Kim O'Strit.
»Vi havde regnet med, at tingene ville blive lettere, når vi kom med en fremstrakt hånd. Men det er de ikke,« siger Kim O'Strit fra Monday Media.

Mens Basta tidligere især måtte kæmpe med kommunikationscheferne i de virksomheder, de hang ud, skal de nu også slås med folk længere oppe i toppen. Og de er ofte bange for at indgå forlig, der skaber præcedens, siger han.
»I virkeligheden er det nemmere at tage en ren konfrontation, også for virksomheden. Hvis de går på tv og siger undskyld i en specifik sag, skaber det ikke præcedens for de andre kunder,« siger Kim O'Strit.
Basta har kørt i tre år. I den nye sæson er værten Abdel Aziz Mahmoud, der tidligere har været på DR Update og DR Nyheder. Han skal hjælpe forbrugerne til at navigere rundt i et marked, der for mange forekommer uoverskueligt. Efterårets første Basta-program sendes på torsdag på TV2.

0 Kommentarer