search

Venner fra helvede

  Humor og latterliggørelse bliver brugt som journalistiske arbejdsredskaber i satireprogrammet Den Halve Sandhed. Men ikke alle finder det lige morsomt. DOKUSATIRE. Jeppe Gaardboe har en ni meter lang pik. Den ligger oppe på taget af Angel Films' produktionslokaler i De Danske Filmstudier, vanskabt og ubrugelig - for stor og grotesk til lille Danmark.

Humor og latterliggørelse bliver brugt som journalistiske arbejdsredskaber i satireprogrammet Den Halve Sandhed. Men ikke alle finder det lige morsomt.

DOKUSATIRE. Jeppe Gaardboe har en ni meter lang pik. Den ligger oppe på taget af Angel Films' produktionslokaler i De Danske Filmstudier, vanskabt og ubrugelig – for stor og grotesk til lille Danmark.

Oprindelig var pikken ment som en kommentar til monarkiet. Jeppe Gaardboe fik den specialfremstillet til optagelserne af de nye afsnit af satireprogrammet Den Halve Sandhed, der i øjeblikket sendes på DR2. Den ni meter lange oppustelige gummipik skulle monteres på en lastbil og køres tværs over Amalienborg Slotsplads ind i en kusse af tilsvarende format.

Men som så mange af de idéer, der undfanges i det boblende syrebad, der er Jeppe Gaardboes hoved, var det ni meter lange lem lidt for tykt til DR, som nægtede at bringe indslaget.

Så nu står Jeppe Gaardboe på taget af De Danske Filmstudier og balancerer med en kæmpestor uhåndterlig gummipik, som han ikke har noget at bruge til.

Den er for tung til, at han kan løfte den alene. Men heldigvis er hans medtilrettelægger og partner in crime René Fredensborg netop kommet racende ind ad indkørslen til filmstudierne i en bil fuld af bajere og børn. Sammen lykkes det dem at præstere en halv rejsning til ære for Journalistens fotograf.

Den Halve Sandhed mente ellers, at happeningen på Amalienborg Slotsplads var fuldt ud i overensstemmelse med DRs medieetiske retningslinjer. Her står der om satire, at »det er afgørende, at satiren spejler, forstørrer eller tager afsæt i et fænomen, en handling eller en holdning, som allerede eksisterer.«

Indslaget, som skulle have heddet »Kongens rejsning«, tog afsæt i den eksisterende tronfølgelov, og med en forstørret kopi af de kongeliges kønsorganer ville Den Halve Sandhed spejle et fænomen i den danske grundlov.

»Formålet var at illustrere forbindelsen mellem pik og politik. Vi ville fremvise det absurde faktum, at beslutningen om, hvilket menneske der i fremtiden skal lede Statsrådet og underskrive landets love, beror på, hvor Frederiks pik peger hen,« forklarer Jeppe Gaardboe.

Netop dette med at tage folk på ordet og forstå tingene bogstaveligt er en central metode i den krydsning mellem satire og faktaformidling, der udgør Den Halve Sandhed. En genremæssig bastard, som Jeppe Gaardboe selv kalder 'dokusatire'.

Med blandt andre dokumentar-instruktøren Michael Moore som forbillede benytter Den Halve Sandhed sig af satire og happenings som led i den journalistiske proces.

Den gamle dokumentar-tradition med at lade den journalistiske research munde ud i en færdig konklusion, som magthaverne skal forholde sig til, bliver ikke just holdt i hævd af Den Halve Sandhed.

Det meste af den research, Jeppe Gaardboe og René Fredensborg foretager til Den Halve Sandhed, munder ud i semi-politiske aktioner – ofte i form af pinlige konfrontationer med politi, vagtpersonale eller andre autoriteter.

Under optagelserne til de nye afsnit af Den Halve Sandhed blev de to værter og deres praktikant fra Riga anholdt, da de før venskabskampen mellem Danmark og England løb ind på banen iført nazi-armbind og fodbold-uniformer fra Det Tredje Rige.

Baggrunden var statsministerens udtalelser om, at der skulle udenlandske forskere på banen for at kaste lys over den danske samarbejdspolitik med tyskerne under Anden Verdenskrig. Den Halve Sandhed tog statsministeren på ordet og ville med happeningen i Parken sætte fokus på det historiske faktum, at Danmark som det eneste besatte land under krigen spillede venskabskamp mod Nazi-Tyskland.

DR nægtede at bringe indslaget og fralagde sig ethvert ansvar. Dansk Boldspil Union truede med at lægge sag an mod Angel Films, og af den grund har produktionsselskabet givet Jeppe Gaardboe mundkurv på i forhold til at udtale sig om sagen.

Han har dog ikke noget imod at udtale sig om den satiriske metode, han kalder 'friends from hell' – venner fra helvede:

»Når nogen siger A, hjælper vi dem med at sige B. Vi sætter billeder på konsekvenserne af det, folk siger.«

Jeppe Gaardboe viger heller ikke tilbage fra at kritisere den øvrige tv-journalistik, som han mener bruger for mange kræfter på at levere objektiv dokumentation.

»Alt for meget journalistik bliver præsenteret i færdige pakker. Vores mål er at få folk til at tænke selv. Vi postulerer ikke et overblik, vi producerer ikke færdige sandheder. Vi er ikke bange for at afmontere os selv. Folk må gerne holde med ministeren og synes, at dem fra Den Halve Sandhed er nogle idioter. Bare de tænker sig om,« forklarer Jeppe Gaardboe.

Formålet med Den Halve Sandhed er ifølge de to tilrettelæggere at forsvare fornuften mod irrationaliteten ved at udstille absurditeter i samfundet.

»For det meste behøver vi ikke gøre os umage for at gøre verden absurd. Absurditeterne kaster sig for fødderne af os og springer os i øjnene, bare vi åbner en tilfældig avis. Når der kommer røde knopper på fornuften, så er det tid til at lave Den Halve Sandhed,« siger René Fredensborg, mens hans små døtre render om hans ben og hiver ham i bukserne.

De er ikke gamle nok til at forstå, hvad der foregår, og må utålmodigt se til, mens far bliver fotograferet på et tag med en ni meter lang oppustelig penis. Om 20 år vil de tænke tilbage på en mærkelig barndom.

»Den Halve Sandhed opererer ikke med et politisk filter, men med et fornufts-filter. Min grundholdning er præget af rationalitet, logik, frihedstrang og usentimentalitet, som jeg mener giver det bedste modspil til det bindende, det snærende og de lukkede forklaringssystemer som religioner og ideologier,« filosoferer Jeppe Gaardboe.

– Du siger, at du er fortaler for fornuften og rationaliteten, og samtidig render du rundt med en oppustelig pik og nazi-fodbolduniformer. Hvordan hænger det sammen?

»Jeg er godt klar over, at der er en uoverensstemmelse dér. Irrationaliteten har det med at afføde absurde handlinger fra min side. Jeg har tænkt meget over det, men jeg er endnu ikke nået frem til en forklaring.«

  • Blå bog – Réne Fredensborg
    33 år.
    Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole 2001.
    Praktik på Danmarks Radio Børneradio/Uland/Hovedkvarteret.
    Freelance for Jyllands-Posten og P3 Nyhederne.
    Var i 2001 med til at starte Urban, hvor han nu er seniormedarbejder nummer et.
    Har lavet Den Halve Sandhed for Angel Films i 2004-05.
    Civil status: »Brændehugger og børnepasser«
  • Blå bog – Jeppe Gaardboe
    43 år.
    Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole 1990.
    Arbejdede perioden 1990-91 på blandt andet Grønlands Radio, Radio Danmark og DRs Kortbølgeradio, og dernæst 1991-93 på Regionalen, DR Næstved.
    Var 1993-95 på TV-Avisen, dernæst to år på DRs TV-Fakta.
    Freelance 1998-2000.
    Informationskonsulent ved Columbus IT Partner 2000-01.
    Selvstændig siden 2001.
    Har blandt andet lavet Den Halve Sandhed for Angel Films i 2004-05.
    Civil status: »Først igen når den sidste 'Halve' er klippet færdig.«
Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen