Vi skabte et monster!

ANMELDELSE. ”Facebook og de andre giganter arbejder benhårdt på at blive så rige og magtfulde som overhovedet muligt, og det lykkes kun så længe, vi alle sammen baner vejen for dem.” Jakob Albrecht anmelder 'Verden fra forstanden'
08.10.2018 · 13:18

Af: Jakob Albrecht

Bog: Verden fra forstanden. Den eksistentielle trussel fra techgiganterne

Forfatter: Franklin Foer

Udgiver: Jyllands-Postens Forlag (298 sider, 300 kroner)

Anmelder: Jakob Albrecht, seniorreporter, Journalisten

Man lider af sortsyn, hvis man ikke kan glæde sig over Google, Apple, Facebook og Amazons enorme bidrag til en mere oplyst, forbundet og bekvem verden. Men man skal også være blåøjet for ikke at kunne se problemerne, som techgiganterne har skabt. 

Techgiganterne har sat tydelige aftryk på mange DJ-medlemmers arbejdsliv. Det er blevet lettere at finde og dele oplysninger. Men giganterne har også kostet medlemmer levebrødet, fordi især Google og Facebook er løbet med milliarder af annoncekroner.

Den amerikanske journalist Franklin Foer udgav debatbogen ’Verden fra forstanden’ sidste år, men den kommer først nu på dansk. Så Facebooks Cambridge Analytica-skandalen er ikke omtalt. 

Alligevel er der nu nok at bekymre sig om, hvis man spørger Franklin Foer.

I dag nærmer flere af techgiganterne sig monopolstatus på hvert deres felt. Det giver dem en enorm magt.

Som Googles administrerende direktør Eric Schmidt sagde i 2010: ”Vi ved, hvor du er. Vi ved, hvor du har været. Og vi ved mere eller mindre, hvad du tænker på.”

Hvem har adgang til de data? Hvem bliver de delt med? Kan de hackes?

I den digitale tidsalders opstart var den ædle mission at forbinde og oplyse. ”Information wants to be free,” lød det dengang.

I dag overgår GAFAs indtjening enhver fatteevne, og ingen gør sig forestillinger om, at de kan vippes af pinden. Den hedeste drøm for en start up er at blive opkøbt af en techgigant. Det gælder efterhånden også medier. Tænk bare Washington Post, der blev opkøbt af Amazons Jeff Bezos. 

Franklin Foer drømmer om, at forbrugerne slutter op om en modkultur – på samme måde som masseproducerede fødevarer i stigende grad har fået konkurrence fra sundere alternativer. I dag sælger McDonalds for eksempel salat med kylling og hummus. Det ville have været utænkeligt for få år siden.

”Hvis læserne var med til at skabe forudsætningerne for monopolistisk dominans, må de også have evnerne til at vende udviklingen,” skriver Franklin Foer.

Franklin Foers bog er velfunderet og tankevækkende. Han har dog en tendens til at tillægge techvirksomhederne mere skumle motiver, end der er dokumentation for. For eksempel tvivler jeg på, at Facebook ser det som en mission at ”indsamle data om brugerne og bruge dem som forsøgsdyr i deres adfærdseksperimenter”. 

Sandheden er, at Facebook og de andre giganter arbejder benhårdt på at blive så rige og magtfulde som overhovedet muligt, og det lykkes kun så længe, vi alle sammen baner vejen for dem. 

 

Kommentar

CAPTCHA
Dette er en test for at sikre at du ikke er en robot der blot spammer kommentarsporet.

Seneste jobopslag

JA, DU SKAL ARBEJDE HÅRDT HER!

TV 2
Ansøgningsfrist: 10.03

Digital avisredaktion søger to barselsvikarer

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 18.03

Pressemedarbejder

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 25.02

Pressechef til pædagogernes fagforening

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 08.03

Er du DR’s nye digitale madjournalist?

DR
Ansøgningsfrist: 24.02

Kommunikationschef

Økologisk Landsforening
Ansøgningsfrist: 06.03

Kommunikationschef

VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Ansøgningsfrist: 04.03

Adjunkt til Kommunikationsuddannelsen på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 01.03

Pressechef med blik for et af Danmarks vigtigste erhverv

Landbrugsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 03.03

Kommunikationsmedarbejder

Diabetesforeningen
Ansøgningsfrist: 22.02

Redaktør til Roskilde Festivals mediehus

Roskilde Festival
Ansøgningsfrist: 03.03

Kommunikationsmedarbejder til Bibliotekerne

Hillerød Kommune
Ansøgningsfrist: 20.02

Webredaktør (Barselsvikar) til Kommunikation på Københavns Universitet

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 04.03

Kommunikationsmedarbejder

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 20.02

Skrivende redaktør til nyt magasin

Efterskoleforeningen
Ansøgningsfrist: 24.02

Marketing- og kommunikationsmedarbejder

Naturhistorisk Museum Aarhus
Ansøgningsfrist: 22.02