Den nye frække dreng i klassen, Vice News, har et greb om unge mellem 18 og 35 år, som mange tv-kanaler må misunde dem. På Youtube har Vice News 1 million følgere, i august vandt Vice sin første Emmy-pris, og selskabet leverer nu indhold til etablerede medier som DR og Channel 4. Nyhedskanalen når ud til 200 millioner unge hver måned.
»Mange tror, at unge har en kortere opmærksomhedstærskel, men med det rette indhold kan man sagtens fange deres opmærksomhed. På nettet bruger folk mere end 20 minutter i gennemsnit på at se vores ting,« sagde chefredaktør Ian Moore på Fagfestival mandag, hvor han holdt oplæg sammen med commercial manager Christian Noer.
Krigsherrens personlige fortælling
Vice News rammer de unge seere ved at fokusere på den personlige fortælling.
»Vi laver ikke historien om en libysk krigsherre, men historien om det menneske, som han er. Hvis der ikke er et menneske, er der ikke en historie,« sagde Ian Moore.
Ian Moore mente, at Vice har fundet en niche i måden at fortælle historier på.
»Vi fortæller de historier, som andre medier ikke fortæller. Vores indhold er unikt, og vi fortæller det på en anden måde.«
1 millioner læsere på 18 år
Vice startede som et printblad i Montreal i Canada. Siden begyndte Vice at lave events, indhold på nettet, web-tv, pr-kampagner og korte dokumentarfilm.
»Det tog 18 år at få 1 million læsere af bladet og et år at få 1 million følgere på Youtube,« forklarede Ian Moore.
Vice har i dag kontorer i 36 lande. Et af dem ligger i København og leverer indhold til blandt andet DR.
Sidste år var vi fem medarbejdere, nu er vi 40 i København, og vi vil fortsætte med at vokse. Vi skal for eksempel have en nyhedsredaktør, der kun beskæftiger sig med Danmark,« sagde Ian Moore.
Coca Cola og DR2
Pengene kommer for eksempel fra kampagner og betalt indhold lavet i samarbejde med blandt andre Coca Cola, Heineken og Samsung.
»Det er en stor del af vores forretning,« sagde Christian Noer.
Betalt indhold og nyhedsjournalstik er dog adskilt, understregede Ian Moore.
Vice sælger i stigende grad også egenproduceret indhold til etablerede medier som blandt andre dokumentaren 'Rise of the British Jihadist' lavet af Nagieb Khaja. Den er solgt til DR og en række andre etablerede tv-stationer.
»De første år handlede Vice om sex, drugs and rock'n’roll. Men siden er det gået op for os, at unge også er interesseret i, hvad der sker rundt om i verden. Når DR2 viser vores indhold, er det, fordi de vil have fat i det publikum, som vi rammer,« forklarede Christian Noer.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.