search

Væk fra tastaturet

Dokumentarfilmen "The Pirate Bay - Away From Keyboard" skildrer retssagen mod den lille gruppe svenske nørder bag det kontroversielle fildelingssite Pirate Bay. Men filmen planter også en tung fod på en af mediebranchens ømmeste tæer: Spørgsmålet om ophavsretten. Se hele filmen her - eller vent, til den kommer i tv og biografen

Onsdag eftermiddag klokken 16.30 har filmen premiere i Grand. På næste onsdag bliver den vist på DR2. Og her kan du se den. Lige nu, før premieren, før DR viser den, i sin fulde udstrækning.

Med instruktøren Simon Kloses helhjertede tilladelse.

Dokumentarfilmen "TPB AFK" – det er en forkortelse for "The Pirate Bay – Away From Keyboard" – handler om den lille gruppe svenske nørder, der kom i vælten med fildelingssitet The Pirate Bay.

Sitet ligger på adressen "thepiratebay.se". Prøv endelig at gå ind. Du kan formentlig ikke. Adgangen til sitet er spærret af danske netudbydere.

»Jeg har lavet en film om hovedpersonerne i denne her ophavsretskonflikt, der har stormet hele verden – og Sverige – rundt i de seneste år. Hovedpersonerne bag verdens største peer-to-peer fildelingsnetværk The Pirate Bay,« siger instruktøren Simon Klose til journalisten.dk.

»Jeg har forsøgt at beskrive deres private, personlige proces. Jeg mener, det er vigtigt at diskutere, hvordan ophavsretten fungerer på internettet. Hvordan vi anvender internettet bedst muligt i vores samfund.«

Biografpremieren foregår onsdag den 20. feb. i Grand Teatret, hvor der efterfølgende vil være en debat om ophavsret og åbenhed på internettet i en mere og mere digital fremtid.

Hvis du er medlem af Kreds 1 i Dansk Journalistforbund, så har du desuden mulighed for at opleve filmen gratis til kredskino i Gloria Biograf torsdag den. 21. februar klokken 17. Læs mere her.

Filmen vises også i DOKUMANIA på DR2 den 26 feb. Kl. 21.05

filmens hjemmeside kan man se traileren, man kan vælge at betale for at se filmen, man kan bestille den som dvd, men man kan også se den direkte, man kan downloade den som torrent, og man kan gå ind på Youtube og se den. 

»Præcis.«

Hvilke overvejelser lå der bag at gøre det på den måde?

»Jeg mener, at internettet er et fantastisk værktøj, som skaber kultur for os, som skaber film, musik, jeg mener, at internettet er i sin vorden, det er stadig ungt og udvikler sig stadig. Vi må forsøge at finde nye måder at anvende nettet på. Jeg har forsøgt at bruge nettet til at sælge min film til mit publikum uden en masse traditionelle mellemmænd. Derfor har jeg valgt at gøre min film tilgængelig på nettet og sælge den til mit publikum på den måde, jeg tror, at de ønsker at forbruge film på. Streame, downloade.«

Men de kan selv vælge, om de vil se den gratis eller betale for den?

»Ja. Ja nemlig. Det kan man ja. Når nu filmen har det emne, den har, så tror jeg, at hvis jeg havde valgt en strategi om ikke at give filmen væk gratis, så ville mit kernepublikum opfatte mig, instruktøren, som en ikke-autentisk person. Som et menneske, der ikke forstår spørgsmålet. Så tror jeg, at de ville vende sig imod mig – og lade være med at købe filmen. Det er strategien. Jeg forestiller mig ikke, at alle film i fremtiden skal være gratis. Men jeg mener, at alle film skal have en individuel strategi.«

»Ved at sprede filmen gratis kan man få så ekstrem en udbredelse, at filmen sælger bedre. Der er masser af statistik, der peger på, at de film, der deles og downloades mest, det er også dem, der sælger bedst. Min målsætning er at sprede filmen så meget som muligt. Det sælger flere film. Og det bygger mit navn op, så jeg får lettere ved at finansiere min næste film. Så jeg får lettere ved at få adgang til at debattere de her ting,« siger Simon Klose.

Får du ikke mange uvenner i branchen på denne måde?

»Når man arbejder med det her emne, som denne film handler om, så vækker det stærke følelser. I din branche som journalist, min branche som instruktør osv. Det påvirker os på forskellig vis. Men min holdning er, at jeg er i en læringsproces. Jeg forsøger at anvende det, jeg lærer.«

Filmen er delvist finansieret ved crowdfunding, fortæller Simon Klose.

På hjemmesiden kan man se, at den bliver delt lige nu af 10.354 mennesker. Her i Danmark er adgangen til The Pirate Bay spærret. Hvad tænker du om det, altså både, at der er spærret i Danmark, og at over 10.000 mennesker lige nu, mens vi taler, er i gang med at dele din film? 

»Danmark, Saudi Arabien og Kina var først til at spærre The Pirate Bay. Danmark er meget restriktivt på nettet. Det vil hæmme det danske kulturklima og påvirke den danske kultur negativt, at man forhindrer adgang til kultur. Min indstilling er, at adgang til kultur vil føre til mere kultur. Vi er nødt til at fokusere på at finde nye løsninger til at finansiere kultur. Det er ikke vejen frem at forbyde innovation og kriminalisere sit publikum. Derfor mener jeg, at det er en fejl fra Danmarks side at spærre for adgang til The Pirate Bay.«

»Derudover synes jeg, det er fantastisk, at 10.000 mennesker lige nu spreder min film – spreder min historie og mit navn – helt uden at det koster mig en krone som kunstner. Spredningen betyder, at jeg kan tjene flere penge på denne film og min næste film.«

Nu skriver jeg jo om dette og publicerer artiklen på vores website. Her har jeg mulighed for at lægge fx Youtube-videoer både på den enkelte artikel og på forsiden. Hvordan vil du have det med, at jeg linker til din film, så den ligger på min artikel og på forsiden?

»Jamen, det har jeg det fint med! Den licens, jeg har valgt, er en såkaldt Creative Commons-licens. Det er et juridisk rammeværk, man kan anvende som kunstner. Den licens, jeg har valgt, giver mig mulighed for at sprede filmen til ikke-kommercielt brug. Man kan sige, at hvis Journalisten er en kommerciel produktion, så er det ulovligt for dig at distribuere filmen. Men jeg har, inden for den aftale, jeg har valgt, mulighed for at vælge ikke at efterfølge sådan et krav om, at anvendelsen skal være ikke-kommerciel. Jeg kan vælge at tillade dig at lægge filmen på Journalisten.«

Jamen det vil jeg gøre!

»Værsågod!«

 

 
Rettet: Tidspunkt for visning i Grand.
Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen