Verden er visuel

ANMELDELSE. ”Den massive baggrundsviden og de imponerende gengivelser gør denne bog til en fryd for både øjet og forstanden,” skriver Lars Pryds, som anmelder 'Visual Journalism'
28.02.2018 · 15:23

Af: Lars Pryds


Bog: Visual Journalism
Forfatter/medredaktør: Javier Errea
Forlag: Gestalten Verlag, Berlin (288 sider, cirka 372 kroner)

Anmelder: Lars Pryds, grafisk designer MD


Infografik – er det ikke noget med kæmpestore gengivelser af, hvordan rumraketter og ubåde ser ud indvendig? Eller landkort, der viser, hvordan forskellige befolkningsgrupper har stemt til præsidentvalget? Jo, men det er også rigtig meget andet, hvilket ses i den smukke og forstandige bog ’Visual Journalism’. Bogens hovedforfatter og medredaktør Javier Errea stiller det samme spørgsmål og svarer, at alle visuelle fortællinger er omfattet – når blot de er nøjagtigt dét: Visuelt fortællende.

I et velskrevet forord introduceres bogens præmis: Infografikkens uløselige symbiose med journalistikken. Errea giver også et kort rids af fagets historie fra 1700-tallets sort-hvide kort til nutidens komplicerede datavisualiseringer og små effektive grafikker skabt i Twitter-format. 

Indholdet falder i tre kategorier: Et antal essays under fællesbetegnelsen “Insight”, skrevet af garvede professionelle som Alberto Cairo, Steve Duenes og Javier Zarracina; portrætinterviews med unge “Talents” og etablerede “Masters”, skrevet med vid, respekt og nysgerrighed – man kommer tæt på, personligt og fagligt. Endelig gengives eksempler på fortrinsvis nyere visuelle løsninger, skabt til og tidligere bragt i nyhedsmedier, trykte og digitale.

Blandt eksemplerne er adskillige prisvindere, mange fra infografikkens svar på Oscar-uddelingen, den årlige Malofiej Awards. 

Med klædelig beskedenhed undlader Javier Errera at fortælle, at han selv har været primus motor bag konkurrencen i årevis – hvilket blandt andet indbragte ham en SND Lifetime Achievement Award i 2010. Med andre ord, Errea ved, hvad han skriver om. 

Bogens øvrige tekster er også læseværdige, og vi kommer vidt omkring: Archie Tse, graphic editor på New York Times, funderer over infografikerens rolle i det journalistiske landskab; Thomas Heumann fra Frankfurter Allgemeine Zeitung diskuterer faren for, at infografikken mister sin høje troværdighed i en tid, hvor fake news truer journalistikken generelt, mens Kat Downs, Washington Post, betoner vigtigheden af at skabe emotionelle fortællinger – “hvis vi kan vinde læsernes hjerter, kan vi gøre dem klogere”.

Den massive baggrundsviden og de imponerende gengivelser gør denne bog til en fryd for både øjet og forstanden. Den har høj inspirationsværdi, ikke blot for grafikere og journalister, men også for redaktører, der gerne må få øjnene endnu mere op for den visuelle fortællings unikke muligheder. Dermed handler denne bog også om fremtiden – med stor respekt for de 300 år, der gik forud. 
 

Kommentar

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Seneste jobopslag

Pressechef til DMI

DMI
Ansøgningsfrist: 05.10

Rektor til Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 30.09

Kommunikationsmedarbejder til sociale medier og presse

Odense ZOO
Ansøgningsfrist: 07.10

Studentermedhjælper

LIF - Lægemiddelindustriforeningen
Ansøgningsfrist: 01.10

FOA søger digital kommunikationskonsulent

FOA
Ansøgningsfrist: 08.10

TV2 ØSTJYLLAND søger redaktør for journalistiske satsninger

TV2 Østjylland
Ansøgningsfrist: 12.10

Kommunikationskonsulent

Socialpædagogerne
Ansøgningsfrist: 07.10

Danskskrivende journalist til Slesvig

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 27.09

Forlagsredaktør

Bibelselskabet
Ansøgningsfrist: 04.10

Pressechef til Danmarks Lærerforening

Danmarks Lærerforening
Ansøgningsfrist: 01.10

Kommunikationskonsulent

Patienterstatningen
Ansøgningsfrist: 04.10

Digital Journalist til SE og HØR

Aller Media
Ansøgningsfrist: 23.09

Kommunikationsdirektør

Finans Danmark
Ansøgningsfrist: 24.09

SOME- OG CONTENT MANAGER

Roskilde Festival
Ansøgningsfrist: 30.09

Presserådgiver til Danske Regioner

Danske Regioner
Ansøgningsfrist: 24.09

Reporter til TV2 Nord

TV 2 Nord (Vi lukker annoncen ned, når vi har den rette ansøger)
Ansøgningsfrist: 28.09

Studiejob i FN Byen

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 07.10