Velkommen til et nyt og pænere journalisten.dk

Journalisten.dk har fået et ansigtsløft med nyt design og mere plads til de dybe fortællinger og debatstoffet. Vi vil gerne give dig mere ro og en bedre læseoplevelse. Og vi vil gerne vide, hvad du synes

I dag ser journalisten.dk lidt anderledes ud, end det plejer. Vi har givet hjemmesiden et ansigtsløft.

Vi har blandt andet ændret skrifterne, skabt mere luft mellem elementerne og renere linjer. Vi håber, det giver mere ro i designet og en bedre læseoplevelse. Samtidig har journalisten.dk nu samme visuelle identitet som det trykte Journalisten, der blev redesignet i 2015.

Vi har også ændret lidt på prioriteringer og funktionalitet. Blandt andet har vi opprioriteret debatstoffet, som er populært hos læserne. Kommentarer, blogs og anmeldelser har fået stærkere placering i nyhedsflowet.

Vi har også givet de lange og dybe læseoplevelser – longreads – deres egen og fremtrædende placering på sitet. Du kan nu se på forsiden, om en artikel er nyhed eller longread, og du kan finde en liste over vores longreads, hvis du skal plukke læsestof til rejsen. Samtidig har vi opprioriteret ”Fik du læst”-spalten på forsiden, så du – hvis du ikke lige besøger journalisten.dk hver dag eller hver uge – ikke går glip af vores vigtigste historier om medie- og kommunikationsbranchen.

Endelig har vi styrket profileringen af vores profiler på Facebook og Twitter.

Redesignet er lavet i samarbejde med Peytz & Co.

De kommende dage retter vi småfejl og laver efterkritik på det nye design. Vi håber, du vil være med! Uanset om du har ris eller ros, så hører vi meget gerne fra dig – i kommentarfeltet herunder, per mail, på Facebook eller på Twitter. Vi sætter pris på din feedback.

3 Kommentarer

Ida Sønderby Rosgaard
7. FEBRUAR 2016
Kære Journalisten

Kære Journalisten

Tillykke med det nye design!

Personligt synes jeg desværre, at det nye design gør sitet mindre tilgængeligt. Det virker lidt, som om designet har overrulet brugervenligheden.

Lad mig bare nævne et par enkelte ting, som jeg finder uhensigtsmæssige:

Skrifttypen er svær at læse - også skrifttypen i kommentarfeltet. Er det virkelig en skrifttype, der anbefales på nettet nu til dags?

Kursiv er svær at læse på nettet - bør virkelig anvendes med omtanke!

Linkangivelser i meget lys farve og med understregning. Forsøger man at kompensere for de næsten usynlige links med understregning?

Og så synes jeg, at I modsat jeres intention også har gjort det sværere at overskue og følge med i kommentarfeltet. Tidligere kunne man forholdsvis let følge med i strømmen af kommentarer til alle artikler. Nu forekommer det at være en saga blot!

Jeg er langt fra opdateret på de nyeste trends inden for kommunikation på nettet, men jeg håber og tror, at det stadig er de enkle løsninger på alle planer, der regnes for de mest brugervenlige :-)
Øjvind Hesselager
4. FEBRUAR 2016
Kære Henrik

Kære Henrik

Tak.

God pointe.

Journalisten har 3-4 skrivende årsværk fastansat samt freelancestof. Jeg vurderer derfor, at vi er bedst tjent med at udkomme, når der sker mest - og så have ressourcerne til at gøre det godt nok.

Derfor fælles sommerpause.

Jeg ville da hellere holde skruen i mediehavet hele tiden. Med fuld fart.

Mvh
Henrik Lind Jørgensen
4. FEBRUAR 2016
Jeg kommer lige med en dårlig
Jeg kommer lige med en dårlig undskyldning. Hver sommer har jeg trukket på smilebåndet, når Journalisten har trukket stikket ud en hel måned. Selv ikke jordens undergang ville virke til at blive noteret her på siden. Det har givet mig indtryk af, at der måske ikke var så meget at komme efter. Ja, jeg skrev jo, det var en dårlig undskyldning. Pointen: Hold siden kørende året rundt.