DR har godt af konkurrencen fra en stærk nyhedsudbyder som TV2 Radio, mener Jakob Elkjær.
'The Empire Strikes Back.' Det var ikke noget heldigt slogan, tidligere radiodirektør Leif Lønsmann i sin tid valgte, da han skulle fortælle om DRs planer for at knuse Sky Radio.
Nuvel, DR er med en lytterandel på over 70 procent et imperium, når det gælder radio. Men når radiodirektørens billedsprog alligevel var kikset, skyldes det, at imperiet i Star Wars er på den mørke side. Kejseren bliver til og med destrueret i det store slag, der afgør galaksens skæbne – i øvrigt sammen med det åndssvage prestigebyggeri Dødsstjernen (ikke at forveksle med DR-huset i Ørestaden).
Derfor er det nok klogt, at DR har valgt det mere joviale navn 'Operation Modslaw' til den task force, der skal sikre kanalen mod at miste alle lytterne til TV2 Radio.
DR har frække planer og vil – som man kan læse i dette nummer af Journalisten – modprogrammere. Det betyder eksempelvis, at DR vil lægge populær satire, når TV2 Radio sender reklameblokke.
Radiodirektør Jens Rohde er forarget over, at DR vil bruge kræfter på at kæmpe imod TV2 Radio. Han betegner DRs lytterandel som 'nordkoreanske tilstande'. Han beskriver den nuværende statsradiofoni som socialdemokraten Lykketofts opfindelse.
Rohde lyder stadig mere som en politiker end som en radiodirektør. Men hans selvopfattelse som den lille kommercielle spiller mod det store stygge statslige monopol er forkert. Jens Rohde er ikke længere ansat på Radio Viborg, men i et STORT STATSEJET AKTIESELSKAB MED PUBLIC SERVICE-FORPLIGTELSER. Det er godt nok lykkedes TV 2 at brande sig som et privat firma, men det bliver det jo ikke sandt af.
Når en statsradiofoni slås med et statsejet aktieselskab om lytterne, er der ingen grund til at pive over unfair metoder. DR skal lade være med at blive mopset over, at TV 2 headhunter dygtige medarbejdere til en høj hyre. Og TV 2 må acceptere, at DR faktisk tager udfordringen op – også uden at henfalde til VU-retorik. Radio Wars er i virkeligheden en velsignet krig. En stærk public service-radio tvinger udfordreren til kvalitet. Den dødssyge Sky Radio havde fortjent at dø. Rupert Murdochs News Corporation troede, at man kunne spise lytterne af med Radio Dum. Rohde burde takke sin skaber, for at DR findes – ellers ville han få lov til at lave radio efter hjernedødskriteriet. Stærk public service tvinger de reklamefinansierede udbydere til at levere ordentlig mainstream, som vi kender det fra tv-området med TV 2 i Danmark og TV 4 i Sverige.
Samtidig har DR godt af konkurrence fra en stærk udbyder af nyheder og underholdning som TV 2. Det holder dem vågne. Se bare TV Avisen, der måtte ændre stil, fordi man til sidst mestendels betjente det nordsjællandske segment. Så tillykke med slaget, som begynder 1. februar.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.