search

Vice Magazine, nu på dansk

Det tidligere punk-magasin udkommer for første gang på dansk. ”At magasinet udkom på engelsk, strittede i forhold til alle vores andre udgivelser,” siger Isabella Hindkjær, chefredaktør for VICE i Norden

Vice Magazine er i dag for første gang udkommet på dansk.

”Alle vores andre udgivelser er på dansk, så det er helt naturligt, at det gode, gamle printmagasin også er det,” siger Isabella Hindkjær, chefredaktør for VICE i Norden.

Vice startede som et gratis ungdomsmagasin i Montreal for over 20 år siden. Siden begyndte Vice at lave events, indhold på nettet, web-tv, pr-kampagner og korte dokumentarfilm.

Siden 2005 har Vice udgivet VICE Magazine i Danmark, men indtil nu har indholdet altid været på engelsk.

”De sidste tre år har sproget på alle vores andre platforme været dansk. Så at magasinet udkom på engelsk, strittede lidt i forhold til alle vores andre udgivelser,” siger Isabella Hindkjær.

Oversætter internationale artikler

I begyndelsen var Vice Magazine i Danmark den amerikanske udgave. Siden blev magasinet tilpasset det skandinaviske marked med artikler om lokale emner – dog stadig på engelsk. Emnerne har ofte været kontroversielle, som da Journalistens daværende praktikant var i praktik på Vice, hvor hun endte bagbundet i en kælder i Valby

De udenlandske artikler forsvinder ikke med omlægningen.

”Magasinet vil stadig indeholde et par af de bedste artikler fra den amerikanske udgave, nu vil de internationale artikler bare være oversat,” siger Isabella Hindkjær.

Magasin er udstillingsvindue

Tidligere var planen, at Vice Magazine skulle udkomme i Danmark 8-10 gange om året. Med lanceringen af den danske udgave falder udgivelsesraten til to årlige udgivelser.

”Tiden er løbet fra at udgive månedlige printudgivelser,” siger Isabella Hindkjær.

I stedet skal printmagasinet supplere de digitale udgivelser fra Vice.

”Printmagasinet er et udstillingsvindue for vores andre produkter. Magasinet skal vise, hvad vi kan,” siger Hindkjær.

Chefredaktøren nævner som et eksempel, at det er en anden oplevelse at se en flot fotoserie på print end på et mobilt device.

Først indhold, så form

Selv om denne artikel handler om en udvikling af produkt på print, ser Isabella Hindkjær ikke print og digitalt adskilt:

”For nogle medier handler det om platform, platform, platform, når de laver deres content. Vi ser altid først på indholdet, og så tilpasser vi platformen til det.”

Redaktionen på Vice tæller 15 redaktionelle medarbejdere. Her er ingen 100 procent dedikeret til enten print eller digital, fortæller hun:

”Magasinet er et fælles projekt, som vi alle er inde over. Magasinet er vigtigt, men vores digitale produkter – Vice.com, Noisey, Munchies og Broadly – fylder stadig mest,” siger Isabella Hindkjær.

 

 

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen