search

Vi vil have fuld åbenhed nu!

I torsdags kunne man på Mediawatch læse en historie om de danske netmedier, der er meget uenige om hvor meget data de skal dele med annoncørerne og mediabureuerne i det nye trafikmålingssystem og planlægningsværktøj Gemius.

I torsdags kunne man på Mediawatch læse en historie om de danske netmedier, der er meget uenige om hvor meget data de skal dele med annoncørerne og mediabureuerne i det nye trafikmålingssystem og planlægningsværktøj Gemius.

(Læs artikel her). Enkelte danske medier har taget teten og har åbnet helt op for deres trafiktal og andre sidder stadig og vogter over dem…og ingen af de undskyldninger de mener berettiger deres lukkethed er noget vi kan bruge til noget.

Jeg er enig i at man kan komme langt med dialog og at vi som mediabureau får noget ud af at snakke med medierne engang imellem…og sådan er virkeligheden jo også…vi snakker dagligt ifm. tilbudsindhentning og vi snakker mere formelt nogle gange om året når vi holder opdateringsmøder med medierne. Vi planlægger jo heller ikke bare med hovedet under armen og med fuld tro på tallene fra Gemius, for der er ganske rigtigt også et stort kvalitativt element (herunder sådan noget som tryghed, leveringssikkerhed, journalistisk stil og tone osv osv), som Gemius ikke kan tage højde for. Hvis vi ikke tog højde for disse aspekter ville vi lynhurtigt ikke have en berettigelse.

Jeg køber derfor på ingen måde Annemarie fra Berlingskes forklaring med at de vil undgå at vi som bureauer kun kigger på tørre tal, og at det er fordi Gemius ikke tager højde for lagerbeholdningen, specielle annonceformer osv. at de ikke åbner op. Begrænsninger i lagerbeholdningen får vi oplyst når vi forespørger på et tilbud, og så kan det da godt være der er er udsolgt. Tough luck. Men hvis vi ikke har tallene på undersiderne til at starte med, så har vi svært ved at tage dem med i betragtning og finder så aldrig ud af om der ledig plads eller ej. Om man kan køre et særligt format som overlay ved vi godt. Og om der så lige én dag er mere trafik end en anden…who cares, det kan vi alligevel ikke reagere på…og over tid er tallene tilnærmelsesvist ens når vi tager højde for generel vækst osv.

Derudover er der også et tidsaspekt og effektiviseringselement, som Gemius jo netop er med til at afhjælpe. Med over 500 kommercielle websites i Danmark er det fysisk umuligt at ringe rundt til alle hver gang og forespørge på dækning en målgruppe, samle alle input i et Excel-ark og så planlægge på baggrund af det. Hos medierne må de også være rart ikke at blive kimet ned i tide og utide af en stresset media planner der bare skal bruge en kørsel på den og den målgrupper lige nu!

Næh så er det da rart at høre Lars Bernt og TV 2 melde klart ud at det stadig drejer sig om at man ikke vil afgive viden til konkurrenterne. Og den forklaring har vi på bureauerne hørt igen og igen de sidste mange år. Igen synes jeg bare ikke forklaringen holder. Hvorfor skal det være anderledes end f.eks. TV eller print? Tænk hvis TV 2 ikke ville oplyse om seertal på et program når de forsøger at sælge en reklameblok? Ja, hvis det er en succes, så kopierer en af de andre stationer formatet, men sådan er spillet. Ja, der er kortere reaktionstid på nettet, men det kræver stadig en væsentlig investering at kaste sig ud i et nyt indholdsområde…og er der én ting vi har set på nettet de sidste par år, så er det at brugerne lynhurtigt fravælger de dårlige kopier og løsninger. Så hvis man har en success…så er det ikke noget der bare sådan lige kopieres. Så den holder ikke!

Medier, kom ind i kampen og kom ind i 2008. Vi vil have fuld åbenhed nu!

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen