Venstre efter ballade: Facebook-kommunikationen går for stærkt

Søndag bragte Venstre en omstridt Facebook-opdatering, som partiet senere måtte pille ned efter forvirring og kritik. De politiske partier er alt for hurtige på Facebook-aftrækkeren, mener medieforsker Mark Ørsten. Venstres pressechef: ”Mark Ørsten har ret langt hen af vejen"

Søndag måtte Venstre fjerne en omstridt statusopdatering fra partiets Facebook-side. 

I opslaget havde Venstre i en digital plakat imiteret Socialdemokratiets slogan ”Velfærd først”. Men i Venstres version var ”velfærd” streget over med et rødt kryds og erstattet af ordet ”Afrika.” Så der altså stod: ”Afrika først.”

Når Venstre måtte fjerne opslaget igen, er det et udtryk for, at de politiske partier er alt for hurtige på Facebook-aftrækkeren. Det mener Mark Ørsten, der forsker i politisk kommunikation på RUC. 

"Hvis man kun tænker på at være først, så er der større risiko for at man laver en skævert," siger han. 

”Mark Ørsten har ret langt hen af vejen,” siger Jens Kloppenborg, pressechef for Venstre, og uddyber:

"Det er ikke første gang, hverken vi eller andre siger: Kunne man holde kæft med tilbagevirkende kraft, så ville man gøre det.”

"Afrika først"

Jens Kloppenborg fortæller, at opslaget var ment som en humoristisk henvisning til blandt andet denne udmelding fra S-formand Mette Frederiksen den 27. januar:

Men opdateringen blev mødt med så meget kritik og forvirring, at Venstre pillede opslaget ned søndag aften. Partiet skrev derefter i et tweet:

”Nogle gange rammer vi ved siden af. Det gjorde vi i dag. Derfor har vi taget det meget omtalte parti ned fra Facebook.”

Kritikken af opslaget gik blandt andet på, at Socialdemokraterne ikke – som grafikken antyder – har foreslået at overføre danske velfærdskroner til Afrika. 

Jens Kloppenborg siger:

”Vi kunne godt se, at timingen og formuleringen var helt i skoven. Og derfor blev den pillet af. Man skal også være stor nok til at indrømme en fejl.”

"Det handler om at være hurtigst"

Ifølge Mark Ørsten er sagen et udtryk for, at politisk kommunikation på de sociale medier er præget af en sprængfarlig kombination af tre komponenter:

Et behov for at kommunikere ekstremt kortfattet, et forsøg på at være humoristisk og et ønske om at ”være først”. 

Og dét er en kombination, man let brænder sig på.

”Det er et udtryk for, at de politiske partier prøver en masse ting af på de sociale medier. Og lige nu har de det, ligesom netaviserne havde det i deres unge dage: Det handler om at være hurtigst og komme først," siger han og tilføjer: 

"Men det gør det ikke nødvendigvis. Det handler om at tænke sig om og sige noget begavet. Hvis man kun tænker på at være først, så er der større risiko for at man laver en skævert."

Pressechef: Må ikke blive ”en maskinpistol”

Jens Kloppenborg er enig.

”Selvfølgelig skal vi passe på, at det hele ikke går hen og bliver en maskinpistol, der bare kører," siger han.

Er det her udtryk for, at den politiske kommunikation på sociale medier i almindelighed går for stærkt?

”Ja, det er det. Selvfølgelig er det dét. Det går stærkt.”

"Problemet med sociale medier er, at der er tale om meget hurtige medier. Ting bliver skrevet hurtigt og lagt op hurtigt. Og man har som oftest meget kort reaktionstid. Det er det, der gør medierne spændende og dynamiske. Men det er også det, der kan gøre det til noget forfærdeligt noget,” siger han.

Samtidig siger han dog:

”I mange tilfælde er det 'bull’s eye’. Man rammer plet, og det går fint. Men så vil man selvfølgelig også ramme ved siden af en gang imellem. Som en vis mand engang sagde: Hvis man aldrig rammer ved siden af, så er man måske for forsigtigt."

Hvad har I lært af det her? Vil I være mindre hurtige og mere velovervejede fremover?

”Ja. Timing og indholdet betyder utroligt meget,” siger Jens Kloppenborg. 

Socialdemokratiet er ikke tilfredse

Men hos Socialdemokratiet er skatteordfører Jesper Petersen ikke tilfreds med undskyldningen. Han er en af de socialdemokrater, der offentligt har kritiseret opdateringen. Til Journalisten siger han:

”Vi prøver at tage et svært emne op. Og så er det da lidt skuffende, at statsministerens partis bidrag er en kritik som denne. Hvad er det egentlig, Venstre har erkendt, da de tog den ned? At de ramte ved siden af, fordi den ikke var populær? Eller at det var en manipulerende grafik? Det siger de ikke noget om i de deres opsalg. Og jeg kunne heller ikke få svar på det, da jeg har spurgt efterfølgende på Twitter.”

Jens Kloppenborg svarer i en mail:

"Vort oplæg referer til Mette Frederiksen og Socialdemokraternes tidligere FB opslag, hvor de taler om Afrika og deres tidligere forslag om af hæve ulandsbistanden. Her mangler vi økonomisk finansiering, hvilket var hele årsagen til velfærd vs. Afrika og deres velfærd vs. skattelettelser."

0 Kommentarer