Valg i troldeskoven

”Der er al mulig grund til at lade os inspirere af vores svenske kollegers måde at dække valgkamp på,” skriver DJ's næstformand, Tine Johansen 
08.01.2019 · 09:06
Tine Johansens billede
Tine Johansen
Næstformand
Dansk Journalistforbund

Når der i 2019 afvikles valg til Folketinget og Europa-Parlamentet, afgøres den politiske sammensætning af cirka 4,2 millioner stemmeberettigede danskere.  

Medierne har fået en ny rolle i dækningen af valgene, for med i ligningen er alle botterne og troldene, som forurener nyhedsstrømmen med falske historier og slår vælgernes kompas i stykker. 

Det oplevede de svenske medier, da der var valg i vores naboland i september. Falske profiler på sociale medier spredte falske historier med lynets hast, og ekstremistiske grupper fik en enorm gennemslagskraft med deres budskaber. 

Herhjemme advarer Forsvarets Efterretningstjeneste om, at Rusland er klar til at sætte en storstilet påvirkningskampagne i gang mod Danmark, når valget udskrives.  

Og for nylig afslørede Altinget, hvordan en række automatiserede, falske profiler har spyttet misinformationer ud på Facebook i en lind strøm under debatten om FN’s migrations-pagt.  

Strømmen af mis- og disinformation handler i nogle tilfælde – som ved det svenske valg – om at sprede propaganda. 

I andre tilfælde er målet økonomisk gevinst, som når troldefabrikker fabrikerer opsigtsvækkende og opdigtede historier, der dirigerer brugerne ind på reklamesider. 

Og endelig er der misinformationen, som har til formål at ophæve befolkningens opfattelse af sandt og falsk. 

I alle tilfælde er det skadeligt for den offentlige debat og for befolkningens tillid til, at man kan regne med medierne. 

Men hvad er så modsvaret?  

Martin Jönsson, som er redaktionel udviklingschef på Dagens Nyheter i Sverige, og hans kolleger høstede erfaringer, da troldehæren blandede sig i det svenske valg. Hans svar er kort og godt: Misinformationen skal mødes med ordentlig, undersøgende journalistik og faktatjek. 

I Sverige afsatte medierne ressourcer til at afsløre de falske profiler og mekanismerne bag dem. De faktatjekkede virale historier og samarbejdede på tværs af mediehuse for at opveje misinformation med fakta. Og endelig lagde de deres metoder frem for brugerne. 

Ordentlig journalistik kan nemlig tåle at blive kigget efter i kortene. 

Og så gjorde de i Sverige en sidste ting, som er vigtig. De var opmærksomme på at dyrke nuancerne og ikke falde for fristelsen til at beskrive politik som noget, der er sort/hvidt. Tværtimod gjorde Dagens Nyheter en dyd ud af at dyrke det komplekse.  

For at undgå, at komplekst blev lig med kedeligt, dyrkede de storytelling. Ved at bruge tid på at forstå og vise almindelige svenskeres liv og holdninger kunne medierne fortælle historier, som borgerne kunne genkende sig selv i. Det gav mange læsere og forhåbentlig også en mere oplyst valgkamp. Det var i hvert fald målet. 

Der er al mulig grund til at lade os inspirere af vores svenske kollegers måde at dække valgkamp på.  

God (og faktabaseret) valgkamp!

 

Kommentar

08/01/2019 - 14:22

Jens Højgaard

"Der er al mulig grund til at lade os inspirere af vores svenske kollegers måde at dække valgkamp på". Betyder det så også en opfordring om, at ét bestemt parti bevidst skal modarbejdes?

09/01/2019 - 21:15

Christian Barfoed

Problemet - og det er formentlig også svenskernes problem - er, at hovedparten af journaliststanden tilhører den samme privilegerede og privilegie-blinde kreative klasse tæt på den politiske magt i Danmark.
Så fakta-tjekkeriet begrænser sig jo til de fjender, der er udnævnt af eliten.
Det ville ikke være noget problem, hvis journaliststanden var uafhængig af økonomiske og politiske interesser - men det modsatte er i mine øjne sket de sidste 15-20 år.
Journalister har i takt med mesterlæren er forsvundet i faget løftet sig ud af håndværkerklassen og ind i en mellemuddannet klasse, der i mangel af bedre, kan kaldes den kreative klasse.
Det har betydet at langt den overvejende del af journalist-standen ikke har nogen fornemmelse for, hvad der f.eks. sker uden for de store byer, og hvad der optager folk uden for de snævre cirkler, de selv tilhører.
Den yderste konsekvens af det, er at brugerne mister tilliden til os. Det er allerede i gang, og det er bestemt ikke nogen løsning at lade sig spænde for nogen vogn - heller ikke den svenske elites.
Jeg har ikke løsningen på det her - måske vi skal tilbage til mesterlæren for at få journalister i øjenhøjde med deres brugere igen. Det er dér, problemet ligger.
vh Christian Barfoed

CAPTCHA
Dette er en test for at sikre at du ikke er en robot der blot spammer kommentarsporet.

Seneste nyheder

22.03.2019 · 14:57

Dansevideo satte en falsk #metoo-dagsorden i Norge

Jakob Albrecht
22.03.2019 · 09:46

DF'er anklager medierne for EU-bedrag

Andreas Marckmann Andreassen
22.03.2019 · 08:43

Debat: Manden, der sprøjter med champagne

Anonymous (ikke efterprøvet)

Seneste jobopslag

To journalister til Lollandredaktionen

Lolland-Falsters Folketidende A/S
Ansøgningsfrist: 10.04

Organisationsudviklingschef

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 10.04

Studentermedhjælper til medlemsrådgivning

A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog
Ansøgningsfrist: 05.04

Pressesekretær til Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet
Ansøgningsfrist: 07.04

Projektleder til Politiken Live

Politiken Live
Ansøgningsfrist: 07.04

Ingeniøren søger dagsordensættende journalist

Ingeniøren
Ansøgningsfrist: 02.04

Sjælden journalist-stilling er ledig

Sjællandske Medier
Ansøgningsfrist: 26.03

Senior Presserådgiver til KMD

KMD
Ansøgningsfrist: 15.04

Communication and Program Manager (barselsvikariat)

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 01.04

Journalist til folkekirken.dk - barselsvikariat

Folkekirken.dk
Ansøgningsfrist: 26.03

Brandredaktør P1 og DR2

DR
Ansøgningsfrist: 22.03

Kommunikationschef til Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 31.03

Digital redaktør til Landbrugsstyrelsen

Landbrugsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 26.03

BUPL søger en kreativ pressemedarbejder med skarpt politisk blik til vikariat

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 28.03

Kommunikationschef til Red Orangutangen

Red Orangutangen
Ansøgningsfrist: 05.04

TV MIDTVEST søger kreativ og effektiv webklipper

TV MIDTVEST
Ansøgningsfrist: 15.04

TV2 ØSTJYLLAND søger redaktør

TV2 Østjylland
Ansøgningsfrist: 02.04

DIREKTØR - DANSK JOURNALISTFORBUND

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 07.04

SPECIALKONSULENT TIL STRATEGISK KOMMUNIKATION OG RELATIONSARBEJDE

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 29.03

Kommunikationsmedarbejdere

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 22.03

Kommunikationschef

HR Navigator
Ansøgningsfrist: 01.04

Fagbladet Folkeskolen søger journalist

Fagbladet Folkeskolen
Ansøgningsfrist: 27.03