Mike Blake/Reuters/Ritzau Scanpix
Sager om skjult reklame og influenceres egne børn, der bliver brugt i forbindelse med kampagner.
Det er nogle af de ting, der får regeringen til at undersøge, om reglerne for influencere i Danmark skal strammes. Det oplyser erhverhvsminister Morten Bødskov (S) til Politiken.
”Netop derfor har jeg igangsat en undersøgelse af de tiltag, man har taget i Frankrig. Og hvis der er behov for, at vi kigger lovgivningen efter i sømmene, så er regeringen ikke bleg for at stramme reglerne,” siger Morten Bødskov i et skriftligt svar til Politiken.
I Frankrig er der blevet fremsat et nyt lovforslag, der vil indføre hårdere straffe for skjult reklame, og børn under 16 år må ikke optræde i deres forældres reklameopslag. Flere partier, herunder SF, Enhedslisten og Alternativet, ser gerne en stramning, idet ”vi halter håbløst bagefter, når det gælder børn og unges sikkerhed på nettet”, siger SF’s medieordfører, Charlotte Broman Mølbæk, til Politiken.