search

Vækst skal kompensere dårligt annoncemarked

Selv om Politikens Lokalaviser med købet af to ugeaviser sidder tungt på Nordsjælland, kan man ikke presse annoncepriserne op. Fordelen ligger i stordriften

Jo større forretning, jo bedre forretning.

Sådan lyder det enkle rationale, der har fået Politikens Lokalaviser til at købe ugeaviserne Frederiksværk Ugeblad/Halsnæs Posten og Ugeposten i Gribskov Kommune.

»Helt grundlæggende er vi interesseret i at blive en større virksomhed, for det er forudsætningen for at overleve i markedet. Og derfor er vi også generelt interesseret i at erhverve flere ugeaviser. I den seneste tid har vi haft mest fokus på Sverige, men nu kom der en oplagt mulighed herhjemme,« siger administrerende direktør Jan Halling.

Med købet af de to ugeaviser udgiver Politikens Lokalaviser 49 danske og 42 svenske ugeaviser. Og det er netop stordriften, der gør det muligt at tjene penge i en tid, hvor annoncemarkedet er presset.

»Vi må leve med, at der sker en strukturel forandring, så annoncepriser generelt falder. Derfor er det vigtigt at have flere udgivelser, man kan fordele basisudgiverne imellem. Der er nogle basisomkostninger omkring IT, produktion og trykning, hvilket gør det billigere at drive 91 aviser end to. Så for at bevare konkurrencekraften må man blive større,« siger Halling.

De to ugeaviser har hidtil hørt under Berlingske Media, der med salget har afhændet koncernens sidste ugeaviser på Sjælland. For Politikens Lokalaviser betyder det, at man nu dækker stort set alle kommuner i Nordsjælland. Men det, at man sidder solidt på en region, er ifølge Jan Halling ikke noget, man kan bruge til at forbedre annoncepriserne.

»Annoncemarkedet er så gennemskueligt, og der er så mange muligheder for at annoncere på nettet, i Søndagsavisen og så videre, så jeg forudser ikke højere priser,« siger han.

Til gengæld forventer han, at der ligger udviklingsmuligheder på det digitale annoncemarked i samarbejdet omkring lokalavisen.dk. Han pointerer også, at Politikens Lokalaviser er en journalistisk ambitiøs virksomhed, og det forventer han, at læserne på Frederiksværk Ugeblad/Halsnæs Posten og Ugeposten vil komme til at mærke.

»Vi har allerede i forbindelse med mødet i dag drøftet, hvordan vi kan styrke platformen, og vi har allerede fået nogle ideer,« siger Halling uden at ville gå i nærmere detaljer.

Overdragelsen af de to ugeaviser sker officielt 1. december.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen