Den amerikanske dreng, som hele verden troede, var lettet i en hjemmelavet varmluftsballon, blev omtalt fire gange så meget i danske medier som Obamas nye handlingsplan mod folkemordet i Darfur.
Nyheden om, at en lille seksårig amerikansk dreng var steget til vejrs i en hjemmebygget ballon, nåede hele verden rundt, før man fandt ud af, at han i virkeligheden havde gemt sig på et loft, og ballonen var førerløs.
Hele ballonmisforståelsen nåede at blive omtalt 74 gange i danske medier, skriver bloggen NeedtoKnow.dk, der har lavet en optælling i Infomedia.
Samtidig med ballonfærden præsenterede Barack Obama sin strategi over for den borgerkrigsprægede Darfur-region i Sudan. Præsidenten lovede, at han ville sætte ind over for folkemordene i området under sin valgkamp, men den nylancerede strategi ligger ifølge NeedtoKnow.dk langt fra kampagneløfterne.
Selv om der er tale om den amerikanske præsidents valgløfter over for et område præget af årelange folkemord, opnåede nyheden kun at blive citeret 20 gange i samme tidsrum som ballonturen, og det er altså kun lidt over en fjerdedel af omtalen.
Alle 20 artikler stammer i øvrigt fra samme Ritzau-telegram.
Læs også fagbladet Journalistens artikel om tabloid netjournalistik her: Klik er gud
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.