»Vi laver en avis, folk bare vil have i hænderne.«

I Middelfart møder cirka 800 mennesker personligt op for at hente den lokale ugeavis, før buddet bringer den ud. »Vinklen er happy news, og kan du ikke se dig selv i avisen, skal du meget gerne kunne se din nabo,« forklarer lokalredaktør Bjarne Jacobsen

Fra sit vindue på redaktionen for Fyens Stiftstidende i Middelfart ser lokalredaktør Bjarne Jacobsen med tilfredshed ned på gaden hver onsdag morgen.

Her står to standere, hvor den lokale ugeavis, Melfar Posten, bliver lagt ud, inden buddene husstandsomdeler aviserne om eftermiddagen.

»Det er fedt at sidde på mit kontor og se, hvordan der er liv og glade dage og trafikkaos, når folk kommer og hiver aviserne ud af standerne,« siger Bjarne Jacobsen.

800 borgere henter nemlig Melfar Posten personligt ved redaktionen, inden den omdeles. Det må være rekord, mener redaktøren:

»Jeg kender ikke til andre aviser, der bliver hentet i så stor stil. Vi laver en avis, folk bare vil have i hænderne.«

Happy News

Opskriften på ugeavisen er omkring ti år gammel og handlede i udgangspunktet om, at Melfar Posten indholdsmæssigt skulle adskilles mest muligt fra Fyens Stiftstidendes artikler om Middelfart.

Det betyder, at ugeavisen er renset for konfliktstof, hvad enten det er politik eller politirapporter.

»Vinklen er happy news, og kan du ikke se dig selv i den, skal du meget gerne kunne se din nabo. Vores ambition er ikke at gøre folk klogere på, hvordan samfundet er skruet sammen, men på hvad der sker i Middelfart og omegn. Det er den glade bylivsavis,« forklarer Bjarne Jacobsen.

Sidste år bragte Melfar Posten for eksempel en serie med portrætter af 52 borgere, én hver uge hele året, ledsaget af 80 linjer om borgeren. En lokal portrætfotograf havde taget billederne, der til sidst blev udstillet i Middelfarts kulturhus.

Netop nu står en helside blank. Her kan børn i området tegne deres drømmepåskeæg. Vinderen får sit æg lavet i virkeligheden af den lokale konditor.

Ingen magt til annoncører

Det borgernære fokus betyder, at Melfar Posten redigeres på lige fod med siderne til Fyens Stiftstidende. De to aviser behandles på samme redaktionsmøde og med samme omhu af redaktionens seks journalister og ene praktikant.

»Vi gør en dyd ud af at tale om, at det er lige så godt at skrive til Melfar som til Fyens. Og journalisterne kan jo se, at de bliver læst i ugeavisen,« siger Bjarne Jacobsen.

Af samme grund har annoncørerne ingen magt over indholdet i den vestfynske by:

»Vi har eksempler på annoncører, der vil have omtale for at annoncere. Der siger vi nej, og vi har en salgsafdeling, der er helt på linje med os. Vi skriver kun om det, der er relevant,« siger Bjarne Jacobsen.  

0 Kommentarer