Verden er visuel

ANMELDELSE. ”Den massive baggrundsviden og de imponerende gengivelser gør denne bog til en fryd for både øjet og forstanden,” skriver Lars Pryds, som anmelder 'Visual Journalism'
28.02.2018 · 15:23

Af: Lars Pryds


Bog: Visual Journalism
Forfatter/medredaktør: Javier Errea
Forlag: Gestalten Verlag, Berlin (288 sider, cirka 372 kroner)

Anmelder: Lars Pryds, grafisk designer MD


Infografik – er det ikke noget med kæmpestore gengivelser af, hvordan rumraketter og ubåde ser ud indvendig? Eller landkort, der viser, hvordan forskellige befolkningsgrupper har stemt til præsidentvalget? Jo, men det er også rigtig meget andet, hvilket ses i den smukke og forstandige bog ’Visual Journalism’. Bogens hovedforfatter og medredaktør Javier Errea stiller det samme spørgsmål og svarer, at alle visuelle fortællinger er omfattet – når blot de er nøjagtigt dét: Visuelt fortællende.

I et velskrevet forord introduceres bogens præmis: Infografikkens uløselige symbiose med journalistikken. Errea giver også et kort rids af fagets historie fra 1700-tallets sort-hvide kort til nutidens komplicerede datavisualiseringer og små effektive grafikker skabt i Twitter-format. 

Indholdet falder i tre kategorier: Et antal essays under fællesbetegnelsen “Insight”, skrevet af garvede professionelle som Alberto Cairo, Steve Duenes og Javier Zarracina; portrætinterviews med unge “Talents” og etablerede “Masters”, skrevet med vid, respekt og nysgerrighed – man kommer tæt på, personligt og fagligt. Endelig gengives eksempler på fortrinsvis nyere visuelle løsninger, skabt til og tidligere bragt i nyhedsmedier, trykte og digitale.

Blandt eksemplerne er adskillige prisvindere, mange fra infografikkens svar på Oscar-uddelingen, den årlige Malofiej Awards. 

Med klædelig beskedenhed undlader Javier Errera at fortælle, at han selv har været primus motor bag konkurrencen i årevis – hvilket blandt andet indbragte ham en SND Lifetime Achievement Award i 2010. Med andre ord, Errea ved, hvad han skriver om. 

Bogens øvrige tekster er også læseværdige, og vi kommer vidt omkring: Archie Tse, graphic editor på New York Times, funderer over infografikerens rolle i det journalistiske landskab; Thomas Heumann fra Frankfurter Allgemeine Zeitung diskuterer faren for, at infografikken mister sin høje troværdighed i en tid, hvor fake news truer journalistikken generelt, mens Kat Downs, Washington Post, betoner vigtigheden af at skabe emotionelle fortællinger – “hvis vi kan vinde læsernes hjerter, kan vi gøre dem klogere”.

Den massive baggrundsviden og de imponerende gengivelser gør denne bog til en fryd for både øjet og forstanden. Den har høj inspirationsværdi, ikke blot for grafikere og journalister, men også for redaktører, der gerne må få øjnene endnu mere op for den visuelle fortællings unikke muligheder. Dermed handler denne bog også om fremtiden – med stor respekt for de 300 år, der gik forud. 
 

Kommentar

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Seneste nyheder

04.07.2018 · 12:52

Before you, sir

Julie Asmussen
03.07.2018 · 11:21

På rette sted til rette tid

Anonymous (ikke efterprøvet)
03.07.2018 · 10:40

Langsigtet

Julie Asmussen
02.07.2018 · 13:01

Havfruer og hæve-sænke-borde

Anonymous (ikke efterprøvet)

Seneste jobopslag

Finansreporter Finwire News

Finwire News
Ansøgningsfrist: 20.08

Kommunikationskonsulent

Bibliotekarforbundet
Ansøgningsfrist: 06.08

Information søger redaktionssekretær

Information A/S
Ansøgningsfrist: 15.08

Kommunikationschef

Fondenes Videnscenter
Ansøgningsfrist: 14.08

IHS søger marketingmedarbejder

IHS
Ansøgningsfrist: 09.08

Kommunikationskonsulent til Furesø Kommune

Furesø Kommune
Ansøgningsfrist: 12.08

Kommunikationsmedarbejder til Lederforeningen i DSR

Dansk Sygeplejeråd
Ansøgningsfrist: 21.08

Kommunikationskonsulent søges til Danske Skoleelever

Danske Skoleelever
Ansøgningsfrist: 31.07

Nyhedsvært og tv-journalist på TV 2/Bornholm

TV 2/Bornholm
Ansøgningsfrist: 15.08

Pressemedarbejder til PlanBørnefonden

PlanBørnefonden
Ansøgningsfrist: 22.08

Mellemøstkorrespondent

Folkekirkens Nødhjælp
Ansøgningsfrist: 12.08

Kommunikations- og PA-chef

Ejendomsforeningen Danmark
Ansøgningsfrist: 08.08

8 Kreative og fleksible journalister

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 23.07

Landsforeningen LEV søger kommunikationsmedarbejder

Landsforeningen LEV
Ansøgningsfrist: 15.08

Direktør for kommunikation og indsamling

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 20.07

Enhedsleder til kommunikationsenhed

Socialpædagogerne
Ansøgningsfrist: 19.08

Kommunikationsmedarbejder

Den Danske Scenekunstskole
Ansøgningsfrist: 12.08

DJ KOMMUNIKATION søger studentermedhjælper

DJ kommunikation
Ansøgningsfrist: 05.08

Radio24syv søger reporter til Aarhus

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 26.07

Kommunikationschef til Børn- og Ungeforvaltningen

Odense Kommune
Ansøgningsfrist: 05.08

Journalist

ITD
Ansøgningsfrist: 17.08

Strategisk kommunikationskonsulent til Ledelsessekretariatet

Syddjurs kommune
Ansøgningsfrist: 08.08

Mungo Park søger kommunikationschef

Mungo Park
Ansøgningsfrist: 09.08

Journalist med en skarp pen og næse for nyheder

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 07.08

Programredaktør til operaen

Det Kongelige Teater
Ansøgningsfrist: 30.07

Er du Odense Teaters nye multimediehaj?

Odense Teater
Ansøgningsfrist: 23.07

Journalist til Medicinrådet

Medicinrådet
Ansøgningsfrist: 07.08

Online chefredaktør til TV2 Nord

TV 2 Nord (Vi lukker annoncen ned, når vi har den rette ansøger)
Ansøgningsfrist: 29.07

FOA søger en art director/visuel redaktør

FOA
Ansøgningsfrist: 13.08

Pressechef til Ledernes Hovedorganisation

Ledernes Hovedorganisation
Ansøgningsfrist: 01.08