Ung iværksætter beklager blanding af falske og ægte nyheder

Den 21-årige iværksætter Patrick Larsen står bag Avisa.dk, der leverer både rigtige og falske nyheder. Han beklager nu, at mange tror, at fuphistorien om en dreng, der døde i en drukleg, er sand. 18.000 har delt den på Facebook: »Det skal stå tydeligere, at det er en fiktiv nyhed«
24.02.2014 · 09:24

Rigtig mange har de seneste dage læst om 13-årige Simon fra Vejle, der er død efter at deltage i en ny drukleg på Facebook. Historien om, hvordan Simon drak en halv liter øl, væltede ned i et glasbord og døde, er blevet delt mere end 18.000 gange på Facebook. Men historien er falsk.

Den er skrevet af 21-årige Patrick Larsen, stifter og ejer af det nye netmedie Avisa.dk. Her bringer han både nyheder og såkaldte "bogus"-nyheder - "bogus" er engelsk for "fup".

»Avisa.dk er startet for en uge siden, og jeg skriver "bogus"-nyheder for at nå ud til folk. Det er nyheder for sjov,« siger Patrick Larsen.

95 procent af læserne tror på det

Fupnyheden om Simon fra Vejle var ikke kun for sjov, fortæller han. Den handler også om at vise forældre, at de skal følge bedre med i, hvad der sker på sociale medier.

»Lige med den artikel vil jeg gerne åbne forældrenes øjne for, hvad der sker på Facebook, og sikre, at de hører om legen. Den kan Avisa.dk fortælle om. Men det er absolut ikke en sand historie,« understreger Patrick Larsen.

Det er der imidlertid rigtig mange læsere, der ikke har opdaget. I kommentarfeltet står det klart, at de fleste tror, der er tale om et rigtigt dødsfald.

»Jeg kan overhovedet ikke forstå, at så mange mennesker tror på de historier. Enhver kan starte en nyhedsside og skrive en løgn, og så vil alle tro på den. Avisa har været oppe i en uge, og 95 procent af vores læsere tror på det, vi har skrevet. Det viser, at man ikke skal tro på alt, hvad man læser eller ser på nettet, men der er selvfølgelig noget, der skal ændres. Det skal stå tydeligere, at det er en fiktiv nyhed,« siger Patrick Larsen.

På Avisa.dk ligger fupnyhederne i sin egen kategori - "bogus". Men i nyhedsstrømmen i bunden af sitet ligger de side om side uden markering af, hvad der er for sjov, og hvad der er ægte.

Det vil Patrick Larsen efter Journalistens henvendelse lave om på.

»Det skal fremstå endnu tydeligere, at det er underholdning. Bogus-artiklerne skal også adskilles fra de sande artikler i bunden af hjemmesidens forside,« siger Patrick Larsen.

Mål at være blandt Danmarks største nyhedssider

Den unge iværksætter har ikke tidligere erfaring med journalistik eller mediedrift, men er selvlært, fra han var 14 år. Tidligere har han arbejdet med marketing på sociale medier.

Patrick Larsen er inspireret af netmediet dagens.dk, som på kort tid har sikret sig et stort publikum. Han er meget ambitiøs med sit nye medie:

»Målet er, at det skal være en af Danmarks største nyhedssider. Det sker ved markedsføring via Facebook og sociale medier, hvor vi får omtale på vores "bogus"-nyheder, og så lægger læserne mærke til, at vi har reelle artikler. Pointen er, at vi som nyhedsside gerne vil have noget trafik. Sociale medier er en god måde at gøre det på,« forklarer Patrick Larsen, der godt kan lide at skrive bogus-nyheder:

»Jeg kan godt lide at skrive for-sjov-nyheder, så folk tænker: ’Wow, er det virkelig rigtigt’.«

Patrick Larsen er selv eneste medarbejder på Avisa.dk. Ud over det indhold, han selv producerer, bringer han også Ritzau-telegrammer. Det sker efter aftale med Ritzaus datterselskab Newspaq, bekræfter Ritzau over for Journalisten.

Kommentar

10/07/2015 - 19:31

Hans Petallo

Han har tilsyneladende ikke lært ret meget af denne sag. Nu har han gang i et nyt nyhedsmedie, som ham kalder Dagligtnyt.dk..

På forsiden er der ny slået stort op at en nye hedebølge med temperaturer på op imod 45° i skyggen vil ramme Danmark indenfor 3 uger.. Sjovt nok er der ingen meteorologiske instanser der er enig i dette... Så historien kommer vist til at stå for hans egen regning.Lider han af Münchhausen syndromet eller hvad? Som tidligere web entrepreneur græmmer jeg mig over, at den slags mennesker kan drive den form for virksomhed. Der burde laves en lovgivning, som kræver at den slags nyhedsformidling kræver en licens.. Det er aldeles horribelt!

16/08/2015 - 10:36

Michael kristensen

Armen fordi man laver en svipser på om det er fiktiv eller sand historie, er pointen at man kan få folk til at tro på hvad som helst. Bare det er skrevet og lagt ind de rigtige steder. Hvor naiv er man. Så en atikle om et lavtryk over danmark i august måned, og 30 cm sne + minus 2 grader. Hvis man ikke kan se det er en fake nyhed, er man blåøjet. Nææ man skal brokke sig fordi man ikke vil erkende at man bare er blevet taget en smule i røven. Typisk en ny trend indenfor medie livet, at man brokker sig og sviner folk til. Erkend dog du er blevet fuppet og kom videre i livet.

Seneste nyheder

04.07.2018 · 12:52

Before you, sir

Julie Asmussen
03.07.2018 · 11:21

På rette sted til rette tid

Anonymous (ikke efterprøvet)
03.07.2018 · 10:40

Langsigtet

Julie Asmussen
02.07.2018 · 13:01

Havfruer og hæve-sænke-borde

Anonymous (ikke efterprøvet)

Seneste jobopslag

Finansreporter Finwire News

Finwire News
Ansøgningsfrist: 20.08

Kommunikationskonsulent

Bibliotekarforbundet
Ansøgningsfrist: 06.08

Information søger redaktionssekretær

Information A/S
Ansøgningsfrist: 15.08

Kommunikationschef

Fondenes Videnscenter
Ansøgningsfrist: 14.08

IHS søger marketingmedarbejder

IHS
Ansøgningsfrist: 09.08

Kommunikationskonsulent til Furesø Kommune

Furesø Kommune
Ansøgningsfrist: 12.08

Kommunikationsmedarbejder til Lederforeningen i DSR

Dansk Sygeplejeråd
Ansøgningsfrist: 21.08

Kommunikationskonsulent søges til Danske Skoleelever

Danske Skoleelever
Ansøgningsfrist: 31.07

Nyhedsvært og tv-journalist på TV 2/Bornholm

TV 2/Bornholm
Ansøgningsfrist: 15.08

Pressemedarbejder til PlanBørnefonden

PlanBørnefonden
Ansøgningsfrist: 22.08

Mellemøstkorrespondent

Folkekirkens Nødhjælp
Ansøgningsfrist: 12.08

Kommunikations- og PA-chef

Ejendomsforeningen Danmark
Ansøgningsfrist: 08.08

8 Kreative og fleksible journalister

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 23.07

Landsforeningen LEV søger kommunikationsmedarbejder

Landsforeningen LEV
Ansøgningsfrist: 15.08

Direktør for kommunikation og indsamling

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 20.07

Enhedsleder til kommunikationsenhed

Socialpædagogerne
Ansøgningsfrist: 19.08

Kommunikationsmedarbejder

Den Danske Scenekunstskole
Ansøgningsfrist: 12.08

DJ KOMMUNIKATION søger studentermedhjælper

DJ kommunikation
Ansøgningsfrist: 05.08

Radio24syv søger reporter til Aarhus

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 26.07

Kommunikationschef til Børn- og Ungeforvaltningen

Odense Kommune
Ansøgningsfrist: 05.08

Journalist

ITD
Ansøgningsfrist: 17.08

Strategisk kommunikationskonsulent til Ledelsessekretariatet

Syddjurs kommune
Ansøgningsfrist: 08.08

Mungo Park søger kommunikationschef

Mungo Park
Ansøgningsfrist: 09.08

Journalist med en skarp pen og næse for nyheder

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 07.08

Programredaktør til operaen

Det Kongelige Teater
Ansøgningsfrist: 30.07

Er du Odense Teaters nye multimediehaj?

Odense Teater
Ansøgningsfrist: 23.07

Journalist til Medicinrådet

Medicinrådet
Ansøgningsfrist: 07.08

Online chefredaktør til TV2 Nord

TV 2 Nord (Vi lukker annoncen ned, når vi har den rette ansøger)
Ansøgningsfrist: 29.07

FOA søger en art director/visuel redaktør

FOA
Ansøgningsfrist: 13.08

Pressechef til Ledernes Hovedorganisation

Ledernes Hovedorganisation
Ansøgningsfrist: 01.08