Nyhedsoverblik

data_usage
chevron_left
chevron_right
12:40 25.05.2021 Anna Sol Jørgensen

Unicef vil gøre influencere mere bevidste om børns rettigheder på nettet

Børnenes rettigheder i FN’s børnekonvention gør sig ikke kun gældende i den virkelige verden, men også på nettet.

Netop det er omdrejningspunktet i en workshop med navnet All Right, der er arrangeret af Unicef og influencer-bureauet WeAreCube.

Influencerne vil blive gjort klogere på, at børn for eksempel har ret til at forsamle sig og ikke kan blive udelukket fra fællesskaber, ligesom de har til ikke at blive overvåget . Derudover har de også ret til ikke at blive svinet til.

Målet er, at influencerne skal formidle den viden til deres unge følgere. Når influencerne har været igennem workshoppen, underskriver de en erklæring for, hvilke dogmer der gælder på deres platform. Når de har gjort det, kan de få et logo og et vandmærke til deres platforme, så både børn og forældre kan se, at influenceren er opmærksom på børns rettigheder.

”Med den certificeringsordning, vi introducerer med det her projekt, kan influencere signalere over for deres følgere – og disses forældre – at de er All Right. All Right-certificerede influenter ved, at rettigheder gælder for alle, og de gælder overalt – også når man færdes online. Det er ment som en service og som en påmindelse om at være bevidst om de her ting,” siger Anne-Mette Friis, national chef i Unicef, i en pressemeddelelse.

Workshoppen, som finder sted torsdag, har 11 tilmeldte influencere.

SENESTE NYT

Flere nyheder