Magasinudgiver i Singapore har indført en ny jobtitel – salgsjournalisten. Journalisterne skal både skrive artikler og skaffe annoncer. Journalister er mere troværdige som sælgere.
»Goddag, jeg er journalist på Avisen. Har du lyst til at indrykke en annonce, så skriver jeg en artikel om dig.«
Nogenlunde sådan kommer det til at lyde i Singapore, hvor magasinudgiveren Viscion har fjernet adskillelsen mellem redaktionelt stof og annoncer.
Viscion har modtaget mere end 30 ansøgninger til stillingerne som salgsjournalist, heriblandt en del ansøgninger fra nuværende journalister i virksomheden. De har udsigt til en bonus, der svarer til 2,5 procent af deres grundløn.
Salgsjournalisterne mødes med annoncører for at lægge markedsføringskampagner, som inkluderer annoncer, redaktionel omtale, produktplacering og events, forklarer Viscions direktør, Mr. Chin.
De nye salgsjournalister skal for eksempel ringe til annoncører for at sælge annoncer til en værdi af 10.000 dollars mod redaktionel omtale til en værdi af 30.000 dollars, skriver journalism.sg.
Fordelen ved salgsjournalister er, at de er mere troværdige som sælgere, fordi de kender deres aviser og magasiner bedre end traditionelle annoncesælgere.
I en pressemeddelelse har Viscion forklaret, at den økonomiske afmatning på mediemarkedet almindeligvis begrundes med lavkonjunkturer på annoncemarkedet.
Men det er ikke hele forklaringen, mener Viscion.
»Den største udfordring ligger i medieindustrien, hvor man fortsat opfatter læsernes interesser og annoncørernes interesser som modstridende.«
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.