Valgkamp

Viaplay fastholder: LA’s tv-reklame er lovlig, og alle partier har fået tilbuddet

Eksperter har i løbet af dagen vurderet, at Liberal Alliances reklame på TV3+ ikke kan have overholdt radio- og fjernsynsloven

Tv-udbyderen Viaplay, der står bag TV3+, ændrer ikke sin vurdering af, hvorvidt det var lovligt at sende danmarkshistoriens første politiske tv-reklame under en valgkamp.

Det oplyser Roberta Alenius, Viaplay Group Head of Corporate Communications, i et skriftligt svar til Journalisten, efter at eksperter har sået tvivl om reklamens lovlighed.

”Vi har fra vores side udstukket meget strikse retningslinjer, hvad angår proportionalitet, ansvarlighed og troværdighed. Og vi har tilbudt alle partier de samme muligheder.”

”Da vi er registreret i Sverige, hvor politisk reklame er tilladt, og derfor agerer ud fra afsenderlandsprincippet, så har vi også lovmæssigt denne mulighed,” står der i svaret.

Svaret kommer, efter at Liberal Alliance onsdag aften – valgkampens første aften – havde en tv-reklame på TV3+.

Uenighed om princip

Ifølge partileder Alex Vanopslagh var det på trods af radio- og fjernsynslovens forbud om politiske reklamer på flow-tv under valgkamp lovligt, fordi TV3+ har base i Sverige. Det er det såkaldte afsenderlandsprincip.

Men netop det princip har to juridiske eksperter i dag anfægtet og sagt ikke gør sig gældende, når det handler om at sende politiske reklamer.

Den fortolkning er Viaplay dog uenig i, lyder det i det skriftlige svar.

”Der er fire undtagelser for det princip, og ingen af dem omhandler politisk reklame, ligesom der heller ikke ligger nogen afgørelser fra Radio- og tv-nævnet, der afskriver os denne mulighed under afsenderlandsprincippet,” står der i svaret.

Ser det som supplement

Viaplay oplyser endvidere, at beslutningen om at tilbyde politisk reklame på kanalerne skal ses som et supplement til de mange andre platforme i Danmark, hvor den slags annoncering er tilladt. Ifølge Viaplay har interessen været stor.

”Medielandskabet har ændret sig hastigt over de senere år, og mange vælgere er allerede blevet mødt med politiske reklamer i andre audiovisuelle medier, for eksempel streaming-platforme, YouTube, osv. Vi er selvfølgelig bevidste om, at dette er første gang, at det er sket på tv, så vi var også forberedte på den mulige debat, som vi hilser velkommen,” står der i svaret.

Liberal Alliances kampagnechef, Mads Korsholm, har tidligere i dag oplyst til Journalisten, at beslutningen om at sende tv-reklamen blev taget efter grundige overvejelser. Han fortæller, at Liberal Alliance har haft udfordret Viaplay grundigt på, hvorvidt det var lovligt, og indtil andet bliver afgjort, holder man fast i den vurdering.

0 Kommentarer