Vi skabte et monster!

ANMELDELSE. ”Facebook og de andre giganter arbejder benhårdt på at blive så rige og magtfulde som overhovedet muligt, og det lykkes kun så længe, vi alle sammen baner vejen for dem.” Jakob Albrecht anmelder 'Verden fra forstanden'
08.10.2018 · 13:18

Af: Jakob Albrecht

Bog: Verden fra forstanden. Den eksistentielle trussel fra techgiganterne

Forfatter: Franklin Foer

Udgiver: Jyllands-Postens Forlag (298 sider, 300 kroner)

Anmelder: Jakob Albrecht, seniorreporter, Journalisten

Man lider af sortsyn, hvis man ikke kan glæde sig over Google, Apple, Facebook og Amazons enorme bidrag til en mere oplyst, forbundet og bekvem verden. Men man skal også være blåøjet for ikke at kunne se problemerne, som techgiganterne har skabt. 

Techgiganterne har sat tydelige aftryk på mange DJ-medlemmers arbejdsliv. Det er blevet lettere at finde og dele oplysninger. Men giganterne har også kostet medlemmer levebrødet, fordi især Google og Facebook er løbet med milliarder af annoncekroner.

Den amerikanske journalist Franklin Foer udgav debatbogen ’Verden fra forstanden’ sidste år, men den kommer først nu på dansk. Så Facebooks Cambridge Analytica-skandalen er ikke omtalt. 

Alligevel er der nu nok at bekymre sig om, hvis man spørger Franklin Foer.

I dag nærmer flere af techgiganterne sig monopolstatus på hvert deres felt. Det giver dem en enorm magt.

Som Googles administrerende direktør Eric Schmidt sagde i 2010: ”Vi ved, hvor du er. Vi ved, hvor du har været. Og vi ved mere eller mindre, hvad du tænker på.”

Hvem har adgang til de data? Hvem bliver de delt med? Kan de hackes?

I den digitale tidsalders opstart var den ædle mission at forbinde og oplyse. ”Information wants to be free,” lød det dengang.

I dag overgår GAFAs indtjening enhver fatteevne, og ingen gør sig forestillinger om, at de kan vippes af pinden. Den hedeste drøm for en start up er at blive opkøbt af en techgigant. Det gælder efterhånden også medier. Tænk bare Washington Post, der blev opkøbt af Amazons Jeff Bezos. 

Franklin Foer drømmer om, at forbrugerne slutter op om en modkultur – på samme måde som masseproducerede fødevarer i stigende grad har fået konkurrence fra sundere alternativer. I dag sælger McDonalds for eksempel salat med kylling og hummus. Det ville have været utænkeligt for få år siden.

”Hvis læserne var med til at skabe forudsætningerne for monopolistisk dominans, må de også have evnerne til at vende udviklingen,” skriver Franklin Foer.

Franklin Foers bog er velfunderet og tankevækkende. Han har dog en tendens til at tillægge techvirksomhederne mere skumle motiver, end der er dokumentation for. For eksempel tvivler jeg på, at Facebook ser det som en mission at ”indsamle data om brugerne og bruge dem som forsøgsdyr i deres adfærdseksperimenter”. 

Sandheden er, at Facebook og de andre giganter arbejder benhårdt på at blive så rige og magtfulde som overhovedet muligt, og det lykkes kun så længe, vi alle sammen baner vejen for dem. 

 

Kommentar

CAPTCHA
Dette er en test for at sikre at du ikke er en robot der blot spammer kommentarsporet.

Seneste jobopslag

CRM konsulent i Børnecancerfonden - bliv en styrke for børnene

Børnecancerfonden
Ansøgningsfrist: 08.05

SoMe-redaktør til Vi Unge

Aller Media
Ansøgningsfrist: 25.04

Udviklingsorienteret redaktør til Mandag Morgen

Mandag Morgen
Ansøgningsfrist: 10.05

Nyhedsjournalist til DR Fyn

DR
Ansøgningsfrist: 22.04

DR Østjylland søger reporter

DR
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp til kommunikation

Grundejerforeningssekretariatet Ørestad
Ansøgningsfrist: 25.04

KVINFO søger presse- og kommunikationsansvarlig

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 23.04

Nyhedsvært til DR Nordjylland

DR
Ansøgningsfrist: 25.04

Chef til B&U

DR
Ansøgningsfrist: 29.04

Chefkonsulent og teamleder for seks kommunikationsrådgivere

Region Syddanmark
Ansøgningsfrist: 05.05

Kommunikatør i Greenpeace

Greenpeace Norden
Ansøgningsfrist: 25.04

Er du en skarp kommunikator med bundlinjefokus?

Mødrehjælpen
Ansøgningsfrist: 23.04

Pressekonsulent til Rigshospitalet

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 23.04

Udlandsreporter til Kristeligt Dagblad

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp med flair for kommunikation

Ankestyrelsen
Ansøgningsfrist: 22.04

JOURNALIST TIL UGEAVISEN MIDTSYD

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 06.05

Forlagschef til Informations Forlag

Information A/S
Ansøgningsfrist: 22.04

Redaktionschef Printcentralen

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 22.04

Vil du svømme med på nyt succesmedie om vand?

Ingeniøren
Ansøgningsfrist: 23.04