search

»Vi skal både have blæreeffekt og høj nytteværdi«

Mandag Morgen dropper ugebrevet på papir, men lancerer samtidig et trykt månedsmagasin. »Vi skal både have blæreeffekt med månedsmagasinet og høj nytteværdi med dagsaktuelle analyser,« siger ansv. chefredaktør Bjarke Møller til Journalisten.dk.

Mandag Morgen dropper ugebrevet på papir, men lancerer samtidig et trykt månedsmagasin. »Vi skal både have blæreeffekt med månedsmagasinet og høj nytteværdi med dagsaktuelle analyser,« siger ansv. chefredaktør Bjarke Møller til Journalisten.dk.

Ugebrevet Mandag Morgen vil fra august kun udkomme digitalt. Det betyder, at ugebrevet i stedet lander i abonnenternes indbakker som en pdf-fil. Men Mandag Morgen dropper ikke papiret helt. Et nyt månedsmagasin vil udkomme 12 gange årligt og rumme 100 sider.

Mandag Morgens erklærede mission er at gøre risici til muligheder for samfundets beslutningstagere, når de selv skal sige det. Men ugebrevets vidensstof og analyser skal være tættere på den aktuelle dagsorden.

Derfor er en af pointerne i at droppe papir og gå online, at læserne skal have analyser hver dag på nettet, forklarer ansv. chefredaktør Bjarke Møller til Journalisten.dk.

»Vi skal hurtigere hjælpe vores kunder fra en risiko til en mulighed, og det kræver, at vi bruger internettet. Så kan det ikke nytte noget at sidde med ugeproduktioner på print. Vi skal blive bedre til at lave dagsaktuelle opdateringer til vores kunder, som ikke nødvendigvis har været gennem tænketanken,« siger han.

Bjarke Møller regner med, at Mandag Morgen ved årets udgang vil tjene flere penge på webforretningen end på print.

Baggrunden for de nye tiltag er blandt andet en brugerundersøgelse, som Mandag Morgen foretog i forsommeren, forklarer Bjarke Møller. Her viste det sig, at langt størstedelen af kunderne foretrækker at læse ugebrevet på computeren.

Men Mandag Morgen skal stadig kunne tænke »slow« og levere dybdegående analyser. Derfor lancerer de samtidig det nye trykte månedsmagasin. Her skal Mandag Morgen fortsætte med at foreslå løsningsmodeller og scenarier, der bygger på tidskrævende arbejde i tænketanken – og som har fået en journalistisk behandling og er pakket flot ind.

»I gamle dage var vi kendt for at have en hæfteklamme i hjørnet af nyhedsbrevet. Men vi er blevet mere designbevidste og skal stadig levere noget, man kan sidde med i sofaen og have liggende på skrivebordet. Vi skal både have blæreeffekt med månedsmagasinet og høj nytteværdi med dagsaktuelle analyser,« siger han.

Mandag Morgen har i løbet af 2011 oplevet, at ugebrevet i stigende grad blev solgt som webadgang for institutioner.

»Selvom vi siden 2009 er udkommet i farver, viste vores seneste brugerundersøgelse, at mange stadig tror, at vi udkommer i sort-hvid, fordi mange institutioner har fotokopieret den version, de modtog. Nu udgør vores aftaler om kollektiv netadgang en tredjedel af vores omsætning« siger Bjarke Møller

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen