Vi efterlyste artikler med clickbait – se hvor stort problemet er

I sidste uge bad Journalisten læserne om at komme med eksempler på clickbait i ”seriøse” medier som DR, Politiken, Altinget og Nordjyske. Nu er svarene på efterlysningen kommet. Kun to læsere har skrevet, og ingen af artiklerne er clickbait
  • Illustration: Journalisten
    Problemet med clickbait på de "seriøse" netmedier er åbenbart minimalt. Journalistens efterlysning af clickbait-rubrikker fik kun to læsere til at komme med forslag
16.01.2019 · 10:11

Alle kan ånde lettede op. Fredag efterlyste Journalisten eksempler på clickbait i nogle af de ”pæne” medier. Anledningen var en rapport fra Reuters Institute for the Study of Journalism.

Her hævdede 200 internationale mediechefer, at clickbait var på retur, fordi abonnementsbetaling er blevet mere udbredt. Det mindsker behovet for at tiltrække læserne med lokkende rubrikker.

Fredag bad vi læserne om at sende de bedste eksempler på clickbait i ”pæne” medier som DR, Politiken, Altinget eller Nordjyske, der ikke henter de fleste indtægter fra annoncer.

Bidrag fra Ekstra Bladet og B.T. talte med andre ord ikke med i efterlysningen.

Ukendt landsholdslegende

Journalistens definition på clickbait er, at det er lokkende overskrifter, som lover mere, end de holder. Derfor bliver man skuffet, når man klikker på overskriften og læser artiklen.

Det kan for eksempel være, når en ”landsholdslegende” viser sig at være en temmelig ukendt australsk midtbanespiller

Vi skulle have læsernes bedst bud senest tirsdag.

Og ja, alle kan ånde lettede op. Problemet er minimalt. Der kom to forslag.

En læser skrev i kommentarfeltet på Journalisten, og en anden læser sendte en mail.

 

1. Jeg kan takke en lille japansk kvinde for, at jeg har mine favorittrusser på i dag

Artiklen fra Jyllands-Posten handler om Netflix-serien ”Tidying Up”, hvor en japansk kvinde giver seerne inspiration til at rydde op i deres hjem.

Er det clickbait?

Journalisten har nærlæst artikIen, hvor Jyllands-Postens journalist fortæller, at hun er begyndt at rydde mere op, efter hun har set serien. For eksempel lægger hun sit tøj pænt på plads i tøjskufferne, så hun fx lettere finder sine underbukser om morgenen. Journalistens clickbait-jury mener, at overskriften er catchy, men det er ikke clickbait, fordi vi ikke føler os skuffede.

2. Skandaleramt skole gav kostbare fade i julegave til medarbejdere

Historien handler om, at medarbejdere på den kriseramte skole VUC Syd fik kostbare, keramiske fade i julegave. De flere år gamle keramiske fade til en værdi af knap 200.000 kroner stod alligevel ubrugte i kælderen, forklarede ledelsen.

Er det clickbait?

Journalisten har nærlæst artiklen og kan konstatere, at DR tilbageholder informationen om, hvilken ”skandaleramt skole”, det handler om.

Den information giver Jyske Vestkysten i overskriften på den oprindelige historie, som DR citerer fra. Jyske Vestkysten skriver nemlig: ”VUC Syd gav ansatte fade for 200.000 kroner fra skolens kælder”

Bliver læserne skuffede efter at have læst artiklen? Nok ikke. Er det relevant at skrive "skandaleramt skole" i overskriften? Ja, for det henviser til tidligere kritik af skole. Er det  clickbait? Nej.

Kommentar

16/01/2019 - 13:38

Anders Wiese Hooge

Ahhhh, Tim Cahill er nu en gang en ret kendt fyr, der har haft en solid karriere og folk, der ved noget om foldbold, vil nikke anerkendende, når han omtales som legende.
At overskriften så stadig er clickbait er en anden snak

Seneste jobopslag

CRM konsulent i Børnecancerfonden - bliv en styrke for børnene

Børnecancerfonden
Ansøgningsfrist: 08.05

SoMe-redaktør til Vi Unge

Aller Media
Ansøgningsfrist: 25.04

Udviklingsorienteret redaktør til Mandag Morgen

Mandag Morgen
Ansøgningsfrist: 10.05

Nyhedsjournalist til DR Fyn

DR
Ansøgningsfrist: 22.04

DR Østjylland søger reporter

DR
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp til kommunikation

Grundejerforeningssekretariatet Ørestad
Ansøgningsfrist: 25.04

KVINFO søger presse- og kommunikationsansvarlig

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 23.04

Nyhedsvært til DR Nordjylland

DR
Ansøgningsfrist: 25.04

Chef til B&U

DR
Ansøgningsfrist: 29.04

Chefkonsulent og teamleder for seks kommunikationsrådgivere

Region Syddanmark
Ansøgningsfrist: 05.05

Kommunikatør i Greenpeace

Greenpeace Norden
Ansøgningsfrist: 25.04

Er du en skarp kommunikator med bundlinjefokus?

Mødrehjælpen
Ansøgningsfrist: 23.04

Pressekonsulent til Rigshospitalet

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 23.04

Udlandsreporter til Kristeligt Dagblad

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp med flair for kommunikation

Ankestyrelsen
Ansøgningsfrist: 22.04

JOURNALIST TIL UGEAVISEN MIDTSYD

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 06.05

Forlagschef til Informations Forlag

Information A/S
Ansøgningsfrist: 22.04

Redaktionschef Printcentralen

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 22.04

Vil du svømme med på nyt succesmedie om vand?

Ingeniøren
Ansøgningsfrist: 23.04